Suporteri fara frontiere - un studiu MasterCard 2012

Data publicarii: 21-05-2012 | Finante-Banci

  • O noua categorie de suporteri ai UEFA Champions League
  • UEFA Champions League a crescut continuu si a devenit o "superliga” a Europei
  • In ultimii 20 de ani, numarul echipelor participante la UEFA Champions League a crescut de la 36 la 76
  • Numarul meciurilor jucate a crescut de la 81 la 215
  • Numarul mediu al spectatorilor pe meci a crescut de la 24.000 la 42.000
  • UEFA Champions League a devenit unul dintre cele mai importante evenimente sportive, la nivel global, difuzate la TV
  • Tendintele care au condus la aparitia acestei noi categorii de suporteri, in Europa: suporterii fara frontiere
  • Cresterea mobilitatii, sustinuta de transport international, ieftin si la indemana, si de o societate din ce in ce mai diversa
  • Canalele new media au permis accesul la informatiile clubului si o interactiune mult mai buna cu suporterii de pretutindeni
  • Jucatorii cu statut de vedeta au depasit granitele si diferentele de limba
  • 25% dintre suporterii europeni prefera/urmaresc o echipa de fotbal din strainatate
  • Unul din patru suporteri europeni este suporter fara frontiere si urmareste un club sportiv din strainatate

Top 5 cluburi preferate de suporterii fara frontiere

  1. Futbol Club Barcelona (29%)
  2. Real Madrid Club de Futbol (10%)
  3. Manchester United Football Club (8%)
  4. Chelsea Football Club (5%)
  5. Liverpool Football Club (5%)

Caracteristicile suporterilor fara frontiere

  • Majoritatea suporterilor fara frontiere fac parte din categoria "highlight fans” (suporterii atasati de filozofia de joc si valorile unui club), iar ceilalti au o legatura cu regiunea in care se afla clubul de fotbal sau urmaresc un jucator sau un antrenor vedeta
  • 60% dintre suporterii fara frontiere fac parte din categoria "highlight fans” si urmaresc echipa de fotbal preferata in functie de modul in care joaca sau de succesul pe care il are
  • 12% dintre suporterii fara frontiere fac parte din categoria "regional affinity fans” si au o legatura cu regiunea in care se afla clubul
  • 11% fac parte din categoria "star followers” si urmaresc un jucator sau un antrenor vedeta

Cum cheltuiesc suporterii fara frontiere

  • Suporterii fara frontiere cheltuiesc 35 de miliarde de euro pe sezon pentru meciurile echipei favorite din strainatate
  • 860 de euro pe sezon (72 de euro pe luna) sunt cheltuiti pentru a vedea meciurile clubului strain preferat. Tinand cont ca sunt 41 de milioane de suporteri fara frontiere, suma medie a cheltuielilor realizate de acestia ajunge la 35 miliarde de euro pe sezon. 
  • Suporterii fara frontiere cheltuiesc 7,5 miliarde de euro pe sezon pentru plata abonamentelor TV la canalele premium, ce nu intra in grila de baza
  • Cheltuielile cu abonamentele pentru canalele premium sunt urmate de cheltuielile cu achizitionarea de produse, cazare si transport si pariuri.

Cheltuielile realizate de suporterii fara frontiere pe sezon

  • Abonamente canale TV premium (PayTV) (21%)
  • Achizitionarea de produse (13%)
  • Pariuri (13%)
  • Cazare (13%)
  • Transport (12%)
  • Participarea la meciuri (10%)
  • Consum de produse pe stadion (7%)
  • Puburi sau baruri (6%)
  • Vizionarea meciului la club (5%)

Impactul suporterilor fara frontiere asupra turismului

  • Suporterii fara frontiere viziteaza orase pe care nu le-ar fi vizitat daca nu ar fi fost vorba despre clubul de fotbal preferat de ei
  • 30% dintre suporterii fara frontiere viziteaza un oras doar pentru ca acolo se afla clubul sau stadionul preferat
  • O cincime din ei imbina utilul cu placutul: participa la meci si viziteaza si orasul 
  • In fiecare an, unul din patru suporteri fara frontiere participa la meciuri jucate pe teren propriu de echipa favorita din strainatate
  • Ei cheltuiesc 4 miliarde de euro pentru transport 
  • Orasele care gazduiesc meciurile primesc aproximativ 4,5 miliarde de euro de la suporterii fara frontiere
  • Suporterii fara frontiere cheltuiesc o mare parte din bugetul pe care il au pentru cazarea in aceste orase
  • Alte 2,5 miliarde de euro sunt cheltuite pe stadion pentru mancare si bauturi 

Majoritatea suporterilor fara frontiere isi doresc sa urmareasca un meci UEFA Champions League pe stadionul Camp Nou din Barcelona

O cincime dintre suporterii fara frontiere si-ar dori sa participe la un meci pe stadionul Camp Nou din Barcelona

Top 5 stadioane preferate

  1. Camp Nou, Barcelona (19%)
  2. Allianz Arena, Munchen (11%)
  3. Santiago Bernabeu, Madrid (10%)
  4. Anfield, Liverpool (9%)
  5. Old Trafford, Manchester (7%)

Date specifice, in functie de tara

Germania

Unul din 10 suporteri fara frontiere doreste sa viziteze stadionul Fußball Arenas Munchen 

Suporterii fara frontiere din Germania sunt diferiti fata de cei din restul Europei; cei mai multi dintre ei sunt tineri, inca in facultate sau se pregatesc sa detina pozitii de management

Real Madrid este cel mai popular club de fotbal, pentru suporterii fara frontiere din Germania

Suporterii fara frontiere din Germania sunt cei care combina, de obicei, experienta meciului de fotbal cu o vacanta de cateva zile in oras

Anglia

16% dintre suporterii fara frontiere vor sa vada un meci UEFA Champions League jucat fie pe stadionul Anfield, fie pe Old Trafford

FC Barcelona este cel mai popular club de fotbal, pentru suporterii fara frontiere din Anglia

Anglia are cea mai mare pondere de suporteri care sunt atasati de regiunea in care se afla clubul de fotbal preferat

Manchester United, Liverpool si Chelsea sunt echipele de fotbal britanice pe care le prefera suporterii fara frontiere din Anglia

Spania

Unul din cinci suporteri care urmareste un jucator sau un antrenor vedeta este din Spania

20% dintre suporterii fara frontiere si-ar dori sa vada un meci UEFA Champions League jucat pe stadionul Camp Nou din Barcelona

Unul din zece suporteri si-ar dori sa viziteze stadionul Santiago Bernabeu din Madrid

Manchester United este cel mai popular club de fotbal pentru suporterii spanioli

Franta

Franta are cea mai mare pondere de suporteri fara frontiere

FC Barcelona este cel mai popular club de fotbal pentru suporterii fara frontiere din Franta 

Suporterii francezi combina in cea mai mica masura experienta meciului de fotbal cu o vacanta de cateva zile in orasul respectiv

Italia

FC Barcelona este cel mai popular club de fotbal pentru suporterii fara frontiere din Italia

38% dintre italieni au vizitat un oras doar datorita stadionului sau datorita clubului de fotbal preferat

Cele mai memorabile momente din istoria UEFA Champions League

Finala UEFA Champions League din 2005, din Istanbul, este cel mai memorabil moment din istoria de 20 de ani a campionatului de fotbal

Dupa parerea participantilor la studiu, cel mai memorabil moment a fost revenirea miraculoasa a echipei Liverpool, de la scorul de 0-3, pentru Milan, atunci cand portarul Dudek a reusit sa apere in prelungiri, iar atacantul de top Shevchenko a ratat ultimul penalti.

Top 5 momente de nepretuit in istoria UEFA Champions League

  • Finala din 2005: Miracolul din Istanbul - Jerzey Dudek apara de doua ori (11%)
  • Finala din 2002: Voleul lui Zidane impotriva lui Leverkusen, cu numarul 04, de la Bayer (10%)
  • Finala din 1999: Manchester United puncteaza in ultimele minute doua goluri impotriva lui Bayern Munchen (10%)
  • Finala din 2010: Internationale castiga a treia Cupa Europeana la Madrid (9%)
  • Finala din 2001: Victoria Bayern Munchen impotriva Valenciei la penaltiuri (5%) 

 Despre studiu

Rezultatele raportului se bazeaza pe un studiu exploratoriu derulat de Institutul de Sport, Afaceri & Societate de la European Business School (EBS) din Germania. Cercetarea exploratorie este folosita in domenii noi, cum ar fi Suporteri fara frontiere, unde nu exista deloc studii anterioare la care se poate face referire, sau acestea sunt foarte putine. Scopul principal este sa se obtina informatii care sa stea la baza unor viitoare cercetari empirice. Per total, 1246 de persoane din audienta canalului TV Eurosport din 5 piete-cheie din Europa: Franta, Germania, Italia, Spania si Marea Britanie, au raspuns la o ancheta online. In plus, 25 de interviuri calitative au fost luate unor membri ai fan cluburilor din strainatate si asociatiilor de suporteri, in ultimele doua luni.

Despre autor

Sascha Schmidt este profesor la EBS University si directorul Institutului de Sport, Business & Societate.