Deloitte: Europenii vor reduce cheltuielile pentru sarbatori si vor alege cadouri utile si durabile

Data publicarii: 13-11-2009 | Actualitate

Europenii isi vor reduce cu 3,8% cheltuielile pentru sarbatorile de sfarsit de an, din cauza crizei, si vor prefera sa dea cadouri utile si durabile, in timp ce produsele-marci proprii ale distribuitorilor se vor gasi pe mese in noaptea de Revelion, arata un studiu al Deloitte, citat de AFP.

Totusi, cheltuielile pentru cadouri, produse alimentare si iesiri la restaurant vor scadea mai putin in acest an, fata de un declin de 6% in 2008, se mai arata in raport. Astfel, daca in Europa de Vest cheltuielile pentru acest tip de bunuri se vor diminua cu 6,3%, in schimb in Europa de Est acestea ar urma sa creasca cu 0,7%, mai estimeaza Deloitte.

In medie, europenii vor cheltui cate 700 euro, potrivit studiului, care subliniaza ca in vest vor fi oferite mai putine cadouri, dar ceva mai scumpe, in timp ce europenii din est vor fi mai generosi, din dorinta de a se apropia de modul de viata occidental.

Potrivit Deloitte, declinul va fi mai putin pronuntat in Franta, unde consumatorii estimeaza ca-si vor reduce aceste cheltuieli cu 3,5% pentru sarbatorile din acest an fata de 5,1% cu cat le diminuasera in 2008. Restrictiile sunt mai mari in tarile in care criza a lovit in plin, precum Irlanda, unde au fost estimate reduceri de cheltuieli de 22,4%, Marea Britanie, de 17,4%, si Spania, de 9,1%.

Doua treimi dintre europeni vor reduce cheltuielile, ca urmare a crizei, desi 80% dintre ei nu se tem ca-si vor pierde locurile de munca. Doi din trei europeni vor alege cadouri utile si doi din cinci isi vor micsora cumparaturile neprevazute.

Cat priveste tipurile de cadouri preferate, mai mult de patru din zece europeni (42%) ar vrea sa primeasca bani. Pe pozitia a doua se afla cei care doresc articole de imbracaminte sau incaltaminte ori produse sic (36%). Cartile, care in general sunt pe locul al patrulea intre preferinte, ar urma sa fie cadoul-rege pentru acest Craciun, deoarece se afla in fruntea listei intentiilor de cumparat (36%), deoarece nu costa mult.

Europenii vor mai darui cosmetice si parfumuri (29% dintre intentii), precum si CD-uri si DVD-uri cu muzica (28%). Sub brad, copiii vor gasi jocuri educative, carti si jocuri de construit, iar adolescentii, in special bani.

Aproape o treime dintre francezi (de doua ori mai mult decat restul europenilor) vor oferi cadouri second-hand ori chiar reciclate, pentru a face economii. In plus, ei vor fi de doua ori mai numerosi decat vecinii lor (19%) care isi vor vinde cadourile, mai ales prin internet, din lipsa banilor sau pentru ca nu le plac.

Distribuitorii se vor afla in fata unor clienti exigenti, care se uita de obicei la pret si care sunt mai bine informati asupra avantajelor si inconvenientelor unor produse, datorita internetului.

Oricum, Craciunul este o perioada buna pentru distribuitori, dat fiind ca atunci isi realizeaza cea mai mare parte a vanzarilor de pe intreg anul, a spus Gilles Goldenberg, responsabil cu realizarea studiului.

"Vanatoarea de clienti este deschisa, iar pretul este arma cea mai importanta", a adaugat Goldenberg, in studiul care a fost realizat in 18 tari pe un esantion de 17.567 de persoane cu varste de peste 18 ani, in septembrie si octombrie.

NewsIn