FPTS solicita Guvernului o decizie urgenta privind plata TVA la incasarea facturii
Data publicarii: 16-07-2012 | Turism
Termenele foarte lungi de incasare a facturilor in domeniul turismului pune operatorii turistici de orice categorie in imposibilitatea de a-si asigura cash-flow-ul si chiar in incapacitate de plata datorita obligatiei de a achita TVA-ul la emiterea si nu la incasarea facturii.
Federatia Patronatelor din Turism si Servicii solicita de aceea Guvernului o decizie urgenta de modificare a sistemului fiscal in sensul efectuarii platii TVA la incasarea facturii, in asa fel incat sa nu blocam operatorii din turism (hoteluri, agentii, tur operatori) din cauza obligativitatii de a plati statului taxa pe valoare adaugata inainte de a incasa banii pentru serviciul respectiv. In plus, operatorii din turism trebui sa isi asigure finantarea si pentru indeplinirea serviciilor facturate (ceea ce presupune angajati, cumparare de marfa, plata de utilitati). Adaugarea la aceste plati a unui TVA nejustificat de vreme ce factura nu a fost incasata face activitatea din turism deosebit de dificila si riscanta.
Un hotel care organizeaza un eveniment emite factura dupa ce clientii parasesc locatia, TVA-ul devenind exigibil in momentul emiterii facturii. In cazul in care clientul nu achita la termen factura emisa, hotelierul se afla in fata unei duble probleme: pe de-o parte, este nevoit sa isi achite facturile furnizorilor, cu acestia putand macar negocia amiabil o intarziere, pe de alta parte trebuie sa achite TVA-ul datorat la Bugetul de Stat. In relatia cu ANAF nu isi poate negocia niciun fel de intarziere, riscand in cazul neefectuarii platii la termen sa ramana cu conturile blocate. In acelasi timp, agentiile de turism si tour operatorii emit facturile catre turisti in momentul in care acestia efectueaza rezervarea, insa turistul achita doar un avans.
De foarte multe ori, distanta de timp dintre avans si plata finala poate fi de cateva luni, TVA-ul insa devenind exigibil la emiterea facturii fiscale. In cazul acesta, agentul economic se vede nevoit sa achite acest TVA din resurse proprii. Cel mai grav este atunci cand turistul renunta la pachet, agentul economic urmand sa isi recupereze sumele achitate in plus abia in urmatoarea luna sau pe termen chiar mai lung.
Romania are oricum taxe mai mari pe activitatea din turism decat statele concurente, ceea ce ii pune pe investitorii in turism intr-o postura dificila pentru ca nu pot concura intotdeauna cu preturile mai mici din tarile vecine. Plata TVA la emiterea facturii transforma demersul de crestere a calitatii serviciilor turistice si de limitare a preturilor intr-un proces anevoios, uneori imposibil.
Tocmai de aceea, o decizie in acest sens este de stricta necesitate in turism, dupa cum este necesara si in alte sectoare de activitate.
Dan Matei Agathon,
Presedinte Federatia Patronatelor din Turism si Servicii
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil