Traficul aerian mondial, responsabil pentru 15-20% din incalzirea de la Polul Nord

Data publicarii: 23-12-2009 | Mediu

Circulatia avioanelor contribuie cu 4% pana la 8% la incalzirea climei terestre, ceea ce corespunde cu echivalentul de crestere a temperaturii globale cu 0,03 pana la 0,06 grade Celsius, au concluzionat cercetatorii de la Stanford University din Palo Alto, cu ocazia Intrunirii anuale a Uniunii Geofizice Americane, informeaza miercuri agentia de stiri germana Pressetext.

Analiza specialistilor in atmosfera terestra a relevat o imagine inca si mai dramatica pentru regiunea Polului Nord, caci in acest spatiu, zborurile aeriene din toata lumea sunt raspunzatoare pentru 15% pana la 20% din incalzirea climatica. Rezultatele studiului american ar putea in acest context sa conduca la o schimbare in evaluarea transportului aerian legat de protectia mediului inconjurator.

Circa 35 de milioane de zboruri comerciale au loc anual. Studii realizate in Europa au aratat ca guvernele se gandesc acum serios la impunerea de taxe pentru emisiile de CO2 ale avioanelor. Pana la aceasta data, studiile au estimat doar care ar fi consecintele traficului aerian comercial asupra climei.

Cercetarea actuala a lui Mark Jacobson a utilizat pentru prima oara datele privind emisiile intre 2004 si 2006 pentru a stabili exact consecintele lor asupra climei. Mai mult, oamenii de stiinta au pus la punct un model pentru emisiile avioanelor, care calculeaza influenta emisiilor asupra compozitiei atmosferice si asupra formarii norilor si care tine cont de caracteristicile emisiilor, in principal a celor de CO2.

Multe studii anterioare au ajuns la concluzia ca emisiile provenite din traficul aerian cauzeaza daune de mediu in mod uniform. Cercetarea actuala a americanilor contrazice totusi aceste afirmatii. Avioanele sunt cauza cresterii numarului de nori Cirrus in zonele unde apar deseori pe cer darele avioanelor.

In alte zone, in schimb, darele de gaze sunt responsabile de cresterea temperaturii in straturile joase ale atmosferei, dar si de cresterea relativa a umiditatii. Atunci cand cantitatea de gaze emise de avioane s-ar putea reduce de 20 de ori, ar putea fi stopata incalzirea globala, este de parere Mark Jacobson.

AGERPRES

Ultimele stiri pe BankNews.ro: