Cinci repere care ar trebui avute in vedere in tranzitia de la simplu angajat la sef

Data publicarii: Astazi, 08-02-2010 | HR/Cariere

Numirea intr-o functie de conducere, asociata cu o marire salariala, este modalitatea cel mai des folosita de pastrare a angajatilor valorosi in cadrul companiei. Tranzitia spre un rol managerial are si o serie de riscuri, multe dintre ele asociate cu necesitatea schimbarii relatiilor cu fostii colegi.

Expertii de la Robert Half International, cea mai mare agentie de recrutare de personal din lume, cu o retea de peste 360 de birouri, recomanda angajatilor avansati la functii manageriale sa aiba in vedere cateva repere astfel incat noul statut sa nu puna in pericol relatiile cu ceilalti.

1. Stabilirea unei intalniri cu echipa. Analistii recomanda intalniri intre patru ochi cu fiecare membru al echipei pe care noul sef trebuie sa o managerizeze. In cadrul intrevederilor trebuie clarificate probleme precum rolul fiecaruia in departament, listarea responsabilitatilor individuale, asteptarile fiecarei parti, in ce mod viziunea sa este diferita de cea a vechiului manager, cum va masura performanta.

Aceste intalniri ii vor permite noului sef sa inteleaga mai bine telurile personale si profesionale ale celor pe care ii va conduce. In plus, dand angajatilor sansa sa-si exprime ingrijorarile, neclaritatile sau problemele, se va stabili o legatura de incredere, bazata pe deschidere reciproca.

2. Stabilirea unor limite. Fixarea responsabilitatilor zilnice este partea cea mai usoara. Mult mai dificil pentru angajatii recent promovati este ajustarea relatiilor cu ceilalti. Daca pana nu demult puteau sa critice deciziile managerilor si sa pactizeze cu restul colegilor, acum ei trebuie sa apere punctul de vedere al decidentilor. Asadar, setarea de noi granite este inevitabila, iar acest lucru se poate face eficient prin discretie, prin oferirea de suport si o permanenta explicare a deciziilor.

3. Evitarea favoritismului. Chiar daca in trecut noii manageri au avut relatii mai stranse cu unii colegi, trebuie evitata favorizarea acestora. Oferirea de avantaje doar catorva din membrii echipei va duce, mai devreme sau mai tarziu, la scindarea ei.

4. Adoptarea unei pozitii ferme. O parte a colegilor ar putea fi tentati sa puna la incercare autoritatea managerului, fie voit, fie ca inertie a fostelor relatii de egalitate dintre ei. In astfel de cazuri se impune adoptarea unei atitudini ferme, prin explicarea clara a asteptarilor si evitarea relaxarii regulilor.

5. Consultarea cu cei trecuti deja prin aceasta experienta. Managerii superiori pot oferi sfaturi pertinente despre cum ar trebui depasite obstacolele cu un minim de riscuri. La randul lor au experimentat astfel de probleme, iar functia superioara pe care o detin e un bun indiciu ca le-au rezolvat cu succes.

George Trifu

Ultimele stiri pe BankNews.ro: