Registratorii comerciali vor prelua atributiile legate de inregistrarea firmelor la ONRC

Data publicarii: 05-05-2011 | Afaceri



Membrii Guvernului au aprobat un proiect de lege privind activitatea de inregistrare si de modificare a statutului firmelor si persoanelor fizice la Registrul Comertului, totodata fiind si simplificate procedurile de inregistrare a firmelor.

"Toate atributiile tinand de inregistrarea societatilor comerciale, divizarea sau fuziunea acestora sau incetarea activitatii lor, autorizarea persoanelor fizice vor fi preluate de o categorie noua, de registratorii comerciali, functionari in Registrul Comertului cu statutul de personal contractual, investiti cu putere de autoritate publica", a anuntat Alina Bica, secretar de stat in Ministerul Justitiei.

Judecatorii vor interveni in acest proces doar in cazul contestatiilor, in conditiile in care registratorii comerciali vor avea drepturile si obligatiile magistratilor, fara sa fie insa magistrati. Pentru a accede la statutul de registrator comercial este nevoie ca cei interesati sa aiba studii juridice necesare, experienta minimum 5 ani in domeniu si sa treaca examenul. In scopul pregatirii viitorilor registratori, o parte din personalul Oficiului National al Registrului Comertului urmeaza cursuri de perfectionare inca din 2009, urmand ca posturile care raman neacoperite sa fie scoase la concurs.

Prin acelasi proiect de lege, se urmareste si facilitarea accesului persoanelor interesate la informatiile publice legate de companii. "In doi ani vom renunta la publicarea in Monitorul Oficial a actelor tinand de infiintarea societatilor comerciale si modificarile aduse in cadrul acestora prin intocmirea unei platforme electronice care va permite tuturor persoanelor interesate, cu costuri minimale, sa aiba acces la baza de date respectiva. Termenul propus pentru updatarea bazei de date prin inregistrarea unei noi societati comerciale este trei zile", a precizat Bica.

O noutate este faptul ca aceasta baza de date va contine si cazierul asociatului, actionarului sau administratorului unei firme, precum si societatile comeciale inactive fiscal. "Aceste societati inactive fiscal sunt activate doar la un moment dat, pentru anumite scopuri. Cand o societate comerciala va dori sa intre in relatii de afaceri cu alta societate comerciala va putea sa acceseze aceasta baza de date si sa vada daca are un partener de afaceri viabil", a explicat secretarul de stat.

In plus, este transpusa in legislatia nationala o directiva europeana care prevede simplificarea procedurilor privind fuziunea, divizarea sau incetarea activitatii societatilor comerciale. "Nu mai obligam societatea sa aduca tot noianul de documente care se cer acum. Vor fi documente bine individualizate, care vor usura munca agentilor economici. Semnatura electronica capata acum valente importante pentru ca poti sa efectuezi inregistrarea unei societati comerciale pe calea internetului, nemaifiind necesara deplasarea persoanei fizie la sediul Registrului Comertului sa depuna fizic documentele respective", a conchis Alina Bica. 

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: