Veniturile medii ale romanilor au fost de 884 lei/persoana, iar cheltuielile de aproape 91%, in trimestrul IV 2011
Data publicarii: 05-04-2012 | Economie
Veniturile totale medii lunare ale romanilor au reprezentat, in trimestrul IV din 2011, in termeni nominali, 2.542 lei pe gospodarie si 884 lei pe persoana, iar cheltuielile s-au ridicat la 2.311 lei lunar pe gospodarie (804 lei pe persoana), conform datelor anuntate joi de Institutul National de Statistica (INS).
Veniturile banesti au fost, in medie, de 2.025 lei lunar pe gospodarie (704 lei pe persoana), iar veniturile in natura de 517 lei lunar pe gospodarie (180 lei pe persoana).
Potrivit INS, salariile si celelalte venituri asociate lor au format cea mai importanta sursa de venituri, respectiv 47,6% din veniturile totale ale gospodariilor in trimestrul I, 48,6% in trimestrul II, 50% in trimestrul III si 48,4% in trimestrul IV 2011.
De asemenea, la formarea veniturilor totale ale gospodariilor au contribuit veniturile din prestatii sociale (22,5%), veniturile din agricultura (3,1%), veniturile din activitati neagricole independente (2,3%) si cele din proprietate si din vanzari de active din patrimoniul gospodariei (1,6%). O pondere importanta detin si veniturile in natura (20,3%), in principal, contravaloarea consumului de produse agroalimentare din resurse proprii (18,6%).
Statistica precizeaza ca s-au inregistrat, in functie de mediul de rezidenta, diferente de nivel si, mai ales, de structura intre veniturile gospodariilor.
In trimestrul IV din 2011, veniturile totale medii pe o gospodarie din mediul urban au fost cu 16,5% mai mari decat ale gospodariilor din mediul rural si cu 6,5% mai mari fata de ansamblul gospodariilor.
Potrivit INS, in urban, veniturile gospodariilor au provenit in proportie de 62,9% din salarii, de 22,6% din prestatii sociale, veniturile in natura reprezentand 8,5% din total, iar in rural, principala sursa a veniturilor gospodariilor a reprezentat-o productia agricola, care a asigurat 44,3% din totalul veniturilor. Cea mai mare parte a acestora (37,4% din totalul veniturilor) a fost formata de contravaloarea consumului de produse agroalimentare din resurse proprii, veniturile banesti din agricultura asigurand 6,9% din veniturile totale ale gospodariilor din mediul rural. O contributie importanta la formarea veniturilor gospodariilor rurale a revenit si veniturilor salariale (26,0%) si celor din prestatii sociale (22,4%).
Pe de alta parte, cheltuielile totale ale populatiei, au fost, in trimestrul IV din 2011, in medie, de 2.311 lei lunar pe gospodarie (804 lei pe persoana), si au reprezentat 90,9% din nivelul veniturilor totale.
Principalele destinatii ale cheltuielilor efectuate de gospodarii sunt consumul de bunuri alimentare, nealimentare, servicii si transferurile catre administratia publica si privata si catre bugetele asigurarilor sociale, sub forma impozitelor, contributiilor, cotizatiilor, precum si acoperirea unor nevoi legate de productia gospodariei (hrana animalelor si pasarilor, plata muncii pentru productia gospodariei, produse pentru insamantat, servicii veterinare etc.).
Cheltuielile pentru investitii, destinate pentru cumpararea sau constructia de locuinte, cumpararea de terenuri si echipament necesar productiei gospodariei, cumpararea de actiuni etc. detin o pondere foarte mica in cheltuielile totale ale gospodariilor populatiei, doar 0,4%.
Unele particularitati in ceea ce priveste marimea si structura cheltuielilor totale de consum sunt determinate de mediul de rezidenta. Astfel, in timp ce nivelul mediu lunar pe o gospodarie al cheltuielilor totale de consum este mai mare in urban fata de rural cu 379 lei, cel pentru consumul alimentar este mai mare cu numai 15 lei. Aceasta deriva din faptul ca, in rural, 47% din cheltuielile pentru consumul alimentar reprezinta contravaloarea consumului din resurse proprii, in timp ce in mediul urban, consumul de produse alimentare din resurse proprii a acoperit 21,2% din cheltuielile pentru consumul alimentar.
Conform clasificarii standard pe destinatii a cheltuielilor de consum, produsele alimentare si bauturile nealcoolice au detinut, in trimestrul IV din 2011, in medie, 40,9% din consumul gospodariilor, respectiv 42% in trimestrul I, 43,3% in trimestrul II si 40,8% in trimestrul III.
O componenta a consumului, cu pondere relativ mare in cheltuieli, este legata de locuinta (apa, energie electrica si termica, gaze naturale, combustibili, mobilier, dotarea si intretinerea locuintei). In trimestrul IVdin 2011 aceasta a reprezentat 20,3% din cheltuielile totale de consum. In cadrul cheltuielilor cu locuinta cea mai mare pondere a detinut-o cheltuielile necesare functionarii si incalzirii locuintei (16,3%), iar la polul opus s-au situat cheltuielile efectuate de gospodarii pentru hoteluri, cafenele si restaurante (1,6%) si cele pentru educatie (0,7%).
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut