De la cumparaturile compulsive, la lista cu strictul necesar
Data publicarii: 22-01-2010 | ActualitateRomanii sunt din ce in ce mai atenti la deciziile financiare pe care le iau. Daca acum ceva vreme shoppingul devenise sport national, criza ii face pe romani sa rationalizeze cumparaturile prin planificare. Mai exact, isi fac o lista de cumparaturi si o respecta cu strictete.
Potrivit unui studiu realizat de Unlock Market Research, 60% dintre romani pun in cosul de cumparaturi doar produsele strict necesare, in timp ce 62% dintre acestia amana achizitia produselor de valoare ridicata, chiar daca le sunt necesare.
Oamenii sunt din ce in ce mai atenti la raportul calitate-pret, acest aspect fiind important pentru 78% dintre respondenti, comparativ cu un procentaj de 71% la inceputul anului trecut. De asemenea, importanta pretului ca factor de decizie a crescut, de la 60% la inceputul anului trecut, la 70% in noiembrie.
Referitor la asteptarile legate de viitor, perceptia romanilor a avut o evolutie oscilanta anul trecut, existand insa un grad mai ridicat de optimism fata de evolutia din ultima parte a anului. Totusi, din ce in ce mai multi romani se asteapta ca venitul sa ramana neschimbat si in viitor.
Potrivit sondajului, ponderea respondentilor care anticipeaza stagnarea veniturilor proprii in viitor a crescut de la 38% in perioada aprilie-mai, la 43% la finele anului trecut.
Totodata, se observa ca romanii sunt mai optimisti in privinta veniturilor proprii, astfel incat 30% dintre respondenti anticipeaza o crestere a castigurilor, in timp ce 23% considera ca acestea vor continua sa scada. In sondajul realizat in perioada august-septembrie, 27% dintre persoanele intervievate anticipau cresterea castigurilor, procentajul fiind similar si pentru cei care au afirmat ca se asteapta la continuarea scaderii veniturilor.
In ceea ce priveste consumul si investitiile, tendinta principala este de a rationaliza cheltuielile.
"20% dintre respondenti isi fac probleme ca nu vor putea mentine un nivel de trai decent si aproape 50% sunt ingrijorati ca vor avea dificultati in a-si plati facturile. Starea actuala a economiei, precum si nesiguranta serviciului (mentionata de peste 50% dintre respondenti) sau imposibilitatea de a obtine un imprumut (indicata de aproape jumatate dintre romani) fac ca investiile sa fie amanate", potrivit studiului.
Astfel, 70% dintre respondenti vor evita investitiile riscante (autoturism, casa, etc.), in timp ce 61% vor cheltui doar pentru strictul necesar si vor investi mai putin in locuinta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall