Transparency International Romania a lansat un studiu despre integritatea in mediul de afaceri din Romania
Data publicarii: 20-12-2011 | Afaceri
In mediul de afaceri romanesc preocuparea pentru etica este mai degraba rezultatul prezentei companiilor straine decat al constientizarii nevoii de integritate, afirma Transparency International Romania, care a lansat, luni, studiul cu tema "Integritatea in mediul de afaceri din Romania".
Cercetarea Transparency International Romania releva ca dintre cele 631 de companii analizate, doar 117 (dintre care 80% cu capital strain) au un cod de etica publicat pe site-ul propriu, in timp ce restul de 514, respectiv 81,5%, nu dovedesc un interes aparte pentru un mod mai transparent de a face afaceri.
"Este posibil ca dintre cele 514 companii unele sa aiba un astfel de cod, dar sa nu fie public. Aceasta situatie ar putea fi interpretata ca lipsa de transparenta sau ca o neintelegere a rolului unui astfel de document", se arata in cercetare.
Din 81 de piete/sectoare de activitate analizate, 39 nu contin nici macar o companie cu cod de etica public pe website-ul acesteia. 15 piete au sub 25% companii cu coduri de etica, 16 au intre 25% si 50%, sase au intre 50% si 75%, in timp ce in cinci sectoare studiul a identificat ca exista 75% dintre firme care au un cod de etica public pe pagina proprie de internet. In majoritatea sectoarelor analizate (52% dintre acestea) cel putin cinci din 100 de companii publica un cod de etica pe pagina de internet.
"Intrucat peste 50% din companii detin un cod de etica putem deduce ca piata cea mai performanta este cea a produselor cosmetice, (...) unde 8 din 10 companii publica un cod de etica pe pagina proprie de Internet", releva cercetarea.
Potrivit acesteia, desi superioara ca marime, piata producatorilor de medicamente include "doar sapte companii cu coduri de etica, ocupand un loc inferior ca performanta in categoria pietelor unde peste 50% dintre firme au un cod".
Piata de consultanta financiara, a producatorilor si importatorilor ElectoIT, cea a produselor cosmetice, a margarinei si a bunurilor de larg consum nealimentare sunt acele sectoate de activitate unde peste 75% dintre companii au cod de etica pe pagina de internet.
"Analizand dispunerea geografica a firmelor ce publica pe pagina proprie de internet un cod de etica, putem constata numarul mare de companii situate in Municipiul Bucuresti (circa 68,6% din totalul de companii ce fac public un cod de etica) si prezenta mai slaba a acestor coduri in cazul companiilor din alte regiuni", se mai arata in studiu.
Victor Alistar, director executiv al Transparency Romania, a declarat ca este nevoie de o responsabilitate reciproca a sectorului public si a celui de afaceri pentru a schimba modul in care se intampla lucrurile in Romania si ca, mai devreme sau mai tarziu, cei care nu investesc in aceasta directie vor ajunge la concluzia ca aceea va fi calea, asa incat o investitie intr-o abordare sigura pentru reputatie si conservarea pietelor, mai ales in urma crizei economice, ar putea sa fie modul "in care in mod sigur se face business-ul".
Potrivit acestuia, complexitatea si opacitatea pietelor financiare care au generat criza economica reprezinta un semnal de alarma foarte serios cu privire la prejudiciile pe care lipsa de transparenta le poate cauza companiilor.
"Nu e un studiu reprezentativ pe tot ce inseamna mediu de afaceri romanesc daca ne uitam la numarul de companii inregistrate la Registrul Comertului, dar daca ne uitam la valoarea pe care o are sharemarketul acestor companii, atunci el este reprezentativ ca trend in ceea ce priveste capitalul", a precizat Alistar referitor la cercetare.
Studiul a fost realizat in cadrul proiectului "Impreuna pentru integritate, responsabilitate sociala si dezvoltare durabila", cofinantat din Fondul Social European.
Cercetarea s-a desfasurat pe parcursul a patru luni, in perioada august-noiembrie, pe un esantion reunind 631 de companii care isi desfasoara activitatea in Romania. Esantionul a fost stabilit pornind de la topurile celor mai performante companii in 2008, 2009, 2010 si 2011, realizate de presa de profil din tara.
Topurile respective au fost suplimentate cu sectoare de activitate si companii noi, astfel incat esantionul sa fie cat mai reprezentativ la nivel national.
In cadrul cercetarii au fost analizate din punct de vedere al transparentei, eticii si integritatii 631 de companii din 81 de sectoare de activitate si opt regiuni de dezvoltare.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut