Taxarea citirii online a ziarelor de interes general ar putea fi fatala

Data publicarii: 12-02-2010 | Media

Michael Hedges, analist al industriei media globale, specialist in audiovizual al Comisiei Europene: Companiile de media traditionala "vor fi sterse din istorie" daca nu vor  adopta atitudinea proactiva a new media, declara in exclusivitate pentru "Financiarul" Michael Hedges, analist al industriei media globale. Acesta avertizeaza ca "introducerea taxelor pentru accesarea serviciile online ale ziarelor de interes general poate fi o decizie fatala" si critica autoritatile romane pentru ca nu au imbunatatit legislatia privind drepturile de autor.

"Financiarul": In 2009, pe fondul crizei economice, industria media a fost nevoita sa ia masuri drastice pentru a contracara efectele crizei economice. Credeti ca in 2010 va exista aceeasi tendinta?

Michael Hedges: Economia a "jucat" un rol important in sectorul de media traditionala - print si broadcast. Criza economica declansata in T3 2008, care a "lovit" intreaga planeta, a afectat toate sursele de venit de care media traditionala devenise dependenta. Toate acele surse de venit - publicitatea, abonamentele, sprijinul Guvernului - treceau deja prin cateva schimbari semnificative in ultimul deceniu. Criza economica nu a facut decat sa grabeasca adoptarea schimbarilor.

Aceste schimbari adaugate la efectul asupra comportamentului consumatorului de tehnologii digitale si media, efecte ce s-au desfasurat de-a lungul deceniului, au condus industria media mai aproape de o  cadere nervoasa colectiva. Toti au devenit foarte nesiguri, in acelasi timp grabindu-se sa traga concluzii pripite despre noi tipuri de afaceri si trenduri ale consumatorilor. Liderii industriei, cu cateva exceptii, erau atat de nesiguri de anul 2009, incat a devenit un an al incertitudinii. Tendintele raman si anul acesta. Cred ca singura diferenta intre 2009 si 2010 va fi caracterizata de mai putina panica si mai multa actiune anul acesta.

Care credeti ca sunt principalele masuri pe care companiile media le vor pune in aplicare in 2010 pentru a supravietui?

Companiile de media traditionala, si includ si sectorul televiziunilor publice, broadcasting, fie vor adopta atitudinea din new media, fie vor fi sterse din istorie. Companiile new media, de la Twitter si Facebook la lastfm, au decis ca ei pot atrage oamenii. Multe companii de media traditionala au uitat cum sa faca acest lucru. Unele nu au stiut niciodata. Pana in 2020, probabil nu ne vom mai aminti numele lor.

Este nevoie de o implicare mai puternica a guvernelor pentru sustinerea presei?

Cu cat guvernele intervin mai putin, in mod direct, in sectorul media, cu atat mai bine. Sprijinul temporar nu face decat sa incurce mai rau. Presupunand ca guvernele au un rol unic si bine determinat in cresterea increderii consumatorilor, ar fi de preferat ca guvernele sa adopte mottoul Google: "Don't be Evil".

Cum credeti ca va evolua piata de publicitate globala si cea europeana in 2010? Dar cea europeana?

Oamenii din publicitate traiesc intr-o lume a lor. Clientii lor - producatori si vanzatori de bunuri si servicii - sunt dependenti de confluenta creditului de consum  si de incredere. Oamenilor din publicitate le place sa vanda "sfaraiala" si aceasta este acum new media: ceea ce are un plus de beneficii si este mai putin costisitoare. Insa oamenii de publicitate acorda multa atentie clientilor lor, care vor sa vada rentabilitatea investitiei. New media poate fi mai putin costisitoare, insa rentabilitatea investitiei (ROI) nu este satisfacatoare. Estimez ca piata de publicitate din Europa va ramane in 2010 intr-o stare de restructurare, insa in 2011 vom putea vedea publicitarii inteligenti. 

Un alt efect al crizei economice in publicitate si in sectorul consumatorilor este reprezentat de cresterea importantei pietelor locale. Advertiserii mari, la nivel global,  investesc mai putin in media traditionala, preferand sa investeasca in merchendasing. Veniturile de la marii advertiseri, precum P&G, au fost bani castigati "usor" pentru media traditionala, costul vanzarilor fiind scazut atunci cand publicitatea este cumparata in functie de criteriul "cost pe mia de afisari". Media traditionala va trebui sa invete sa aiba abilitati de vanzare.

Ce parere aveti despre planul ziarelor online de a introduce taxa pentru accesarea continutului online? Este o incercare de salvare a presei scrise care va da sau nu roade?

In timp ce presa dezbate subiectul introducerii unei taxe pentru accesarea continutului online, oamenii trebuie sa-si dea seama ce vor sa faca de fapt. Este internetul o destinatie sau un instrument? Aceasta dezbatere nu este limitata ziarelor. Ziarele bune intra in contact cu oamenii in toate modurile posibile si fac tot ce este posibil pentru a facilita colectivitatea. Introducerea taxelor pentru accesarea serviciilor online ale ziarelor de interes general poate fi o decizie fatala. Majoritatea utilizatorilor de internet vor opta doar pentru navigarea pe site si vor citi doar titlurile insa nu vor plati niciodata. In acest sens, introducerea taxelor reprezinta un dezastru al brandurilor. Niciun producator nu rezista mult pe piata daca isi ascunde marfa.

Integral in Financiarul