Propunere CNIPMMR: plata TVA-ului la incasarea facturilor

Data publicarii: 24-02-2012 | Afaceri

I. PLATA TVA-ULUI LA INCASAREA FACTURILOR IN U.E.

Directiva 112/2006/CE care reglementeaza cadrul comun al TVA aplicabil de statele membre are prevederi privind exigibilitatea TVA (art. 63-66) . Printre masurile optionale de la art. 66 se prevede ca pentru anumite operatiuni sau pentru anumite persoane impozabile, TVA poate deveni exigibil cel mai tarziu la data incasarii. Din analiza Directivei 2006/112/CE rezulta ca plata TVA la incasarea facturii este o masura care nu poate fi generalizata, pentru toti agentii economici si pentru toate operatiunile, dar care poate fi aplicata in anumite conditii care se stabilesc vizand operatiunile si contribuabilii.

Plata TVA la incasarea facturii este aplicata in mai multe state state membre UE (Austria, Belgia, Olanda, Germania, Italia, Polonia, Marea Britanie, Suedia, Slovenia, Estonia), in general pentru intreprinderi mici si mijlocii. 

In Marea Britanie, Suedia, Estonia si Slovenia masura platii TVA-ului la incasarea facturilor se aplica pe baza urmatoarelor principii:

  • operatorul economic (in general IMM) are dreptul sa colecteze TVA-ul doar atunci cand incaseaza facturile, dar 
  • in acelasi timp are dreptul sa deduca TVA-ul numai pe masura ce isi plateste furnizorii, pe baza unor derogari obtinute de la Comisia Europeana.

De exemplu, in Slovenia din anul 2007 este in vigoare si se aplica un regim special pentru IMM-uri, privind plata TVA-ului la incasarea c/v facturilor, care au avut un efect pozitiv semnificativ asupra intreprinderilor mici. 

Regimul special adoptat in domeniul TVA se aplica contribuabililor a caror cifra de afaceri impozabila nu a depasit 208.000 EUR pentru ultimele douasprezece luni si care au dreptul de a vira TVA-ul aferent facturilor emise la data incasarii contravalorii acestora (si nu la data emiterii facturii) . 

In anul 2009, regimul special privind plata TVA-ului la incasarea c/v facturilor a fost extins la contribuabilii a caror cifra de afaceri impozabila nu a depasit 400.000 EUR pentru ultimele douasprezece luni. 

II. SITUATIA DE FAPT SI DE DREPT PRIVIND PLATA TVA IN ROMANIA 

In Romania, conform dispozitiilor art. 157 din Legea  nr.  571/2003 privind Codul fiscal, agentii economici sunt obligati sa vireze TVA-ul la bugetul de stat la data emiterii facturii, indiferent daca aceasta este achitata de catre beneficiar cu intarziere sau daca nu mai este platita niciodata.  

In contextul actual al crizei, raportat la situatia de fapt a platilor intarziate si a arieratelor bugetare, incasarea de catre stat a TVA-ului aferent unor facturi care vor fi achitate cu mari intarzieri sau care nu vor fi achitate niciodata de debitori in faliment nu este justa si produce dificultati semnificative IMM-urilor privind asigurarea finantarii si lichiditatile, fiind o cauza generatoare de noi falimente a unor intreprinderi in mod normal viabile, putand declansa chiar si o serie de falimente consecutive de-a lungul lantului de aprovizionare-vanzare, cu efecte negative semnificative in plan economic si social.

III. PROPUNERILE CNIPMMR PRIVIND PLATA TVA LA INCASAREA FACTURILOR 

Plata TVA-ului la data emiterii facturilor genereaza costuri suplimentare semnificative pentru intreprinderi, in special pentru IMM-uri si complica gestiunea financiara a acestora, fiind nefasta pentru fluxul de lichiditati, adaugand costuri bancare importante, reducand oportunitatile de investitii si sporind incertitudinea pentru multe intreprinderi creditoare, in principal IMM-uri, ceea ce afecteaza grav competitivitatea, rentabilitatea si viabilitatea acestora si putand determina falimentarea unor intreprinderi in mod normal viabile, mai ales in perioadele de acces limitat sau costisitor la finantare, de criza financiara. 

In mod logic, un impozit se datoreaza bugetului statului doar atunci cand este realizat venitul supus impozitarii iar reglementarea platii TVA-ului trebuie sa asigure respectarea principiului constitutional instituit de art. 56 alin. (2) din Constitutia Romaniei, potrivit caruia "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale". 

Membrii CNIPMMR solicita punerea in aplicare a art. 66 din Directiva 112/2006/CE si valorificarea bunelor practici europene in domeniul platii TVA-ului la incasarea facturilor, cu modificarea in regim de urgenta a Codului fiscal. 

Precizam ca propunerea CNIPMMR este "aplicarea platii TVA la incasarea in oglinda” adica, cu conditia ca si firma respectiva sa-si fi platit furnizorii.

Pentru un impact bugetar minim, CNIPMMR propune aplicarea masurii platii TVA-ului la data incasarii c/v facturii in 3 etape, si anume: 

  • - Trimestrul II al anului 2012 (incepand cu data de 1.04.2012): reglementarea dreptului de a colecta TVA-ul la incasarea facturilor pentru operatiunile efectuate de microintreprinderi si in contractele de achizitie publica; 
  • - Semestrul I al anului 2013: reglementarea dreptului de a colecta TVA-ul la incasarea facturilor pentru operatiunile efectuate si de catre intreprinderile mici; 
  • - Semestrul II al anului 2013: reglementarea dreptului de a colecta TVA-ul la incasarea facturilor pentru operatiunile efectuate si de catre intreprinderile mijlocii.  

sau 

  • - Trimestrul II al anului 2012 (incepand cu data de 1.04.2012): reglementarea dreptului de a colecta TVA-ul la incasarea facturilor pentru agentii economici cu o cifra de afaceri de pana la 100.000 euro; 
  • - Semestrul I al anului 2013: reglementarea dreptului de a colecta TVA-ul la incasarea facturilor pentru agentii economici cu o cifra de afaceri de pana la 200.000 euro; 
  • - Semestrul II al anului 2013: reglementarea dreptului de a colecta TVA-ul la incasarea facturilor pentru agentii economici cu o cifra de afaceri de pana la 500.000 euro.

Punerea in aplicare a masurii propuse de CNIPMMR va avea efecte pozitive semnificative, cele mai importante vizand:

  • Reducerea unui factor major de falimentare si decapitalizare a agentilor economici, in special a IMM-urilor.
  •  • Cresterea capacitatii de redresare a IMM-urilor aflate in situatii dificile datorate crizei actuale. Agentii economici, in contextul crizei economice mondiale actuale, sunt intr-o situatie financiara dificila si se confrunta cu o lipsa cronica de lichiditati. Stabilirea justa a bazei impozabile - plata taxei in functie de incasari - ar asigura practic la o situatie economica-financiara mai buna pentru acestia.
  • Fiecare firma este motivata sa isi plateasca facturile.
  • Statul nu pierde din incasare, mai mult se accelereaza incasarile la bugetul de stat.
  • Cresterea vitezei de circulatie a banilor in economie.
  • Stimularea cresterii economice, mentinerea si crearea de noi locuri de munca.
  • Stabilirea unor sarcini fiscale juste. 
  • Producerea unor efecte de antrenare ale investitiilor suplimentare asupra productiei si ocuparii fortei de munca. 
  • Mentinerea unui echilibru al veniturilor bugetare, ca urmare a aplicarii masurii platii TVA-ului la data incasarii c/v facturii in 3 etape.
  • Se elimina problema recuperarii TVA-ului achitat pentru facturile emise catre clientii care au intrat in insolventa. Conform legislatiei actuale TVA-ul se ajusteaza la data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila. 
  • Masura de impozitare propusa poate fi tratata corect in actualul sistem contabil existent prin utlizarea conturilor contabile analitice ori prin introducerea unor noi conturi
  • Sistemul se aplica si in alte state europene, experienta acestora aratand ca poate impulsiona conformitatea fiscala.
  • Propunerea vizeaza in acelasi timp inclusiv realizarea interesului statului in ceea ce priveste colectarea eficienta a taxei, aceasta contribuind la reducerea posibilitatii realizarii rambursarilor necuvenite (drepturi create artificial) de TVA, in conditiile in care, in prezent, se mai emit facturi intre diferiti agenti economici/contribuabili, cu interesul reducerii obligatiilor de plata fata de bugetul de stat (prin operatiuni asa numite "optimizarea impozitarii” ori prin facturi emise de "firme fantoma”).