Vanzarile de bunuri de folosinta indelungata au scazut cu 43,2% in T 4 2009, la 422 mil. euro

Data publicarii: 15-02-2010 | Economie

Piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata a ajuns la 442 milioane euro in al patrulea trimestru al anului 2009, in scadere cu 43,2% fata de aceeasi perioada a anului 2008, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare GfK Romania.

Potrivit studiului, pe ansamblu, vanzarile in 2009 au fost cu 42,6% mai slabe decat in anul precedent, iar piata totala a bunurilor monitorizate in cadrul GfK Temax a fost de 422 milioane euro in trimestrul patru al anului trecut. Valoarea pentru intreg anul 2009 a fost de peste 1,4 miliarde euro. Vanzarile din sezonul de iarna nu au atenuat imaginea de criza, inregistrandu-se un declin de 43,2% fata de aceeasi perioada a anului precedent. In total, anul 2009 a fost cu 42,6% mai slab decat 2008.

Sectoarele electrocasnicelor mici si telecomunicatiilor au scazut cu 23,6%, respectiv 30,1% in 2009. Vanzarile de electrocasnice mari au fost mai slabe in ultima parte a anului decat in T3, dar comparativ cu 2008, vanzarile au scazut cu 37,3%. Electronicele de larg consum au scazut de asemenea cu 42,2%, in timp ce sectorul foto a inregistrat o descrestere de 45,4% in 2009. Sectoarele IT si de echipamente de birou au avut cea mai proasta performanta deoarece au scazut cu 51,6% si, respectiv, 53,8%.

De asemenea, studiul mai arata ca in comparatie cu 2008, sectorul SDA a scazut cu 23,6%, ajungand la 71 milioane euro. Chiar daca T4 a inregistrat o scadere de 24,7% fata de aceeasi perioada a anului trecut, acesta a fost trimestrul cu cele mai mari vanzari, 20 milioane euro.

"Pe parcursul T4, vanzarile segmentului SDA au crescut substantial in decembrie 2009 datorita sarbatorilor de iarna. Chiar si asa, criza financiara isi pune amprenta asupra comportamentului consumatorilor, cererea fiind mai mica in comparatie cu aceeasi luna a anului anterior. Cel mai mare grup de produse - aspiratoarele - a fost cel mai afectat in 2009, in special in T2. Acesta este de altfel motivul pentru care T2 este cel mai slab trimestru al anului. Categoria aparatelor electrice de barbierit si epilat a suferit mult in acest an, urmata de cea a fiarelor de calcat" portivit studiului GfK Romania.

Scaderea de pret cea mai mare dintre toate categoriile si cererea crescuta pe unele subsegmente au facut ca segmentul aparatelor pentru prepararea alimentelor sa fie mai putin afectat de criza financiara. Acest lucru inseamna ca oamenii au fost nevoiti sa-si prioritizeze nevoile, sa-si cumpere aparatura de care au avut intr-adevar nevoie sau care ii ajuta sa economiseasca.

"In trimestrul al patrulea 2009, piata de telecomunicatii a scazut cu 33,7% comparativ cu al patrulea trimestru al anului 2008, atingand o valoare de 73 milioane euro. Datorita sarbatorilor de Craciun care influenteaza oamenii sa cumpere cadouri pentru ei sau pentru ceilalti, in T4 s-a inregistrat o crestere de 20% fata de T3. O caracteristica a carei importanta a crescut pe piata de telefonie mobila este cea de touch screen. Producatorii si-au largit portofoliul cu telefoane mobile si smartphone-uri touch screen, incurajati fiind de utilizarea tot mai larga a internetului, a jocurilor, a mesageriei instant si a functiilor de fotografiere. Aceste dispozitive inovatoare au echilibrat cresterea negativa si au mentinut piata intr-o scadere mai mica decat cea medie a bunurilor" monitorizate in studiul Temax.

In 2009, piata electrocasnicelor mari a scazut cu 37% de la an la an, pentru a realiza o cifra de afaceri totala de 334 milioane euro. Pe o piata in descrestere in ceea ce priveste cererea consumatorilor si fara o erodare vizibila de pret, provocarea pentru a ajunge la o mai buna performanta de vanzari a fost sprijinita pe tot parcursul anului 2009 de campanii buy-back, pentru aproape toate produsele. Chiar si evolutiile mai satisfacatoare pe segmentele mai putin afectate de tendinta negativa, cum ar fi aparatele incastrabile, nu au reusit sa salveze intregul sector de la o scadere abrupta.

Pe fondul agravarii conditiilor economice, in 2009, preferintele consumatorilor s-au canalizat spre produse cu caracteristici tehnice mai putin avansate. Acest lucru a fost, de asemenea, o bariera in generarea de valoare suplimentara pe piata. Incheind un an de criza plin de provocari, ultimele evolutii ale acestui sector nu au modificat in mod semnificativ imaginea de ansamblu construita de-a lungul anului 2009 prin intermediul unei slabe performante a vanzarilor. Bazat pe rate omogene de declin pe tot parcursul anului, 2009 a ajuns la doar 60% din valoarea vanzarilor de bunuri electronice de larg consum realizate in 2008.

Cu toate acestea, vanzarile din perioada Craciunului au transformat sectorul Consumer Electronics in cel mai dinamic dintre toate sectoarele monitorizate in cadrul GfK Temax. Vanzarile din T4 2009 au totalizat 93 milioane de euro, indicand un salt mare, de 66%, in comparatie cu trimestrul precedent al aceluiasi an. In decembrie 2009, preferintele consumatorului s-au indreptat catre doua categorii principale de produse - TV / audio si segmentul de jocuri. 

In ceea ce priveste consolele video, acestea au fost cel mai dinamic produs al sezonului. Ajungand aproape de valoarea vanzarilor din decembrie 2008, consolele video au performat in decembrie 2009 cu vanzari de doua ori mai mari decat in luna precedenta, dovedind apetitul consumatorilor pentru produse de home entertainment. In mod remarcabil, consolele video au inregistrat cea mai mica scadere in cadrul sectorului de produse electronice, comparand un an de expansiune 2008 cu un an de criza 2009.

Comparativ cu decembrie 2008, vanzarile de TV/Audio au scazut cu 30%. Totusi, pentru aceste produse - televizoarele plasma si LCD, sistemele audio si home cinema si media playerele portabile - comparatia cu noiembrie 2009 arata ca valoarea vanzarilor aproape s-a dublat in decembrie 2009. In special, vanzarile de televizoare plasma si LCD - principalul motor de pe piata, au fost sustinute de-a lungul anului prin promotii semnificative ale retailerilor si ale producatorilor, fiind, de asemenea, produsul cu scaderea de pret cea mai masiva in randul bunurilor CE. Monitoarele multifunctionale sunt un alt segment cu o performanta buna in 2009 si cu premise puternice de evolutii pozitive in viitorul apropiat. Acestea reprezinta o sub-categorie la limita dintre TV si monitoare (datorita TV tuner-ului integrat) care ofera posibilitatea combinarii functionalitatii televizorului si a monitorului computerului intr-un singur dispozitiv care economiseste spatiul.

"Caracterizate de scaderi ale vanzarilor in sezonul de vara, care nu au reusit sa se ridice la nivelul cererii consumatorilor, camerele foto digitale au avut dificultati in a stabili un trend de crestere semnificativ in trimestrele urmatoare. Circa 9 milioane de euro a fost valoarea maxima inregistrata in ultimele trei trimestre ale lui 2009, conturand imaginea unui an cu multe provocari pentru aceste produse in termeni de performanta a vanzarilor. Sectorul foto a inregistrat o scadere de 45% de la an la an, in principal din cauza slabelor evolutii ale segmentului compact" se precizeaza in studiul GfK Romania.

Ramele foto digitale si camerele SLR s-au bucurat de evolutii pozitive pe parcursul anului, insa nu indeajuns pentru a evita un trend puternic negativ. Vanzarile de Craciun au fost foarte bune pentru ramele foto digitale. Nivelul achizitiilor pentru aceasta tehnologie potrivita pentru un sezon al darurilor, a crescut cu mai mult de 4 ori in decembrie 2009 comparativ cu luna precedenta a aceluiasi an.

Vanzarile in segmentul IT au crescut cu aproape 40% in T4 2009, fata de performanta atinsa in trimestrul anterior, dar a scazut cu 53,5% comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut. Cu toate ca sectorul IT a continuat sa inregistreze o rata de crestere negativa, T4 2009 a ajuns la cea mai mare valoare a bunurilor monitorizate de GfK Temax, atingand o valoare de 120 milioane euro. In ciuda faptului ca sarbatorile de iarna au contribuit la cresterea vanzarilor, scaderea puterii de cumparare a oamenilor cauzata de scaderea veniturilor si de resursele financiare reduse a provocat scaderea vanzarilor in valoare, in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut.

Echipamentele de birou au inregistrat o crestere de 30% in al patrulea trimestru al anului, comparativ cu al treilea trimestru al anului 2009, atingand o valoare de 13 milioane euro. Comparativ cu acelasi trimestru al anului 2008, ambele produse din aceasta categorie, imprimantele si multifunctionalele, arata o crestere negativa de 55,4%. Scaderea brusca este cauzata in principal de vanzari scazute in sectorul B2B si de indicatorul scazut de incredere al consumatorilor.

GfK Temax Romania este un indicator dezvoltat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piata produselor de folosinta indelungata. Raportul GfK Temax este publicat la nivel international. Concluziile se bazeaza pe studiile efectuate in panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail include date de vanzari de la peste 190.000 de magazine din intreaga lume

Grupul GfK este numarul 4 mondial in clasamentul companiilor de cercetare de piata. Activitatile sale acopera trei divizii: Custom Research, Retail and Technology si Media. Grupul are mai mult de 10.000 de angajati si 115 subsidiare situate in peste 100 de tari.

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: