Chirovici (BNR): Perioada de turbulenta va mai dura, e ca si cand conduci o masina prin viscol
Data publicarii: 03-10-2011 | Finante-BanciEugen Chirovici, consilierul guvernatorului BNR, Mugur Isarescu, a declarat sambata, la Sinaia, ca "perioada de turbulenta" pe care o traversam va mai dura si compara fenomenul cu sofatul unei masini pe timp de viscol.
In opinia sa, tine de fiecare din noi modul in care vom depasi aceasta criza economica. Chirovici da ca exemplu sloganul folosit de guvernul britanic in perioada celui de-al Doilea Razboi Mondial, "Watch and calm", adica "Fiti vigilenti, dar pastrati-va calmul".
"Or, aceasta atitudine in perioada de criza, aceasta capacitate de a-ti pastra calmul este extrem, extrem de importanta. (...) Aceasta perioada de turbulenta probabil ca va mai dura. Tine de capacitatea noastra a fiecaruia de a o gestiona corespunzator, chiar si la nivel de consumator de bunuri si servicii, inclusiv financiare, cred ca va depinde fundamental modul in care iesim din aceasta zona de turbulenta. Hai sa spunem ca un sofer conduce o masina prin viscol. Evident ca e in conditii de stres accentuat si depinde de el in ce masura isi pastreaza calmul, isi calculeaza bine viteza si ajunge intreg la capatul drumului. Sau poate intra in panica si atunci probabilitatea de accident creste. Noi suntem intr-o asemenea situatie", a spus Chirovici, referindu-se la noi ca tara, la UE in ansamblul ei si la economia globala.
Potrivit consilierului guvernatorului Bancii Nationale a Romaniei, aceasta criza pe care o traim din 2008 a fost comparata uneori cu marea criza din 1929-1933, una din diferentele fundamentale fata de cea de atunci fiind ca aceasta este prima criza de anvergura din istorie care practic se intampla live.
"Publicul este bombardat zilnic cu o serie de informatii pe care nu are neaparat capacitatea de a le discerne si de a le comensura cu precizie impactul asupra economiei nationale, impactul asupra UE si a economiei globale", a afirmat Eugen Chirovici.
Acesta considera ca uneori informatiile sunt prezentate senzationalist.
"Fireste, este o perioada de turbulenta mai accentuata decat decat in perioadele anterioare, dar termenul in sine folosit, de prabusire a monedei fata de euro, la un calcul aritmetic, este usor exagerat", a adaugat Chirovici.
In opinia acestuia, iesirea din criza tine totodata si de increderea consumatorilor, precum si sporirea fenomenului de creditare.
"Nu cred ca poate fi imaginata o iesire sustenabila din criza fara un element fundamental, care se numeste 'increderea consumatorului' si despre care, cred eu, se vorbeste inca foarte putin in economia romaneasca. Dar care, in orice economie de piata, constituie un ingredient de nelipsit in depasirea unor momente dificile intr-o economie. Pe de alta parte, un al doilea aspect, legat de primul, tine de piata financiar-bancara. Iarasi, cred eu, nu se poate imagina o depasire a acestor momente fara ceea ce numim - oarecum simplist, sintetic, reluarea creditarii sau sporirea fenomenului de creditare", a mentionat Chirovici.
Acesta a mai spus, de exemplu, ca foarte putina lume s-a intrebat de ce razboiul SUA-Vietnam a avut un impact public extraordinar de puternic - si care dainuie, intr-o anumita masura, pana in prezent, apropo de filmele care s-au realizat si cartile scrise pe acest subiect - si de ce razboiul din Coreea, care practic a durat un deceniu, si care poate a fost o catastrofa militara mai mare decat razboiul din Vietnam, a trecut fara sa provoace valuri atat de mari in societatea americana si in lume.
"Diferenta dintre razboiul din Coreea si cel din Vietnam, pentru publicul larg, a fost aceea ca razboiul din Vietnam a fost practic primul conflict militar de anvergura care s-a petrecut live. Adica, de exemplu in al doilea razboi mondial, actiona ceea ce se numea cenzura, propaganda de razboi. Si in felul asta se filtra ceea ce ajungea la publicul larg din ceea ce se intampla in teatrele de operatiuni, de razboi. Uneori relatarile de acolo erau de un optimism exagerat, menite sa mentina moralul public la un nivel inalt", a subliniat Eugen Chirovici.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut