Ministerul Economiei a pus in dezbatere publica Strategia Nationala de Export a Romaniei 2011-2015

Data publicarii: Astazi, 06-05-2011 | Economie



Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri a elaborat un proiect de Hotarare de Guvern privind Strategia Nationala de Export a Romaniei 2011-2015, potrivit careia principalele sectoare strategice privind pietele de export sunt: constructiile de masini, IT, mobila si confectii.

In ceea ce priveste constructiile de masini, sunt peste 50 de tari din intreaga lume potentiale piete de desfacere, intre care Rusia si China, Rusia pentru constructii navale. Produsele si serviciile IT au ca tinta Orientul Mijlociu, Africa de Nord, statele membre UE si Japonia, iar mobila pentru Rusia, tarile membre CIS, SUA, UK, Statele Arabe, UE.

Totodata, alte sectoare strategice sunt: confectiile (Germania, Marea Britanie, Olanda, Franta, Japonia, SUA), incaltaminte (Rudia, tarile baltice, Israel, Cipru, Grecia, tarile scandinave), electronice (UE), turism rural (Japonia, SUA, Germania, Italia, Turcia, Austria, Franta), agricultura ecologica (SUA, Eruopa, Japonia, Orientul Apropiat), vie-vin (Germania, Rusia, SUA), artizanat (Germania, Italia, Marea Britanie, Franta, SUA) si servicii profesionale (UE, SUA, tarile arabe).

"Oferta romaneasca de export, desi s-a diversificat in perioada 2005-2009, are inca o capacitate limitata de adaptare la cerintele cumparatorilor de pe pietele straine, dezvoltarea si diversificarea produselor sunt scazute, prin urmare strategia de export trebuie sa nu se axeze numai pe evenimente promotionale in afara sau pe operarea unei retele de reprezentante comerciale pe pietele straine si sa vizeze imbunatatirea si dezvoltarea serviciilor de sprijin, in interior", arata Strategia Nationala de Export a Romaniei 2011-2015.

De asemenea, potrivit documentului, punctele slabe ale tarii noastre sunt: productivitatea scazuta a muncii, un decalaj tehnologic general, lipsa de calificare necesara adaptarii la nevoile curente si emergente in ceea ce priveste inovatia si activele necorporale, dar si infrastructura pentru transport slabdezvoltata si costul ridicat pentru infrastructura de telecomunicatii.

Punctele tari mentionate sunt: resursele naturale bogate necesare pentru industria lemnului si a mobilei, biodiversitatea si conditiile bune naturale si de sol pentru agricultura si agricultura ecologica, diversitatea culturala si creativitatea, dar si buna infrastructura de telecomunicatii si productivitate mare pentru companii de IT.

"Analiza SWOT a economiei romanesti, in comparatie cu analiza SWOT 2005, arata ca Romania continua sa pastreze avantaje competitive in ceea ce priveste costul resurselor umane, dar raman inca vulnerabilitati importante. Apartenenta la UE amplifica oportunitatile economice si de export. Cu toate acestea, lipsa de capital social, situatia mediului de afaceri si slabe abilitati manageriale de a face fata concurentei bazate pe tendinta de inovare si noilor modele de afaceri sunt in continuare un obstacol in calea performantelor globale la export", se arata in proiectul citat.

In plus, tara noastra va organiza in 2013 Congresul International al Vinului in Romania.

"Desi Romania are o clima si conditii de sol excelente, exporturile de vinuri romanesti sunt modeste in comparatie cu productia, ca urmare a rezervelor limitate de soiuri de calitate, combinate cu lipsa de know-how si cunostinte specifice de marketing, si cu lipsa de eficienta a lantului valoric (lipsa de coordonare intre procesatori si vinificatori - producatori de struguri), tara noastra este un exportator de vin cu traditie in domeniu dar potentialul de export al varietatilor nobile de calitate ridicata, imbuteliate si etichetate corespunzator ramane limitat", se arata in strategie.

In ierarhia destinatiilor de export pe primele trei locuri se afla Germania, Italia si Franta. In primele 20 de destinatii ale exporturilor, tarile din afara UE cu potential semnificativ sunt: Turcia, Federatia Rusa, Republica Moldova, Ucraina, RP Chineza, Kazahstan.

Intr-un clasament al investitorilor straini dupa tara de resedinta, in perioada 1991 - 2009, conduce Olanda (cu 3.584 firme si 4,064 miliarde euro capital subscris), Austria (cu 5.602 firme si 3,383 miliarde euro capital subscris), Germania (cu 17.110 firme si 2,83 miliarde euro capital subscris), Franta (cu 6.094 firme si 2,198 miliarde euro capital subscris) si Grecia (cu 4.697 firme si 1,374 miliarde euro capital subscris). Clasificarea investitorilor dupa tara de resedinta a capitalului subscris al firmelor cu participare straina, pe de o parte, ilustreaza integrarea economic a Romaniei in Uniunea Europeana, si pe de alta parte, interdependenta dintre exporturi si capitalul strain direct atras de tara noastra. 

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: