PwC: Directorii de companii din Romania sunt optimisti cu privire la evolutia economiei

Data publicarii: 31-03-2011 | Economie


Rezultatele raportului Global CEO Survey pentru Romania, realizat de PricewaterhouseCoopers (PwC), arata ca 43% dintre directorii de companii sunt foarte increzatori in capacitatea companiilor lor de a obtine venituri in crestere in urmatoarele 12 luni.

Aceste rezultate sunt peste media raspunsurilor la nivelul intregii Uniunii Europene, unde 40% dintre directorii generali s-au declarat increzatori in cresterea veniturilor companiilor lor in urmatorul an. Directorii de companii din Romania sunt insa mai rezervati decat omologii lor la nivel global sau din Europa Centrala si de Est, care au afirmat acest lucru in proportie de 48% si respectiv 53%.

Pe termen mediu si lung, perspectivele de crestere economica din Romania par foarte atragatoare pentru directorii de companii, 70% dintre acestia declarand ca sunt foarte increzatori in potentialul companiilor lor de majorare a veniturilor in urmatorii trei ani, un procent semnificativ mai mare de incredere decat cel aratat de directorii de companii din pietele mai mature din Uniunea Europeana (47%).

"In ultimii doi ani, economia Romaniei a inceput un proces treptat de restructurare care o va pregati pentru dezvoltarea durabila. Directorii de companii au reinceput sa-si faca planuri pentru o perioada de crestere economica, mai degraba decat sa se concentreze pe supravietuirea in recesiune. Preocuparile legate de reducerea datoriilor si a costurilor au fost trecute in plan secund in vreme ce accentul cade acum pe intarirea pozitiei pe piata, pe dezvoltarea de noi produse care sa raspunda schimbarilor din comportamentul consumatorilor, pe managementul talentelor cheie si adaptarile strategice in structura organizatorica a organizatiei pentru a se adapta dinamicilor industriei din care fac parte", a declarat Vasile Iuga, Country Managing Partner, PwC Romania.

In ceea ce priveste identificarea surselor potentiale de crestere, 50% dintre directorii de companii din Romania au declarat ca dezvoltarea de noi produse si servicii reprezinta principala oportunitate de crestere in urmatoarele 12 luni, un procentaj mai apropiat de cel al Chinei (46%) decat de cel inregistrat la nivel global (29%), UE (29%) si Europa Centrala si de Est (35%).

"In ciuda recesiunii, Romania este departe de a fi devenit o piata supra-aglomerata. Exista in continuare foarte multe segmente de piata inca insuficient dezvoltate, iar in general tara sufera mai degraba de un deficit de oferta decat de un exces de cerere, fapt evidentiat in persistenta unui nivel ridicat al inflatiei", a explicat Vasile Iuga.

In ceea ce priveste expansiunea geografica, raspunsurile arata ca directorii de companii sunt dispusi sa-si dezvolte operatiunile in alte tari, dar sunt in general precauti in aceasta privinta, considerand ca cele mai bune perspective de crestere sunt pe pietele  mai apropiate,  indeosebi pe Piata Comuna europeana, se arata in raportul PwC.

Pietele traditionale de export pentru bunurile romanesti, asa cum este Germania, sunt vazute ca oferind cele mai bune perspective de crestere. Excluzand Romania, 20% dintre directorii de companii considera Germania drept cea mai importanta tara pentru cresterea veniturilor companiilor lor in urmatorii trei ani (spre deosebire de doar 12% la nivel global).

Daca la nivel global 39% dintre directorii de companii declara China drept cea mai importanta tara pentru cresterea veniturilor lor, in Romania 17% dintre directorii de companii au identificat China in aceasta privinta. Acest lucru nu este deloc surprinzator, tinand cont de faptul ca Germania este cel mai important partener comercial al Romaniei, atat pentru importuri, cat si pentru exporturi.

Cei mai multi directori de companii din Romania (87%) au declarat ca au modificat strategia companiilor pe care le conduc ca urmare a noilor conditii de piata generate de criza economica globala. Printre factorii care au determinat schimbarea, 62% sunt de parere ca dinamica sectorului economic din care fac parte a avut cel mai mare impact in decizia de a implementa schimbari de strategie, 31% declara ca cererile consumatorilor au jucat cel mai important rol in schimbare, iar 27% indica previziunile de crestere economica sau incertitudinea.

Drept raspuns la recesiune, 90% dintre directorii de companii din Romania au implementat un plan de reducere a costurilor, un procent asemanator cu cel inregistrat in alte regiuni - 84% pentru directorii generali de pe plan global si 91% pentru cei din Uniunea Europeana. In plus, 37% dintre respondenti au recurs la "internalizarea" unui proces de afaceri care era in prealabil externalizat, un procent mai ridicat decat cel inregistrat la nivel global sau in UE (ambele 25%). Astfel de activitati de restructurare este foarte posibil sa fie adoptate si in urmatoarele 12 luni; procentul directorilor de companii care declara ca vor intreprinde astfel de initiative situandu-se in continuare peste cel inregistrat in alte regiuni - 70% pentru reducerea de costuri si 33% pentru internalizarea unor procese.

67% dintre directorii companii au indicat posibilitatea majorarii poverii fiscale drept principala amenintare pentru companiile lor.

Pentru cea de-a 14-a editie a Global CEO Survey, au fost efectuate 1201 interviuri in 69 de tari in trimestrul IV din 2010. Defalcat pe regiuni, au fost derulate 420 de interviuri in Europa Occidentala, 257 in regiunea Asia-Pacific, 221 in America Latina, 148 in America de Nord, 98 in Europa de Est si 57 in Orientul Mijlociu si Africa. 30 de interviuri au fost derulate in Romania.

 

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: