PwC: Industria media si divertismentului din Romania va creste la 3,4 miliarde de dolari americani pana in 2016

Data publicarii: 17-07-2012 | Media

Dupa o scadere de trei ani, industria media si divertismentului din Romania va intra din nou in teritoriu pozitiv in acest an, valoarea totala nominala a pietei revenind la nivelurile de dinaintea crizei. Potrivit editiei de anul acesta a raportului PwC Entertainment and Media Outlook, piata locala de media si divertisment va creste de la 2,7 miliarde de dolari americani in 2012, la 3,4 miliarde in 2016, o rata medie de crestere anuala de 5,3%. Cu toate acestea, in termeni reali, luand in considerare rata inflatiei (estimata la o medie anuala de 3,3% de-a lungul perioadei analizate, 2012-2016), sectorul media si divertismentului din Romania va inregistra o crestere medie anuala reala modesta de doar 2%. 

Cea mai mare parte a cresterii va veni din segmentul accesului la internet, atat prin conexiuni fixe, cat si mobile (rata medie anuala de crestere fiind estimata la 9,3% in termeni nominali), in vreme ce veniturile din publicitate vor inregistra o crestere moderata de 4,8%, rata medie anuala de crestere pana in 2016. In schimb, cheltuielile consumatorilor finali pe produsele media, vor inregistra o evolutie real negativa, potrivit estimarilor PwC, cresterea nominala medie anuala fiind de 1,7%, sub rata estimata a inflatiei. 

"Este clar ca sectorul media si divertismentului a fost puternic afectat de criza economica globala. Insa, aceasta s-a suprapus cu o criza mai severa si cu implicatii mai profunde pentru sector, acesta suferind o transformare radicala ca urmare a dezvoltarii tehnologiilor digitale. Acestea fac din produsele media marfuri comodizate, fortand totodata companiile din domeniu sa experimenteze noi forme de monetizare a produselor si serviciilor lor”, a declarat John Webster, Partener, Liderul Departamentului de Audit, PwC Romania.   

Desi noile estimari indica o diminuare a ritmului de crestere a industriei media si divertismentului din Romania, piata locala ramane a treia cea mai dinamica din Europa Centrala si de Est, dupa cea a Rusiei (cu un ritm mediu anual de crestere de 10,1%) si a Turciei (9,8%), devansand insa Ungaria (5,1%), Polonia (4,9%) si Republica Ceha (4,8%). 

In ciuda climatului economic incert, ultimul an a marcat un nou record la nivel global al vanzarilor de tablete si terminale inteligente, ceea ce arata inca o data oportunitatile de crestere oferite de canalele digitale pentru industria media si divertismentului, atat in ceea ce priveste distributia de continut, cat si in ceea ce priveste veniturile din publicitate. 

La nivel global, cheltuielile de publicitate in format digital au crescut cu 17,6% in 2011, fata de o crestere de doar 0,6% a cheltuielilor de publicitate in mediile conventionale. Ponderea cheltuielilor de publicitate in mediul digital va creste de la 28 de procente in 2011 la 37,5% in 2016, contribuind totodata cu doua treimi din cresterea veniturilor industriei divertismentului si media la orizontul anului 2016. 

Potrivit raportului anual al PwC, Global Entertainment and Media Outlook 2012-2016, oportunitatile oferite de mediul digital sunt in prezent bine intelese de companiile media, de agentiile de publicitate si chiar de catre marii clienti de publicitate, iar industria iese din faza de pionierat in sfera digitala, oferta digitala devenind deja business as usual, pe masura ce si utilizatorii sunt mai confortabili cu utilizarea noilor tehnologii. Provocarea pentru industrie ramane insa aplicarea strategiilor de dezvoltare in mediul digital. 

"Segmentele industriei media si divertismentului sunt pe trepte diferite in ceea ce priveste adoptarea tehnologiilor digitale, insa toate se indreapta in aceasta directie pentru a intampina schimbarile din preferintele consumatorilor si a ramane profitabile. Companiile din industria media si divertismentului au depasit perioada de pionierat a tehnologiilor digitale si s-au angajat pe calea unui viitor digital, incercand sa-si ajusteze produsele, distributia si organizatiile pentru noua epoca digitala”, a declarat Florin Deaconescu, Partener, Liderul Grupului de Servicii de Audit pentru Industria Telecomunicatiilor, Media si Divertismentului, PwC Romania. 

Maturitatea 0fertei digitale variaza destul de mult in functie de segmentul de piata. Spre exemplu, in privinta industriei muzicale, se estimeaza ca formatul digital va depasi formatele traditionale incepand cu 2015, generand 55% din veniturile totale ale acestei industrii in 2016. De asemenea, cheltuielile pentru jocurile online si cele wireless, vor depasi vanzarile de jocuri pentru PC si console incepand cu 2013. In schimb, pe segmentul revistelor, veniturile din mediul digital vor reprezenta numai 10,4% din intregul segment in 2016, totusi o crestere remarcabila fata de doar 3,1% in 2011. 

Cheltuielile globale pentru produsele industriei muzicale au crescut cu 1,3% in 2011, prima crestere inregistrata dupa multi ani de scadere a acestui segment. Cresterea se datoreaza evolutiilor din segmentul de concerte si festivaluri, in vreme ce vanzarile de inregistrari muzicale s-au redus in continuare, dar intr-un ritm mai scazut decat in anii anteriori. Totusi, vanzarile in crestere de inregistrari muzicale in format digital vor creste, ceea ce va duce in sfarsit ca acest segment sa raporteze cresteri, incepand cu 2013.   

Conexiunile mobile la Internet, un indicator cheie al cheltuielilor pe segmentul digital, se vor dubla in urmatorii cinci ani, pana la 2,9 miliarde in 2016, din care aproximativ 1 miliard vor fi in China. In India, numarul abonamentelor de conexiuni mobile la Internet va crestere de la o baza redusa, cu o rata anuala medie de crestere de 50,8% la orizontul anului 2016, ceea ce face din piata indiana, piata cu cea mai rapida rata de crestere pe segmentul conexiunilor mobile.  

Pana in 2016, veniturile din publicitatea online pe terminale mobile vor creste cu o rata medie anuala de 36,5% pentru a ajunge la nivelul de 24,5 miliarde de dolari americani, un nivel asemanator cu cel din publicitatea online pe conexiuni fixe. Cu toate acestea, ponderea majora in veniturile din publicitatea online o vor avea in continuare motoarele de cautare si servicii de SEO (78,1 miliarde de dolari) si afisarea de bannere online (46,6 miliarde de dolari). Veniturile pietei chineze de publicitate pe segmentul conexiunilor mobile vor crestere cu o rata medie anuala de 68,4% pentru a ajunge la nivelul de 6,2 miliarde de dolari in 2016, piata chineza de publicitate pe terminale mobile ajungand a doua cea mai mare din lume, dupa cea a Statelor Unite, care va inregistra venituri de 9,4 miliarde de dolari pe acest segment. 

Pe segmentul editarii de presa se observa tendinte diferite pe pietele mature, fata de cele emergente. Piata americana va inregistra in continuare o scadere medie anuala de 1,4% pana in 2016, estimandu-se ca in 2016, veniturile acestui segment de piata vor fi cu 43,8% mai mici decat erau in 2007. In schimb, se vor inregistra cresteri puternice pe pietele in care oferta digitala la nivelul presei nu este inca foarte dezvoltata. Argentina va raporta un ritm mediu anual de crestere de 11,9% pe acest segment, Indonezia (11,2%), iar India (9,6%).

Franta a depasit Marea Britanie si Germania in 2011, devenind cea de-a doua cea mai mare piata din lume pentru abonamentele la TV, in urma Statelor Unite, raportand o rata de crestere de 76% pe segmentul IPTV. In privinta cheltuielilor de publicitate TV, piata din Rusia a crescut cu 20,2% in 2011, iar pana in 2016, piata Rusiei va depasi veniturile inregistrate pe acest segment in tari precum Marea Britanie, Germania, Italia si Franta, devenind cea mai mare piata de publicitate TV din regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa). 

Pe segmentul industriei cinematografice, serviciile de streaming vor creste cu o rata medie anuala de 21%, pana la un nivel de 11 miliarde de dolari americani la orizontul anului 2016 si vor depasi veniturile din abonamentele TV. 

Cateva cifre cheie din raportul PwC Global Entertainment and Media Outlook 2012-2016:

  • Cheltuielile globale: In urmatorii 5 ani, este de asteptat ca cheltuielile pentru industria media si divertismentului  sa creasca de la 1,6 trilioane de dolari americani in 2011 la 2,1 trilioane in 2016, cu un ritm mediu anual de crestere de 5,7%. Ritmul de crestere este insa mai rapid decat prognoza privind evolutia PIB nominal global in aceasta perioada, de 6,6%, ceea ce reflecta migratia de la produsele media traditionale mai scumpe, catre cele digitale, mai ieftine.  
  • Cel mai mari 13 piete de media si divertisment. Exista 13 tari in care cheltuielile pentru industria media si divertismentului depasesc 25 de miliarde de dolari, cea mai mare fiind cea a Statelor Unite ale Americii (464 miliarde de dolari), urmata de piata japoneza (193 miliarde dolari), cea chineza (109 miliarde dolari) si cea germana (99 miliarde dolari). China a depasit in 2011 Germania pentru a deveni a treia cea mai mare piata de media si divertisment din lume. Dintre pietele mari, cea chineza si cea braziliana vor inregistra cele mai rapide ritmuri medii anuale de crestere de 12 si respectiv 10,6%. Brazilia a depasit in 2011 Coreea de Sud devenind a noua cea mai mare piata de media si divertisment din lume, iar in urmatorii cinci ani se estimeaza ca va depasi Canada si Italia si va deveni a saptea cea mai mare piata la nivel mondial in acest sector. 
  • Cheltuielile de publicitate: Segmentul cel mai sensibil la ciclurile economiei de pe piata media si divertismentului, cel al cheltuielilor de publicitate, a crescut cu 3,6% la nivel global in 2011. A fost o pierdere de viteza fata de cresterea de 7% inregistrata in 2010, pe fondul cheltuielilor de publicitate mai mari prilejuite de Campionatul Mondial de Fotbal si de Olimpiada de Iarna, precum si de redresarea cheltuielilor dupa scaderea abrupta din 2009. In ciuda cresterilor din ultimii doi ani, cheltuielile de publicitate au ramas la un nivel mai scazut in 2011 decat in 2007, anul in care au inceput masuratorile pentru acest indicator in cadrul raportului Global Entertainment and Media Outlook. La nivel global, cheltuielile de publicitate vor creste cu un ritm mediu anual de 6,4% de la 486 de miliarde de dolari in 2011 la 661 miliarde de dolari in 2016. 
  • Evolutia diferitelor segmente ale pietei de publicitate: Publicitatea online va fi cel mai dinamic segment al pietei media, cu un ritm mediu anual de crestere de 15,9%, urmata de publicitatea prin intermediul jocurilor video, care va inregistra un ritm mediu anual de crestere de 11,2%. Publicitatea TV va creste cu un ritm mediu anual de 6,6% pana in 2016, in vreme ce publicitatea outdoor va inregistra o crestere medie de 5%, iar publicitatea radio va creste in medie cu 3,8% anual. In ceea ce priveste publicitatea pe print - in reviste, ziare si anuare - raportul PwC estimeaza un ritm mediu anual de crestere mai mic de 3,5%. 
  • Cheltuielile consumatorilor finali pentru produse media: La nivel global, cheltuielile consumatorilor finali pentru produse ale industriei media si divertismentului vor creste de la 802 miliarde de dolari in 2011, la 966 de miliarde in 2016, o rata medie anuala de crestere de 3,8%. Se estimeaza ca vanzarile de jocuri video vor fi cel mai dinamic segment de piata in urmatorii cinci ani, cu o rata medie de crestere de 7%, urmat fiind de segmentul abonamentelor TV cu o crestere de 6,2%. Restul segmentelor acestei piete vor creste cu mai putin de 4% anual. 
  • Accesul la Internet: Accesul la Internet -  prin conexiuni fixe ori mobile - nu este o componenta a industriei media in sine, dar este o modalitate de a accesa continutul oferit de industria media si divertismentului si un indicator cheie pentru cheltuielile pentru produse media in foarte multe segmente ale pietei. Cheltuielile la nivel global pentru accesul la Internet vor creste de la 317 miliarde de dolari americani in 2011, la 493 de miliarde in 2016, o rata medie anuala de crestere de 9,3%. 
  • Accesul la Internet prin conexiuni mobile: Cheltuielile pentru accesul la Internet prin conexiuni mobile a crescut de la 26% din cheltuielile totale pentru accesul la Internet in 2007 la 40% in 2011 si va ajunge la 46% din cheltuielile totale pentru accesul la Internet, aproape la acelasi nivel ca si cheltuielile pentru conexiunile fixe. 
  • Ziare si periodice. La nivel global, cheltuielile pentru ziare si reviste au scazut in ultimii 4 ani, desi in perioada 2010-2011, declinul mediu anual a fost mai mic de un procent. Piata se estimeaza ca va reincepe sa creasca in 2012, cu un ritm mediu anual de crestere de 1,3%, de la 75 de miliarde de dolari in 2011, la 80 de miliarde de dolari in 2016. 
  • Editarea de carte: Cheltuielile globale pentru cartile electronice vor inregistra un ritm mediu anual de crestere de 30,3%, ajungand la o valoare de 20,8 de miliarde dolari in 2016, cartile in format electronic ajungand sa reprezinta 17,9 % din piata de carte in 2016. 
  • Publicitatea outdoor: Indonezia, Rusia si India vor fi pietele cu cea mai rapida crestere a publicitatii outdoor pana in 2016, ritmul mediu anual de crestere fiind de 11,2%, 11% si respectiv 10,9%. 

Despre raport

A 13-a editie anuala a raportului PwC Global Entertainment and Media Outlook 2012-2016, contine analize amanuntite si date istorice, precum si prognoze privind evolutia cheltuielilor de publicitate, cele pentru achizitia de produse ale industriei media si divertismentului, precum si pentru accesul la internet din 48 de tari din intreaga lume. Pentru a afla mai multe accesati http://www.pwc.com/outlook.  

Segmentele cuprinse in raport

Publicatiile business-to-business, carti si publicatii educationale, reviste si ziare, industria cinematografica, cheltuielile pentru acces la Internet: atat prin conexiuni fixe, cat si mobile, publicitatea online, publicitatea outdoor, radio, industria muzicala, publicitatea TV, abonamentele TV si piata jocurilor video. 

Despre PwC: 

Firmele din reteaua PwC ajuta organizatiile si indivizii sa creeze valoarea adaugata de care au nevoie. Suntem o retea de firme prezenta in 158 de tari cu aproape 169.000 de specialisti dedicati oferirii de servicii de calitate de audit, consultanta fiscala si consultanta pentru afaceri. Spuneti-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastra si descoperiti mai multe informatii despre noi vizitand site-ul www.pwc.com/ro/pcs.

PwC se refera la reteaua de firme PwC si/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridica separata. Va rugam sa accesati pagina de internet www.pwc.com/structure pentru mai multe detalii.