R & M Audit: Cel mult 30% dintre firmele cu datorii la stat ar putea apela la amanarea acestora
Data publicarii: 29-03-2010 | AfaceriAmanarea la plata a obligatiilor fiscale neachitate la termen ar putea fi mai mult decat o facilitate "pe hartie" prin introducerea unui plafon pentru care nu se solicita garantii, in caz contrar numai cel mult 30% dintre firmele cu datorii ar putea apela la aceasta masura, sustine R & M Audit.
"Reglementarile privind amanarea la plata a obligatiilor fiscale neachitate la termen pot deveni in practica o facilitate reala pentru majoritatea companiilor doar daca, macar in limita unui anumit plafon al datoriilor catre stat, firmele nu ar fi obligate sa ofere garantii, intrucat cel mai adesea nu le pot obtine. Din estimarile noastre, maxim 20-30% dintre companiile cu datorii vor putea apela la aceasta facilitate", a precizat Mirela Serban, Managing Partner al companiei R & M Audit, specializata in contabilitate, consultanta fiscala si audit.
Potrivit datelor companiei, pana la sfarsitul lunii ianuarie, ANAF a primit 660 de cereri de amanare la plata a obligatiilor fiscale ale companiilor la stat, din care a aprobat 413 de solicitari, cu o valoare totala de 210 milioane lei (50 milioane euro), in conditiile in care ANAF are de colectat miliarde de euro.
"Un sprijin real din partea statului ar fi introducerea unui plafon pentru care nu se solicita garantii si diminuarea penalitatilor pana la un nivel comparabil cu cel al dobanzilor bancare: scazand povara penalitatilor, statul ar fi cu mult mai castigat prin incasarea datoriilor efective. Oricum, pe perioada acordarii acestei facilitati, firmele trebuie sa isi achite la zi obligatiile catre stat", a mai precizat Serban.
Pe 16 martie, directorul directiei de mari contribuabili din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), Andrei Haas, spunea ca numai 62 de mari contribuabili din cei 300 inregistrati cu obligatii la bugetul de stat au solicitat amanari la plata acestora, unul dintre motive fiind dat de faptul ca firmele nu pot constitui garantiile cerute prin lege.
Firmele pot depune cereri de amanare la plata a obligatiilor fiscale datorate si neachitate la termen, ca urmare a efectelor crizei economico-financiare, pana la 30 iunie 2010. Conform legii, solicitantii trebuie sa indeplineasca in mod cumulativ o serie de conditii: sa fi depus toate declaratiile fiscale pana la data depunerii cererii de amanare la plata, sa nu aiba cazier fiscal, sa nu fi atras raspunderea pentru contribuabilii persoane fizice privind procedura de insolventa etc.
De asemenea, contribuabilii care solicita amanarea la plata a obligatiilor fiscale trebuie sa ofere garantii fie sub forma scrisorilor de garantie bancara, fie prin bunuri libere de orice sarcini, in urmatoarele cuantumuri: 20% din suma amanata la plata si dobanzile datorate pe perioada amanarii la plata- daca amanarea se acorda pe o perioada mai mica de 3 luni sau 40% din suma amanata la plata si dobanzile datorate pe perioada amanarii la plata- daca amanarea se acorda pe o perioada mai mare de 3 luni.
Amanarile la plata isi pierd valabilitatea in cazul in care companiile nu achita in maximum 30 de zile de la scadenta obligatiile fiscale care au termene de plata care curg incepand cu data emiterii deciziei de amanare la plata a obligatiilor fiscale.
"Daca firmele ar putea obtine aceste garantii, inseamna ca ar fi putut obtine si finantari in limitele sumelor respective si nu ar mai fi avut nevoie de amanari la plata, mai ales avand in vedere faptul ca penalitatile pentru intarzierea platilor depasesc dobanzile pietei", a adaugat reprezentantul R&M Audit.
Pe perioada amanarii la plata a obligatiilor fiscale neachitate la termen, firmele datoreaza majorari de intarziere in cuantum de 0,05% pentru fiecare zi a perioadei de amanare la plata, incepand cu data emiterii deciziei si pana la data la care se incheie termenul de amanare sau data la care inceteaza valabilitatea facilitatii.
In principal, intentia acordarii facilitatii de amanare la plata a obligatiilor fiscale neachitate la termen consta in plata unor majorari de intarziere care se ridica la jumatate (0,05%) din valoarea standard a majorarii de 0,1% pe zi de intarziere, aplicabila in conditii normale, daca nu s-ar fi optat pentru amanare.
R&M Audit ofera din 2000 servicii de audit, consultanta fiscala si financiara, contabilitate, salarizare, controlling si arhivare.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut