Operatorii de telefonie nu pot participa la sisteme de evidenta de tipul birourilor de credite
Data publicarii: 07-01-2010 | Finante-BanciAutoritatea Nationala de Supraveghere a Datelor cu Caracter Personal a transmis joi ca participarea societatilor de telefonie la sisteme de evidenta de tipul birourilor de credit ar reprezenta o incalcare grava a dreptului la viata privata si a decis ca nu va modifica legislatia in acest sens.
"Pornind de la necesitatea respectarii dreptului persoanelor de a nu fi supuse unor decizii individuale automate de natura a evalua aspecte precum credibilitatea sau solvabilitatea, Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal subliniaza ca activitatea de transmitere a datelor personale in sistemele de evidenta de tipul birourilor de credit este de natura sa produca efecte asupra unui numar considerabil de cetateni si sa aduca atingere vietii private a persoanelor fizice", se arata in comunicat.
Autoritatea atrage, totodata, atentia despre riscurile implicate de participarea societatilor de telefonie la Biroul de Credit, "deoarece astfel s-ar ajunge ca aceste companii de telefonie sa aiba acces la informatii detinute de bancile care isi raporteaza clientii la acelasi Birou de Credite, ceea ce implica o incalcare a confidentialitatii relatiei dintre banca si clientul acesteia, in conditiile in care informatiile bancare sunt supuse secretului bancar".
"In cazul admiterii societatilor de telefonie si a celor de utilitati la sistemul Biroului de Credit s-ar ajunge la raportarea excesiva a datelor personale legate de situatia financiara si comportamentul la plata al persoanelor fizice, de natura a aduce atingere chiar asigurarii dreptului la nivel de trai decent in Romania, a mai apreciat Autoritatea de supraveghere, care a adaugat ca societatile de telefonie dispun deja de sistemul specific Preventel, prin care pot verifica clientii cu datorii rezultate din achitarea cu intarziere/neachitarea facturilor emise.
Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal reafirma ca la sistemele de tipul birourilor de credite pot participa numai institutiile financiare si de credit, societatile de leasing si cele de asigurari pentru produsele de tip credit, iar perioada de stocare a datelor referitoare la intarzierile la plata (date negative) este de 4 ani de la data achitarii ultimei rate restante sau de la data ultimei actualizari transmise, in cazul neachitarii restantelor pana la data respectiva.
De asemenea, aceasta reafirma ca este obligatorie instiintarea prealabila a persoanei fizice, in scris, telefonic, prin SMS sau e-mail, cu cel putin 15 zile inainte de data transmiterii datelor catre biroul de credit.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut