AIPC: Un ajutor de stat presupus ilegal acordat Ford se afla pe masa de lucru a Comisiei Europene

Data publicarii: 28-06-2011 | Auto



Ford a beneficiat de un ajutor de stat de 10 milioane de euro prin pastrarea unor active care trebuiau transferate catre statul roman si investitorii minoritari, fapt ce a dus la sesizarea Comisiei Europene, care analizeaza declansarea unei investigatii oficiale, sustin reprezentatii AIPC.

"In conformitate cu anexa nr. 3 la contractul de privatizare, Ford avea si obligatia sa determine restructurarea grupului de societati Automobile Craiova SA, prin separarea productiei de automobile de celelalte activitati conexe, masura care presupunea transferul catre statul roman si actionarii minoritari ai Automobile Craiova SA a unor active aflate in proprietatea Ford Romania SA si a Automobile Craiova SA. Aceste active, denumite in contractul de privatizare ca 'active conexe', sunt bunuri preponderent imobiliare situate in mai multe localitati din Romania", se arata intr-un comunicat al Asociatiei Investitorilor pe Piata de Capital (AIPC).

Reprezentantii AIPC sustin ca aceasta obligatie a Ford de a transfera activele conexe nu a fost respectata. Acest fapt a dus atat la blocarea procesului de restructurare, asumat de Ford si prevazut de articolul 7 din Legea nr. 36/2008, cat si la privarea statului roman si a fostilor actionari minoritari ai Automobile Craiova SA de aceste active conexe, care, potrivit contractului de privatizare, trebuiau aduse ca aport intr-o societate nou infiintata, care urma sa fie detinuta numai de statul roman si de actionarii minoritari.

"Nerespectarea de catre Ford a obligatiilor sale contractuale de restructurare si de separare a activelor conexe, cu o valoare estimata la cel putin 10 milioane de euro, a creat pentru Ford beneficii financiare importante, prin renuntarea de catre statul roman la veniturile care ar fi rezultat din valorificarea acestor active conexe. Pastrand in proprietatea lor activele conexe, fara nici un fel de plata, Ford Romania SA si Automobile Craiova SA au beneficiat astfel de un avantaj care distorsioneaza sau ameninta sa distorsioneze concurenta, mai ales ca Ford are drept concurent principal producatorul Dacia din Mioveni. Prin urmare, acest avantaj poate fi considerat un ajutor de stat, care se adauga la alte avantaje acordate deja pentru Ford de statul roman", se mai spune in comunicat.

Consiliul director al AIPC sustine ca, fata de lipsa de reactie a Ford, Comisia Europeana a fost sesizata cu o plangere referitoare la ajutorul de stat presupus ilegal si analizeaza in acest moment declansarea unei investigatii oficiale.

"Mai importanta decat concluzia Comisiei Europene este insa reactia aproape inexistenta a statului roman fata de nerespectarea de catre Ford a unor obligatii contractuale. Desi AVAS si Guvernul Romaniei sunt in fata unei vadite nerespectari a contractului de privatizare si, finalmente, a unei incalcari a prevederilor Legii nr. 36/2008 prin care s-au stabilit conditiile privatizarii, nici o masura de sanctionare a Ford nu a fost luata, in detrimentul intereselor statului roman, care pare ca se lasa din nou spoliat de inca o privatizare mult asteptata", mai arata AIPC.

De asemenea, in comunicat se precizeaza ca, in 2007, Ford a preluat Automobile Craiova si a facut multe promisiuni care trebuiau sa faca din aceasta privatizare una de succes: productia unui numar de 250.000 de automobile la sfarsitul celui de al patrulea an de investitie si un proces de restructurare care ar fi permis eficientizarea activitatii prin separarea activelor care nu erau afectate productiei de autovehicule.

Astazi, dupa trei ani si jumatate, Ford este foarte departe de cele 250.000 de automobile promise si risca sa plateasca daune statului roman pentru neindeplinirea obligatiilor contractuale, apreciaza AIPC. 

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: