Numai 27% din spatiile comerciale din si in afara Bucurestiului anuntate in 2009 au fost livrate

Data publicarii: 18-02-2010 | Imobiliare

Anul trecut au fost anuntate spre lansare peste 20 de proiecte de centre comerciale, care insumau peste 835.001 mp, insa numai 27% dintre acestea au fost efectiv livrate, si anume 158.000 mp in Bucuresti si 70.000 mp in afara Bucurestiului, potrivit unui raport Colliers.

In Bucuresti au fost livrate Militari Shopping Center, Grand Arena, Cotroceni Park, Plaza Romania -extensie, iar in afara Capitalei Galleria Suceava, Galeria Piatra Neamt, Era Oradea, Iulius Timisoara - extensie si ERP Focsani - extensie.

Astfel, 2009 a fost anul in care s-a inregistrat cea mai mare discrepanta intre numarul de centre comerciale anuntate oficial si proiectele efectiv livrate. Cateva dintre proiecte au fost amanate pentru 2010, in timp ce altele au fost oprite pe o perioada nedeterminata.

Tendinta generala descendenta a pietei de retail s-a simtit pe toate arterele comerciale principale din Bucuresti. Totusi, zona comerciala principala a inregistrat o performanta considerabil mai buna decat zonele secundare si periferice, atat in ceea ce priveste ratele de ocupare cat si scaderea chiriilor. Pentru a asigura semnarea contractelor cu chiriasii noi, proprietarii au redus nivelul chiriilor cu aproximativ 20-25% fata de inceputul anului. Chiar si in spatiile comerciale cu chiriasi stabili, chiriile s-au redus cu 15-30% in urma renegocierilor, agreate, in general pentru o perioada temporara de 1-2 ani.

"Oferta de spatii comerciale disponibile pentru inchiriere a fost micsorata de inchiderea a doua proiecte de retail (Armonia Braila si Trident Sibiu), dar in acelasi timp a fost sporita de cresterea ratei de neocupare in centrele comerciale existente. Insumand spatiile neocupate in centrele comerciale functionale si in proiectele noi care se vor livra in 2010 si 2011, stocul total de spatii disponibile la inchiriere se ridica la 337.000 mp. Din acestia, 128.000 mp sunt disponibili in centrele comerciale deja date in folosinta, in timp ce 209.000 mp sunt oferiti pentru preinchiriere in proiecte viitoare atat in Bucuresti, cat si in tara", se arata in raport.

Si in cazul spatiilor comerciale, ca si in cazul terenurilor, au existat retaileri care nu au reusit sa isi indeplineasca obligatiile financiare fata de creditorii lor, fiind astfel fortati sa declare starea de insolventa. Spre deosebire de prima parte a anului, in care numarul tranzactiilor a fost foarte redus, in a doua jumatate a anului a existat o crestere semnificativa a cererii de spatii comerciale, in special pentru centrele comerciale deja existente. Astfel, retailerii care au reusit sa se adapteze la noile conditii de piata au inceput sa priveasca strategic catre viitor, in cautarea oportunitatilor, obtinand astfel locatii in centre comerciale de succes la preturi competitive.

Printre brandurile importante intrate pe piata anul trecut se numara Decathlon, C&A sau Kiabi, acestia concentrandu-se in principal pe deschiderea locatiilor in Bucuresti, unde au avut in vedere atat centrele comerciale deja existente, cat si cele recent inaugurate.

In ceea ce priveste cererea pentru spatii comerciale, retalierii, in incercarea de a asigura supravietuirea brandului lor, au inceput sa implementeze diferite strategii de restructurare, luand in considerare profitabilitatea fiecarui magazin. Acestia au aplicat masuri de reducere a costurilor, de la renegocierea chiriilor pana la inchiderea completa a locatiilor neprofitabile. Reducerile chiriilor a oscilat intre 10% si 50%, creand astfel diferente semnificative intre nivelul chiriilor din diferite
centre comerciale, in special in afara Bucurestiului. Indiferent de reducere, renegocierile au fost de cele mai multe ori agreate pe o perioada determinata, 6 luni pana la un an.

"Cererea pentru spatii comerciale si numarul tranzactiilor incheiate vor spori in 2010, in special in a doua jumatate a anului, desi nu suficient de mult pentru a determina o crestere a nivelului chiriilor. Perspectiva pentru spatiile stradale in locatii principale pare promitatoare, datorita cererii in crestere din partea brandurilor de lux", a declarat Georgiana Andrei, manager, divizia de inchirieri spatii comerciale

Pe baza stadiului actual al constructiei proiectelor anuntate, analistii Colliers estimeaza ca anul 2010 va aduce pe piata sase noi centre comerciale, insumand 209.000 mp suprafata totala inchiriabila. O parte din aceste proiecte este posibil sa fie amanate pentru 2011, in timp ce oferta de spatii comerciale in provincie ar putea sa fie influentata negativ de inchiderea centrelor comerciale care nu performeaza. Cu toate acestea, este de asteptat ca imbunatatirea situatiei economice si deblocarea finantarilor sa impulsioneze reluarea unora dintre proiectele oprite, insa nici unul din aceste proiecte nu va putea livrat pana la sfarsitul anului.

"Cererea pentru spatii comerciale si, implicit, numarul de tranzactii incheiate vor spori in 2010, in special in semestrul II. Cererea va ramane concentrata pe centrele comerciale existente, in timp ce preinchirierile vor fi semnate numai pentru proiectele cu sanse mari sa fie livrate (care dovedesc ca dispun de finantare si cu stadiul constructiilor avansat), cu o locatie buna si un mix al chiriasilor atractiv. Desi pe un trend ascendent, cererea pentru spatii comerciale in anul urmator nu va suficient de ridicata pentru a determina o crestere a nivelului chiriei. Din contra, se asteapta ca nivelul chiriilor, renegociat, sa ramana neschimbat pana cel putin in a doua jumatate a anului 2010, iar in cazul centrelor comerciale cu performante mai slabe, se asteapta scaderi ulterioare ale chiriilor", se arata in raportul Colliers.

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: