Noua Lege privind taxa auto, in vigoare de sambata; aplicarea ei efectiva, dupa aprobarea normelor in Guvern

Data publicarii: 11-01-2012 | Auto

Noua lege privind taxa de poluare auto va intra in vigoare la sfarsitul acestei saptamani, insa aplicarea efectiva a acesteia va deveni posibila abia dupa ce Guvernul va aproba normele de aplicare, potrivit informatiilor Ministerului Mediului si Padurilor (MMP).

Noua lege a fost publicata in Monitorul Oficial marti si urmeaza sa intre efectiv in vigoare in cel mult trei zile de la publicare intrucat nu au existat precizari suplimentare. 

Potrivit MMP, aplicarea efectiva a legii va fi posibila numai dupa ce Executivul va aproba in sedinta saptamanala normele metodologice necesare. 

Ministerul Mediului a adaugat ca aprobarea normelor de aplicare a noii Legi privind taxa de poluare auto ar putea avea loc fie in sedinta de miercuri a Guvernului, fie in intalnirea de saptamana viitoare de la Palatul Victoria. 

Noul act normativ prevede o reducere a taxei de poluare cu pana la 25%, dand posibilitatea ca, in cazul in care taxa de poluare platita de la 1 iulie 2008 este mai mare decat cea rezultata din aplicarea acestei legi, contribuabilii sa poata solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita. 

In acest sens, persoanele care au platit pentru taxa de poluare sume mai mari decat cele rezultate din aplicarea acestei legi se pot prezenta la ghiseele organelor fiscale competente pentru a solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa, in conditiile legii. 

Conform legii, care are la baza principiul 'poluatorul plateste', taxa de poluare va fi platita o singura data atat pentru autovehiculele noi, cat si second-hand care sunt inmatriculate pentru prima data in Romania. 

Pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitata de catre cumparator la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, dupa ce intra in vigoare actul normativ. 

Modalitatea de calcul a taxei este unitara pentru toate situatiile in care aceasta se achita si se calculeaza pe baza unor criterii precum tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare, dar se va tine cont si de uzura autoturismului. 

Taxa de poluare constituie venit pentru bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finantate mai multe programe de mediu, printre care Rabla, Casa Verde, Programul de impadurire a terenurilor degradate, reconstructia ecologica si gospodarirea durabila a padurilor, Programul national de imbunatatire a calitatii mediului prin realizarea de spatii verzi in localitati, Programul pentru cresterea productiei de energie din surse regenerabile si Programul vizand protectia resurselor de apa, sisteme integrate de alimentare cu apa, statii de tratare, canalizare si statii de epurare. 

La jumatatea lunii decembrie a anului trecut, ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat ca valoarea diferentei de taxa ce trebuie returnata se ridica la circa 200 milioane lei. 

Proiectul de lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a fost aprobat, in decembrie anul trecut, in plenul Camerei Deputatilor, cu 213 voturi 'pentru', 17 'impotriva' si 34 de abtineri. 

La randul sau, presedintele Traian Basescu a promulgat, in data de 5 ianuarie 2012, Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. 

Proiectul de act normativ a fost initiat de MMP dupa ce Curtea Europeana de Justitie a declarat vechea taxa auto ca fiind discriminatorie.

Sursa: AGERPRES