Golden Mind & Spirit: Guvernul trebuie sa scada presiunea fiscala la produsele de stricta necesitate
Data publicarii: 02-03-2012 | Economie
Alimentele de baza, intretinerea locuintei, medicamentele si abonamentele lunare de transport - adica produsele si serviciile care compun cosul minim de consum pentru imediata necesitate - se scumpesc intr-un mod alarmant pentru ca statul le trateaza fiscal la fel de agresiv ca si pe celelalte articole mai putin necesare in viata de zi cu zi. Costurile inevitabile ale vietii au crescut cu peste 50% in anii de criza, pentru ca presiunea fiscala este la fel de mare in cazul lor ca si la categoria produselor de lux, arata un studiu al companiei de consultanta Golden Mind&Spirit. Presiunea fiscala nu este data doar de TVA (taxa care ar trebui redusa la toate produsele de imediata si inevitabila utilizare, nu doar la alimente), ci si de supraimpozitarea industriilor care furnizeaza populatiei produsele de stricta necesitate. O reducere a acestei presiuni fiscale numai cu cinci puncte procentuale, pe intregul lant de la productie la consum, ar preveni cresterea costurilor vietii, iar in cazul unor sortimente ar aduce ieftiniri de pana la 15-20%.
Nicio diferenta intre lux si strictul necesar
Deocamdata, nu putem decat sa constatam ca, in cazul unor alimente precum uleiul, malaiul, painea, zaharul sau ouale, producatorii sunt impozitati cu aceeasi agresivitate ca si operatorii din industrii din categoria premium, precum mobila, aviatia, sectorul de electronice si electrocasnice sau navele de lux. Fiscal vorbind, fabrica de avioane este totuna cu cea de ulei sau zahar, santierul naval e la fel de important ca si brutaria, crescatoria de pasari e in aceeasi "oala" cu prelucrarea lemnului. Asta pentru ca si unele, si celelalte, au de suportat o presiune similara a taxelor si impozitelor. Diferenta dintre ele se vede, insa, pe facturi: mobila sau masina de spalat nu se mai pot scumpi (la aceste articole se mai poate amana achizitia), dar alimentele, incalzirea, salubritatea, abonamentul de transport, combustibilii sau articolele de igiena personala au preturi tot mai mari, pentru ca aici cererea este garantata, iar oamenii nu pot evita achizitia lor.
Guvernul trebuie sa faca din reducerea presiunii fiscale o prioritate nationala
Reamintim ca, potrivit statisticilor oficiale, mai mult de 60% din romani castiga sub 1.500 de lei lunar, astfel ca sunt nevoiti sa achizitioneze numai produse si servicii de stricta necesitate. De aici rezulta ca protejarea populatiei fata de cresterea costurilor vietii ar trebui sa fie o prioritate nationala, iar aceasta protectie trebuie realizata in primul rand prin relaxarea fiscalitatii ce preseaza industriile furnizoare.
Reducerea impozitelor si taxelor la nivelul producatorilor, concomitent cu scaderea cotei de TVA la alimente, marfuri si servicii strict necesare ar aduce o parte din evaziune la lumina si - cel mai important - ar asigura un trai decent pentru populatia saracita de criza a Romaniei. Sunt masuri care nu necesita eforturi bugetare, ci numai o atentie sporita si actiuni concrete din partea Guvernului.
Caracteristicile produselor de imediata necesitate:
- sunt strict necesare oricarei categorii de consumatori;
- au cererea garantata, astfel ca distribuitorii au mereu tendinta de a le scumpi;
- in anii de criza, acestea s-au scumpit cel mai mult (in medie, cu peste 50% din 2008 pana la finele lui 2011);
- peste 60% din populatia tarii traieste NUMAI cu astfel de produse si servicii, avand salarii mai mici de 1.500 de lei lunar;
- evaziunea fiscala are cele mai mari proportii la fiecare din aceste produse;
- industriile producatoare sunt cele mai vitregite, pentru ele statul nu are politici de protectie sau dezvoltare.
Lista produselor si serviciilor de stricta necesitate la care ar trebui sa scada presiunea fiscala pe intreg lantul productie-consum:
I ALIMENTE DE BAZA
- Paine
- Lapte
- Branza
- Carne
- Peste
- Legume
- Fructe
- Zahar
- Ulei
- Oua
- (Atentie, se ia in considerare numai produsul de baza, nu si derivatele acestora)
II. MARFURI NEALIMENTARE
- Imbracaminte de baza
- Incaltaminte
- Detergenti
- Sapun
- Articole de igiena
- Medicamente de prim ajutor
- Combustibili (pot intra de la lemne de foc la motorina si benzina)
- Termoficare
- Gaze
- Energie electrica
III. SERVICII
- Apa, canal, salubritate
- Chirie
- Educatie
- Igiena si cosmetica periodica (frizerie, coafura etc.)
- Transport urban (abonament)
- Transport CFR
- Cablu-TV (abonament)
- Telefonie (abonament)
Acest document reprezinta o analiza Golden Mind & Spirit
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall