Logisticienii: Reluarea consumului si externalizarile au adus cresteri intregului sector de business

Data publicarii: 04-11-2011 | Afaceri

Pentru 2012, investitiile in domeniu se anunta de ordinul zecilor de milioane de euro

Companiile de logistica, atat dezvoltatorii si operatorii logistici, cat si transportatorii, producatorii, distribuitorii si retailerii care desfasoara activitati logistice prezenti la Conferinta Internationala de Logistica si Supply Chain, organizata de Asociatia Romana de Logistica (ARILOG), apreciaza anul 2011 ca pe unul de revenire al business-ului; reluarea consumului si externalizarile fiind principalii factori de crestere in acest an. Situatia este confirmata si de catre analistii imobiliari care estimeaza o scadere a ratei de neocupare a spatiilor logistice la sub 13%.  

"Putem spune ca piata locala de logistica s-a maturizat in ultimii doi ani si ca a evoluat pe un trend ascendent. Acei clienti care si-au evaluat afacerile si au considerat ca nu vor investi in logistica, nefiind core business-ul lor, au apelat la externalizare, care a adus pe langa alte avantaje calitative si reduceri de costuri. In acest an volumul de marfuri transportate si depozitate a crescut ca urmare a maturizarii pietei si a polarizarii activitatii de transport”, a explicat Adriana Palasan, Managing Partner Supply Chain Management si vice-presedinte ARILOG.

Cresterea volumelor este confirmata si de unii dintre cei mai mari operatori logistici prezenti pe plan local, precum austriecii de la Gebruder Weiss si olandezii de la KLG Europe Logistics.

"In acest an, intreg domeniul logistic a avut o evolutie dinamica si in mod cert am vazut o revigorare a volumelor de marfuri depozitate si transportate, crestere datorata in special companiilor producatoare care s-au decis sa externalizeze activitatile logistice”, a declarat Viorel Leca, Managing Director Gebruder Weiss Romania.

In ultima perioada, accentul s-a pus pe calitatea serviciilor si pe parteneriatul ce se creaza intre client si furnizorul de servicii logistice prin contracte de open book sau de dezvoltare de solutii comune, cum au fost cele premiate de catre asociatie in cadrul concursului anual.

Consumatorul roman cumpara mai putin si mai ieftin, dar mai des

Dragos Geletu, Managing Director KLG Romania, apreciaza si el o crestere a consumului, insa este de parere ca profilul consumatorilor pe plan local s-a schimbat in ultimii doi ani, cei mai multi dintre acestia reducand volumul achizitiilor, dar crescand frecventa acestora.

"Observam o schimbare a profilului consumatorilor finali, care au cumparat mai putin si mai ieftin, dar mai des, acest comportament fiind unul caracteristic perioadelor de criza. Spre exemplu, anul acesta am inregistrat perioade de varf ale cererii pe lunile de vara, cand comerciantii au apelat la reduceri de pret. In mod normal, cresterea comenzilor catre comercianti se intampla in apropierea marilor sarbatori, cand consumatorii cheltuiau mai mult”, a explicat Geletu.

In ciuda cresterii consumului pe plan intern, transportatorii apreciaza ca oferta este mai mare decat cererea de servicii de transport, situatie care a dus la intrarea si pe piete externe, in incercarea de acoperire a deficitului.

"Transporturile din Romania pot la ora actuala sa sustina o crestere a consumului la nivel national de cel putin 30%, insa pentru o astfel de majorare ar fi nevoie de o crestere la nivel de PIB de cel putin 7%. Ca atare, noi am cautat sa iesim pe alte piete pentru acoperirea deficitului intern, astfel ca in prezent avem aproximativ 150 de camioane destinate exclusiv transportului intra-comunitar”, a declarat Mircea Tiplea, CEO Edy Spedition, unul dintre cei mai mari transportori prezenti in Romania, membra ARILOG.

Dezvoltatorii au pus ochii pe vestul tarii

In ceea ce priveste segmentul de dezvoltare de spatii logistice, investitiile au continuat si in 2011 sa fie reduse, fiind construite doar proiecte la cerere. In special furnizorii din industria auto sunt cei care au demarat astfel de proiecte, cu precadere in zona de vest a tarii, in orase precum Timisoara, Arad sau Oradea.

"Vorbim despre proiecte de spatii logistice customizate si de mici dimensiuni, adaptate la specificul industriei de piese auto. Nu vorbim despre dezvoltarea de parcuri logistice mari. Astfel de proiecte sunt dezvoltate cu precadere in zona de vest a tarii, profitand de proximitatea granitei cu Ungaria”, a explicat Irina Iliescu, Senior Consultant pe segmentul industrial la Jones Lang LaSalle.

Totusi, reprezentatii ARILOG apreciaza ca investitiile in sectorul logistic de anul viitor se vor ridica la ordinul zecilor de milioane de euro.

"Segmentul logistic este unul cu potential foarte mare de dezvoltare in urmatorii ani, insa este strans legat de evolutia consumului intern. Cu toate acestea, transportatorii anunta achizitii de noi camioane, pe care multi dintre ei le utilizeaza in comunitatea europeana, investitii in sisteme informatice, iar operatorii anunta extinderea serviciilor catre alte piete din regiune si dezvoltarea de servicii in conformitate cu cerintele clientilor din ce in ce mai sofisticati. Sunt perspective foarte bune pentru anul urmator si investitiile vor avea un trend ascendent prin aparitia de noi contracte de servicii logistice ce vor deservi mai multe tari din zona”, a adaugat Adriana Palasan.

Despre ARILOG

Asociatia Romana de Logistica numara 100 de membri, atat companii din domeniu de renume mondial, cat si jucatori locali, iar Conferinta Internationala de Logistica si Supply Chain,  reprezinta unul dintre cele mai importante evenimente din domeniul logisticii din Romania.

Conferinta de anul acesta, ajunsa la a IX-a editie, a fost sustinuta la Bucuresti in perioada 2-3 noiembrie si a reunit peste 200 de participanti, membri ARILOG, dar si personalitati din forurile europene de specialitate, precum Jos Marinus, Presedintele Asociatiei Europene de Logistica si Peter Ronai, Presedintele Asociatiei Ungare de Logistica.

Tag-uri:
Ultimele stiri pe BankNews.ro: