Metrorex si CFR Calatori ar putea sa aplice in viitor o politica tarifara proprie

Data publicarii: 22-03-2011 | Actualitate



Metrorex si CFR Calatori ar putea sa practice in viitor o politica tarifara proprie, flexibila, in concordanta cu practica europeana, tarifele practicate de cele doua companii urmand sa fie exceptate de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preturilor si tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, conform unui proiect de ordonanta publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor.

Implementarea unei politici tarifare proprii, in loc de indexarea tarifelor in functie de inflatie, va conduce la cresterea veniturilor proprii realizate din activitatea de transport feroviar public de calatori si cu metroul, concomitent cu reducerea gradului de subventionare a tarifelor de calatorie cu aceste mijloace de transport de la bugetul de stat. 

Conform Notei de fundamentare a proiectului de act normativ, companiile de transport cu metroul din tarile Uniunii Europene practica tarife de calatorie cu metroul ale caror valori minime sunt cu peste 300% mai mari decat cele practicate la metroul bucurestean. 

Bugetul de venituri si cheltuieli al societatii Metrorex pe anul 2010 a fost aprobat initial cu un deficit de circa 83 milioane lei, fapt ce a condus la imposibilitatea acoperirii a circa 32% din cheltuielile cu reparatia materialului rulant pe anul 2010, iar faptul ca societatea inregistreaza datorii restante la plata prestatiilor cu reparatia materialului rulant in valoare de circa 136 milioane lei, din care 74 milioane lei pentru prestatiile realizate in anul 2009 si circa 62 milioane lei pentru prestatiile realizate in anul 2010, precum si faptul ca prin Bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2011 nu se asigura finantarea prestatiilor privind mentenanta materialului rulant pentru perioada septembrie - decembrie 2011, in valoare de circa 75 milioane lei, poate determina prestatorul de servicii sa sisteze activitatea de reparatii material rulant, ceea ce va conduce la intreruperea serviciului de transport calatori cu metroul. 

In anul 2011, bugetul de venituri si cheltuieli al CFR Calatori SA a fost fundamentat avand in vedere o majorare a tarifelor de calatorie cu aproximativ 10% incepand cu luna februarie. In situatia in care subventia alocata pentru anul 2011 ramane la nivelul de 1,028 miliarde lei, neacordarea majorarii de 10% a tarifelor pentru transportul calatorilor pe calea ferata conduce la inregistrarea unui deficit de circa 75 milioane lei. 

Adoptarea prezentului proiect de act normativ este absolut necesara pentru cresterea veniturilor din transportul calatorilor cu metroul si din transportul calatorilor pe calea ferata concomitent cu reducerea gradului de subventionare de la bugetul de stat. 

In cazul Societatii Comerciale Metrorex, parametrul de ajustare stabilit prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2001, este indicele preturilor de consum. 

Ultima ajustare a tarifelor de calatorie cu metroul s-a realizat incepand cu 18 Septembrie 2010, in limita modificarii indicelui preturilor de consum de 108,12% aferent perioadei martie 2009 - iulie 2010. 

La nivelul anului 2010, costul mediu al unei calatorii cu metroul realizat a fost de circa 0,67 lei (reprezentand raportul dintre veniturile din incasari pentru transportul calatorilor si numarul total de calatori transportati) in timp ce costul mediu real al unei calatorii a fost de circa 3,5 lei (reprezentand raportul dintre cheltuielile totale pentru activitatea de exploatare a metroului si numarul de calatori transportati). 

Nota de fundamentare mentioneaza ca pretul unei calatorii cu metroul bucurestean reprezinta cel mult 30% din minimul pretului unei calatorii cu metroul din tarile europene. 

In cazul Societatii Nationale de Transport Feroviar de Calatori 'CFR Calatori S.A., parametrul de ajustare stabilit prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2001, este indicele preturilor de consum. 

Ultima ajustare a tarifelor pentru transportul calatorilor pe calea ferata, s-a aprobat incepand cu data de 20 septembrie 2010, cu un indice de majorare de 108%, cu toate ca indicele de inflatie a preturilor de consum inregistrat in perioada septembrie 2007 (data precedentei majorari) - septembrie 2010 a fost 122,65%.

Sursa: AGERPRES

Ultimele stiri pe BankNews.ro: