IN ANUL 2011, 72,2% DINTRE ROMANI SI-AU REDUS CONSUMUL SAU AU APELAT LA PRODUSE MAI IEFTINE

Data publicarii: 19-12-2011 | Economie

Studiul a fost realizat pe un  esantion reprezentativ pentru Bucuresti si orasele cu peste 100.000 locuitori,  in perioada  7 - 12 decembrie 2011. Au fost intervievate telefonic  801 persoane cu varsta cuprinsa in intervalul 18  - 65 ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,45%.

Chiar daca in perioada  februarie - decembrie 2011 a scazut procentul celor care declara ca sunt afectati de criza in mare si foarte mare masura, de la 53,2% in februarie 2011, la 42,8% in decembrie 2011, studiul arata faptul ca, la nivel perceptiv,  criza este prezenta in continuare in vietile romanilor.

Si, chiar daca unii dintre orasenii intervievati  s-au obisnuit cu efectele crizei si nu le mai percep atat de puternic ca in anii anteriori sau au vazut si exemplele unor tari din Europa Occidentala ce au o situatie similara cu cea a tarii noastre, totusi procentul celor afectati in mica si foarte mica masura este de doua ori mai mic fata de perioada de debut a crizei (17,1% in decembrie 2011 comparativ cu 38,7% in februarie 2009).

Efectele pe care criza economica le-a avut asupra familiilor respondentilor (este avuta in vedere familia extinsa) se refera la: 

  • cresterea preturilor (59,0%);
  • reducerea salariului sau a castigurilor salariale (47,9%);
  • pierderea locului de munca (18,6%);
  • cresterea ratelor la credite datorita devalorizarii leului (15%);
  • pierderea sau diminuarea beneficiilor extra-salariale (13,8%).

De asemenea, nu trebuie omis faptul ca aceasta criza economica are in continuare impact si asupra comportamentului de consum al romanilor. In acest context, datele studiului releva faptul ca desi bazinul celor care nu si-au modificat comportamentul de consum este relativ stabil de la un an la altul (22,5% in 2011 vs. 22,8% in 2010), 72,2% si-au redus consumul sau au apelat la produse mai ieftine (46,3% au cumparat aceleasi produse, dar in cantitate mai mica; 10,0% au cumparat produse mai ieftine, dar in aceeasi cantitate; 15,9% au cumparat produse mai ieftine si in cantitate mai mica).

De asemenea, nu trebuie omis faptul ca aceasta criza economica are in continuare impact si asupra comportamentului de consum al romanilor. In acest context, datele studiului releva faptul ca desi bazinul celor care nu si-au modificat comportamentul de consum este relativ stabil de la un an la altul (22,5% in 2011 vs. 22,8% in 2010), 72,2% si-au redus consumul sau au apelat la produse mai ieftine (46,3% au cumparat aceleasi produse, dar in cantitate mai mica; 10,0% au cumparat produse mai ieftine, dar in aceeasi cantitate; 15,9% au cumparat produse mai ieftine si in cantitate mai mica).

Ultimele stiri pe BankNews.ro: