Distribuitorii de benzina si motorina vor trebui sa afiseze la pompa continutul de biocarburant

Data publicarii: 07-11-2011 | Auto

Distribuitorii finali de benzina si motorina vor fi obligati sa afiseze la pompa continutul de biocarburant din combustibili, conform unui proiect de Ordonanta de Urgenta publicat pe site-ul Ministerului Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri.

De asemenea, conform proiectului de act normativ, producatorii si importatorii de autovehicule sunt obligati sa includa in documentatia tehnica pe care o pun la dispozitia utilizatorilor, respectiv cartea tehnica, informatii privind continutul de biocarburanti din benzina care poate fi utilizat si, mai ales, cu privire la folosirea adecvata a diverselor tipuri de amestecuri continand benzina. 

Se permite introducerea pe piata, anual, in perioada 1 mai - 30 septembrie, pana la data de 30 septembrie 2015, a benzinei cu un continut de etanol care are presiunea de vapori de maximum 60 kPa (kilopascal) si cu o depasire autorizata a presiunii de vapori pentru benzina cu continut de etanol, cu conditia ca etanolul folosit sa fie un biocarburant. 

Pe teritoriul Romaniei va fi interzisa introducerea pe piata a benzinei cu tetraetil de plumb. 

Proiectul de Ordonanta stipuleaza ca se admite introducerea pe piata numai a motorinei, destinata autovehiculelor cat si utilajelor mobile nerutiere inclusiv a navelor de navigatie anterioara, tractoarelor agricole si tractoarelor forestiere si ambarcatiunilor de agrement, care corespunde specificatiilor tehnice prevazute in anexa actului normativ. 

Prin exceptie, furnizorii au posibilitatea ca in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta sa introduca pe piata motorina aflata pe stoc care corespunde specificatiilor tehnice prevazute in anexa nr.4 la Hotararea Guvernului nr.689/2004 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a benzinei si motorinei, cu modificarile si completarile ulterioare. 

Distribuitorii finali de motorina vor fi obligati sa afiseze la pompa continutul de biocarburant din motorina diesel, in special continutul de esteri metilici ai acizilor grasi - FAME. 

Incepand cu data intrarii in vigoare a OUG, va fi permisa aditivarea carburantilor cu metil-ciclopentadienil tricarbonil-mangan - MMT cu o concentratie de maximum 6 mg mangan pe litru. 

Incepand cu data de 1 ianuarie 2014, va fi permisa aditivarea carburantilor cu MMT cu o concentratie de maximum 2 mg mangan pe litru. Daca este utilizata aditivarea carburantilor cu MMT, distribuitorii de benzina si motorina sunt obligati sa afiseze la pompa, o eticheta privind continutul de aditivi metalici in carburant. 

In cazul aparitiei unor evenimente exceptionale, cum ar fi schimbari bruste in aprovizionarea cu titei a rafinariilor din Romania sau in aprovizionarea cu produse petroliere, respectiv benzina si motorina, care fac dificila respectarea specificatiilor tehnice prevazute in OUG, Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri va informa Comisia Europeana despre aceasta situatie. MECMA va putea sesiza Consiliul European in cazul in care decizia CE este contrara. 

Pana la data de 31 decembrie 2020, furnizorii au obligatia sa reduca, in etape, emisiile de gaze cu efect de sera generate pe durata ciclului de viata pe unitatea de energie a carburantului si energia furnizata, cu pana la 10%, in raport cu emisiile de gaze cu efect de sera generate pe durata ciclului de viata pe unitatea de energie de carburantii fosili in 2010 avand ca referinta standardul pentru carburanti aferent acelei perioade. 

Aceasta reducere consta in: o reducere de 6%, cu respectarea urmatoarelor valori-tinta intermediare: 2% pana 

la data de 31 decembrie 2014 si 4% pana la data de 31 decembrie 2017; o valoare-tinta de reducere suplimentara fata de reducerea prevazuta de 2 %, care sa fie realizata fie prin furnizarea de energie pentru transport, utilizata de catre orice tip de autovehicul rutier, utilaj mobil nerutier, inclusiv nava de navigatie interioara, tractor agricol sau tractor forestier sau ambarcatiune de agrement, fie prin utilizarea oricarei tehnologii, inclusiv captarea si stocarea carbonului in procesul de productie al carburantului, prin care se pot reduce emisiile de gaze cu efect de sera generate pe durata ciclului de viata pe unitatea de energie de carburanti sau de energie furnizata, sau prin ambele metode descrise; o valoare-tinta de reducere suplimentara fata de reducerea prevazuta de 2%, prin folosirea de reduceri de emisii certificate - CER, achizitionate in conformitate cu mecanismul de dezvoltare curata instituit prin Protocolul de la Kyoto, in conditiile stabilite in schema Uniunii Europene de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera, cu privire la sectorul rafinarii. 

In fiecare an pana la data de 30 iunie, MECMA va inainta CE un raport cu datele nationale privind monitorizarea calitatii benzinei si motorinei pentru anul calendaristic precedent, care contine informatii referitoare la calitatea benzinei si motorinei; cantitatile totale de benzina si motorina comercializate; cantitatile de benzina si motorina comercializate pe regiuni. 

Elaborarea acestei Ordonante de Urgenta a fost determinata de intarzierea semnificativa a procesului de transpunere a directivelor europene privind specificatiile pentru benzine si motorine, de introducere a unui mecanism de monitorizare si reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera si pe cea privind specificatiile pentru carburantii folositi de navele de navigatie interioara. 

Introducerea art.260 alin.(3) in Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (TFUE) accelereaza mecanismul de impunere a sanctiunilor pecuniare in cazul in care Comisia, sesizand Curtea de Justitie cu o actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor, considera ca statul membru nu si-a indeplinit obligatia de a comunica masurile de transpunere a unei directive adoptate in conformitate cu o procedura legislativa. 

O alta motivatie este aceea ca in perioada imediat urmatoare se asteapta semnalarea de catre Comisia Europeana a intarzierii cu privire la transpunerea si comunicarea masurilor de transpunere referitoare la Directiva 2009/30/CE, urmatoarea etapa fiind aceea de sesizare de catre Comisie a Curtii de Justitie cu o actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor de catre Romania, ca stat membru, se impune reglementarea in regim de urgenta a transpunerii prevederilor directivei mentionate. 

Neadoptarea solutiei legislative preconizate ar avea drept consecinta negativa intarzierea si mai accentuata a transpunerii si comunicarii masurilor de transpunere referitoare la Directiva 2009/30/CE, fapt ce va avea ca efect sesizarea de catre Comisia Europeana a Curtii de Justitie cu o actiune in constatarea neindeplinirii obligatiilor de catre Romania, insotita de indicarea cuantumului sumei forfetare si/sau al penalitatii cu titlu cominatoriu care urmeaza a fi platit de catre stat, existand astfel posibilitatea aplicarii de catre Curtea de Justitie chiar din momentul pronuntarii primei hotarari de condamnare, a sanctiunilor pecuniare, in limitele indicate de Comisie. 

Sursa: AGERPRES

Ultimele stiri pe BankNews.ro: