GfK: Increderea romanilor, desi in revenire, este cea mai scazuta din Europa
Data publicarii: Astazi, 03-05-2011 | ActualitateIn primul trimestru din 2011, indicele de incredere a populatiei masurat de Barometrul de Incredere a Consumatorului realizat de GfK pentru Comisia Europeana a inregistrat o crestere fata de media anului trecut, ajungand la -46 de la -54, dar ramanand cel mai scazut din Europa.
"Aceasta usoara revenire a optimismului cred ca are la baza cresterea salariilor in sectorul public cu 15%, dar si declaratiile autoritatilor privind iminenta iesire a tarii din criza. Pe de alta parte, probabil ca este si un semn ca romanii au obosit sa fie campionii pesimismului si privesc din ce in ce mai mult partea plina a paharului. In tarile dezvoltate din Europa se vad deja primele semne de revenire a economiei, ceea ce ne da speranta ca in viitorul nu foarte indepartat vom simti si noi aceste imbunatatiri", a declarat directorul general GfK Romania, Andi Dumitrescu.
Cu toate acestea, situatia prezenta a finantelor familiei nu este una dintre cele mai imbucuratoare, in medie 67% dintre romani declarand in primele trei luni ale anului ca aceasta este mai rea decat cu un an in urma, nivelul pesimismului ramanand relativ stabil fata de media anului 2010. Totusi, romanii se arata mult mai increzatori privind viitorul, doar 43% dintre ei declarand ca se asteapta ca situatia lor financiara sa se inrautateasca in urmatoarele 12 luni, comparativ cu peste jumatate dintre ei care spuneau acelasi lucru la nivelul intregului an 2010.
Potrivit datelor prezentate marti de GfK, 15% dintre romani spera ca situatia lor chiar sa devina ceva mai "roz" in urmatorul an, iar 36% se asteapta sa ramana la fel ca in prezent. Procentele sunt comparabile cu situatia din primele trei luni ale lui 2010, cand inca nu se aratasera cele mai "negre" efecte ale crizei.
Aproape 84% dintre cei chestionati afirma ca starea generala a economiei a cunoscut un regres in ultimele 12 luni, in vreme ce sperantele pentru urmatorul an sunt ceva mai mari, numai 56% dintre ei declarandu-se pesimisti. Mai mult de jumatate dintre romani (56%) admit ca reusesc cu greu sa isi acopere cheltuielile curente, in vreme ce un sfert spun ca au datorii, procent care ramane unul record pentru ultimii ani.
Increderea in stabilitatea locurilor de munca cunoaste si ea un usor reviriment, atingand cele mai ridicate cote de la debutul crizei in Romania. 73% estimeaza ca rata somajului va creste, in timp ce aproape 7% anticipeaza o scadere, conform GfK.
Pe de alta parte, opiniile privind inflatia, atat pentru anul care a trecut, cat si pentru urmatorul sunt dintre cele mai negative din ultimii zece ani. 93% dintre romani observau in luna martie ca preturile au crescut in ultimele 12 luni, in vreme ce opt din 10 romani se asteapta ca acelasi lucru sa se intample si in 2011.
Perioada actuala nu pare a fi una favorabila nici economisirii, nici investitiilor majore. Mai mult de 8 din 10 romani spun ca nu intentioneaza sa puna bani deoparte in urmatorul an, situatie care nu s-a schimbat foarte mult comparativ cu media anului 2010. In plus, mai mult de doua treimi considera ca nu este deloc un moment bun pentru investitii.
Informatiile provin din Barometrul de Incredere a Consumatorului, studiu cofinantat de Comisia Europeana si realizat lunar de GfK Romania. Datele sunt reprezentative pentru populatia Romaniei in varsta de 15 ani si peste, esantionul fiind de 1000 de persoane intervievate in fiecare luna.
GfK Romania, fondata in 1992, este parte integranta a Grupului GfK. Activitatile sale sunt structurate in cinci segmente: Custom Research - cercetare cantitativa si calitativa Ad Hoc pentru o arie larga de industrii (bunuri de larg consum, telecomunicatii si IT, finante, retail, turism, auto, bunuri industriale), Consumer Tracking - cercetare continua pentru bunuri de larg consum, Retail and Technology - cercetare continua pentru bunuri de folosinta indelungata, Media - cercetare calitativa si cantitativa pe consumul de produse media si Healthcare - cercetare calitativa si cantitativa in toate domeniile medicale.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut