Medierea este obligatorie in alte tari, la noi bancile nu recunosc mediatorii independenti
Data publicarii: 28-01-2010 | Finante-BanciIn Romania, cazurile solutionate de mediatorii bancari pot fi numarate pe degete, in timp ce in alte tari cele mai multe dintre conflictele cu clientii se sting inainte de a ajunge in instanta. In Marea Britanie opiniile mediatorilor sunt obligatorii, in timp ce in Germania, litigiile care au ca obiect sume mai mici de 750 de euro se pot solutiona doar pe cale amiabila. Recent infiintata Uniune a Mediatorilor Bancari din Romania a fost solicitata sa medieze 10 cazuri de la aparitia sa, in decembrie 2009.
Aparitia Uniunii Mediatorilor Bancari a dus la un conflict mai mult sau mai putin mascat cu Asociatia Romana a Bancilor, deoarece bancherii doresc un serviciu de mediere a conflictelor cu clientii pe care sa-l controleze. Tara noastra este printre ultimele care au adoptat o lege a medierii, Legea 192/2006, careia anul trecut i-au fost aduse cateva modificari ce pun aceasta profesie intr-o noua lumina. In urma infiintarii UMB, ABR a anuntat ca isi va continua demersurile pentru crearea unui organism care sa se ocupe de problemele cu clientii. Pe de alta parte, UMB sustine ca persoanele cu aceasta ocupatie nu se vor putea numi mediatori, deoarece nu sunt impartiale, asa cum prevede Legea 192/2006.
In alte tari, medierea functioneaza de mult timp, iar cele mai multe dintre litigii se sting inainte de a ajunge la instantele de judecata. Din acest motiv, miza rezolvarii acestei probleme este foarte importanta pentru sistemul bancar din Romania. Bancile au plusat la initiativa lor de a pune la punct medierea conflictelor cu constituirea unui fond din care sa fie platiti mediatorii, astfel incat acest serviciu sa fie gratuit pentru nemultumiti. In pofida aparentei sale atractivitati, corectitudinea unei medieri in asemenea conditii poate fi afectata de lipsa de credibilitate.
Medierea este mai putin complicata decat un proces
In SUA exista un adevarat cult al medierii, dezvoltat de mai bine de 100 de ani. Din acest motiv, la proces se ajunge abia in ultima instanta, cand litigiile cu bancile nu pot fi rezolvate in urma discutiilor dintre parti. In statele europene cu o experienta mai mare in domeniu, pe langa medierea realizata de avocati, juristi si alte persoane abilitate, exista si institutia Ombudsmanului, care are rolul de a solutiona reclamatiile facute de clienti. La noi se resimte lipsa unei asemenea institutii, deoarece Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) nu poate da curs decat plangerilor facute de clientii persoane fizice. Firmelor nu le ramane altceva de facut decat sa se adreseze instantelor de judecata pentru a-si rezolva problemele. In Franta, mediatorii sunt persoane care practica aceasta profesie in afara meseriei de baza, pentru a avea un venit suplimentar.
Reclamatiile sunt solutionate de Ombudsman, care in vara anului trecut daduse dreptate la 65% din cele 15.000 de companii nemultumite de institutiile bancare. Suma platita de banci in urma reclamatiilor se ridica atunci la 1,39 miliarde de euro.
In Marea Britanie, mediatorii castiga suficient de bine pentru a practica doar aceasta profesie, la fel cum se intampla si in Irlanda. Acestia sunt ajutati de faptul ca legislatia prevede ca la judecatori ajung doar dosarele care nu se pot solutiona pe calea medierii, ceea ce reduce foarte mult numarul proceselor. Ombudsmanul englez este controlat de Parlament, pentru a-i asigura neutralitatea.
In Germania, institutia Ombudsmanului este mai complicata, deoarece sunt mai multi, in functie de serviciile oferite de institutiile bancare. In ceea ce priveste medierea, in anul 2000 a intrat in vigoare o lege potrivit careia toate conflictele intre vecini, precum si cele care au ca obiect sume mai mici de 750 de euro, trebuie solutionate pe cale amiabila.
Integral in Financiarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut