Cine se teme de turistii straini vrea sa faca profit vanzand shaorma si doi mici la preturi de cinci stele
Data publicarii: 23-03-2012 | Turism
Turismul romanesc trebuie sa se bata pentru a aduce turisti straini si a-si mari astfel sansele in competitia internationala. O tara care nu reuseste sa atraga interesul tur operatorilor mari precum TUI, Thomas Cook - Neckermann si ITS nu exista pe harta destinatiilor turistice mondiale. Este absurd ca atunci cand s-a declansat un razboi comercial in turism si cand peste 100 de tari se bat pe viata si pe moarte pentru a atrage turisti straini, Romania sa se autoizoleze prin declaratii oficiale care vor fi preluate imediat de cercurile de afaceri interesate sa capteze turisti. Izolandu-ne prin acest fel de atitudine de-a dreptul paguboasa de competitorii nostri, vom impartasi soarta singurelor trei tari care nu atrag turisti straini: Coreea de Nord, Iran si Siria.
Pana si Cuba comunista a reusit sa sparga blocada americana prin sistemul de joint venture cu tur operatorii spanioli, astfel incat de la Madrid la Varadero sunt cinci chartere pe zi, iar numarul turistilor straini ajunge la un milion pe an numai in aceasta statiune. Nu putem sa ducem turismul din Romania la un aport de 5 la suta din PIB doar pe seama turistilor romani doar pentru ca unii ii considera mai putin pretentiosi la calitatea serviciilor si mai darnici de mana. Mai mult decat atat, turistii romani care vor sa-si petreaca un concediu special vor alege in continuare Bulgaria, Grecia si Turcia, vazand ca in statiunile romanesti, fie ele montane, balneare sau de pe litoral, nu mai calca picior de strain.
Sa ne uitam la Grecia unde luptele de strada sunt doar in centrul Atenei, in timp ce in turism n-a fost nicio greva, iar locuitorii din insule fac eforturi disperate de a atrage turisti straini ca modalitate de a salva economia tarii lor de criza. Romania nu poate face pasi inapoi intorcandu-se in economia socialista cand restaurantele se inchideau la ora 10 seara si cand unitatile de alimentatie publica puneau perdele la ferestre ca cei de afara sa nu vada ca inauntru mananca turisti straini, urmariti oricum de Securitate. Romania trebuie dimpotriva sa progreseze, devenind o destinatie atractiva pentru turistii straini si romani.
Grav este ca declaratii de acest tip ii pun pe ganduri si pe fuga pe marii tur operatori europeni care au contracte in derulare si nu cred ca, daca permitem acest gen de atitudine anti-straini, o sa mai vedem vreun stand de tur operator din afara la vreun targ de turism al Romaniei. Cine se teme de turistii straini vrea probabil sa faca profit vanzand shaorma si doi mici la preturi de cinci stele!
Romania are nevoie de all inclusive si de turistii straini ca de painea calda. Si in loc sa luam exemplul Bulgariei care cheltuieste milioane de euro in Romania in campanii fara precedent de promovare a litoralului bulgaresc si care isi pun meniurile in restaurante in limba romana si asculta chiar si manele sperand ca astfel vor atrage turisti romani, noi ne intoarcem la o promovare de tip comunist in Romania care ne va duce la un esec total.
Tocmai pretentiile turistilor straini la preturi rezonabile si la servicii profesioniste obliga turismul romanesc la cresterea calitatii, lipsurile noastre in acest sens fiind un obiect constant de critica din partea mass-media. In schimb, mentalitatea unora care prefera turistii romani pentru a da tunuri de week-end trebuie schimbata, pentru ca ea dauneaza si celor din turism care fac eforturi imense pentru a-si ridica standardele.
Dan Matei Agathon
Presedinte Federatia Patronatelor din Turism si Servicii
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut