Leonard Orban: Romania nu va obtine suta la suta ce isi doreste in negocierile privind CFM

Data publicarii: 20-07-2011 | Actualitate



Consilierul prezidential Leonard Orban a declarat miercuri ca propunerea CE privind cadrul multianual de finantare confera Romaniei o baza buna de negociere, dar nu se va putea obtine suta la suta ce se doreSte in negocierile privind cadrul financiar multianual european (CFM).

"Romania isi doreste sa se afle intr-o pozitie mult mai avantajoasa decat cea din 2007-2013. In opinia mea, pentru Romania propunerea este o buna baza de plecare in negociere. Trebuie sa intelegem ca negocierea va presupune nu doar dezbateri, ci o Ssi capacitate de compromis. Ceea ce ne asteptam nu putem obtine suta la suta si trebuie sa avem flexibilitatea necesara sa facem compromisuri ca, intr-un orizont decent de timp, sa avem un buget adecvat", a precizat Orban.

Orban a adaugat ca principiile noului cadru financiar multianual se refera la conditionalitati legate de politica de coeziune, atingerea unor obiective si a unor rezultate, de politicile macroeconomice, de indicatorii bugetari si financiari,  pe care statele membre trebuie sa le respecte.

"Probabil va fi discutia cea mai sensibila pe agenda decidentilor europeni. Implica unanimitatea statelor membre si acordul PE, astfel ca intrevad o negociere dura, cu suisuri si coborasuri, pe o perioada lunga. Cred ca, daca negocierea se va duce pe baza de principii, si mai putin pe sume, vor fi argumentele necesare pentru un compromis cat mai acceptabil", considera consilierul prezidential, Leonard Orban.

Comisia a lansat la finele lunii iunie propunerea pentru cadrul finanaciar multianual 2014-2020. Bugetul total al Uniunii Europene pentru 2014-2020 este de 1.025 miliarde euro, 95% dintre aceste fonduri intorcandu-se la statele membre prin proiectele dezvoltate. Costurile asociate birocratiei se ridica la 6%.

Noutatea o reprezinta modul in care va fi finantat bugetul european, prin propunerea de a adopta o noua resursa proprie, un impozit pe tranzactii financiare, care implica banci, fonduri de investitii, companii de asigurari. Rata va fi stabilita ulterior, insa se ia in considerare posibilitatea stabilirii unui impozit cu o valoare foarte mica, aproape simbolica, in functie de rezultate urmand sa se rediscute in cadrul G20.

Instituirea acestui impozit a fost propusa la nivel international, idee care nu a avut insa un rezultat. Potentialii contribuitori sunt concentrati in cateva centre financiare importante, astfel ca banii vor pleca din aceste centre, cel mai important fiind Londra, potrivit unui policy brief al Centrului Roman de Politici Europene.

De asemenea, se va constitui o rezerva de 5% din anvelopa fiecarui stat membru, care va ajunge la tarile cu cele mai bune performante in utilizarea fondurilor.

Pe categorii de cheltuieli se constata o schimbare a prioritatii de finantare de la agricultura, unde bugetul a fost inghetat la nivelul lui 2013, catre cercetare si inovare.

In prezent, resursele bugetului comunitar se compun din resurse proprii traditionale - 14%, resursa bazata pe TVA - 11%, resurse diverse - 1%, iar restul reprezinta contributiilor statelor membre.

NewsIn

Ultimele stiri pe BankNews.ro: