Raport E&Y: Managementul impozitelor indirecte la nivelul lantului de aprovizionare
Data publicarii: 19-07-2012 | Afaceri
In raportul Managementul impozitelor indirecte la nivelul lantului de aprovizionare, Ernst & Young prezinta o imagine de ansamblu a problemelor cu care se confrunta companiile multinationale care opereaza intr-un mediu complex si in continua dezvoltare din punctul de vedere al impozitelor indirecte aplicabile la nivelul lantului de aprovizionare. Raportul prezinta totodata modul in care aceste companii abordeaza in practica astfel de probleme, valorificand experienta dobandita in domeniu si cele mai bune practici dezvoltate in acest sens.
La inceputul anilor 1990, statele dezvoltate dominau sectorul comercial mondial; in 2010, economiile dezvoltate detineau putin peste 60% din exporturile mondiale de marfuri. In prezent, se deschid noi piete, iar actorii din acest sector exporta bunuri in mult mai multe tari decat in trecut, rutele comerciale fiind intr-o continua schimbare. China a devenit cel mai mare partener comercial pentru pietele din Australia, Japonia, Coreea de Sud, India, Rusia si Africa de Sud, sporindu-si in acelasi timp cota de piata in Europa si SUA. Pe masura ce economiile emergente (de ex. Brazilia, Rusia, India si China) cresc si ajung la maturitate, noi economii incep sa se afirme (de ex. Vietnam si Cambogia).
Ca raspuns la aceste schimbari din sectorul comercial mondial, companiile isi ajusteaza cu rapiditate structura lanturilor de aprovizionare pentru a sprijini cresterea si a reduce costurile si riscurile. In cazul multor companii, activitatile aferente lantului de aprovizionare - cum ar fi tehnologia de productie, aprovizionarea, productia si logistica - sunt dispersate in locatii foarte diverse de pe intreg globul. Pe masura ce activitatile sunt externalizate, centralizate si ajustate cu scopul sporirii eficientei si valorificarii la maximum a resurselor limitate, structurile si rolurile corporative se transforma de asemenea.
Potrivit raportului, companiile raspund acestor provocari in trei moduri:
Adaptarea lantului de aprovizionare pentru sustinerea extinderii rapide si valorificarea numarului in crestere de cumparatori din clasa de mijloc pe pietele emergente, gestionand in acelasi timp riscurile aferente
Dezvoltarea in continuare a lanturilor de distributie existente pentru eficientizarea costurilor si cresterea marjelor aferente operatiunilor de pe pietele mature
Elaborarea politicilor de dezvoltare durabila si adaptarea mijloacelor de obtinere a materiilor prime si de fabricatie si distributie a produselor finite in vederea reducerii impactului acestora asupra mediului si comunitatilor in care isi desfasoara activitatea
Studiul identifica sapte aspecte cheie ale structurii lantului de aprovizionare, asupra carora se concentreaza companiile pentru stimularea cresterii, imbunatatirea marjelor si solutionarea problemelor de mediu:
- Reconfigurarea lantului de aprovizionare pentru asigurarea competitivitatii costurilor
- Optimizarea costurilor globale
- Imbunatatirea agilitatii operationale si a capacitatii de raspuns
- Gestionarea asteptarilor privind aspectele de mediu si de adecvare
- Conceperea unui model eficient al lantului de aprovizionare si al infrastructurii
- Activarea unor noi surse de venituri
- Managementul riscurilor operationale, fiscale si de reglementare
Potrivit studiului, exista o serie de abordari comune pentru adoptarea unui cadru eficient de management al impozitelor directe si al stimulentelor:
- Identificarea si cuantificarea impozitelor directe si stimulentelor pe care compania le plateste si le primeste
- Identificarea si cuantificarea riscurilor si oportunitatilor prezente si viitoare, inclusiv in ceea ce priveste costurile pe care le presupune respectarea obligatiilor legale
- Atribuirea unor responsabilitati clare privind managementul impozitelor directe si al stimulentelor aferente unei companii
- Centralizarea procesului de management al impozitelor indirecte si stimulentelor cu scopul reflectarii structurii economice si valorificarii cunostintelor si experientei dobandite
- Standardizarea proceselor in vederea aplicarii celor mai bune practici la nivelul intregii organizatii
- Externalizarea sau semi-externalizarea functiilor de conformitate si de raportare care se bazeaza in mare parte pe cunostinte specializate sau locale
- Implicarea tuturor persoanelor interesate din cadrul organizatiei in managementul si imbunatatirea performantelor financiare, cum ar fi cele din cadrul departamentelor de taxe, finante, operatiuni, logistica, resurse umane, imobiliare, s.a.m.d.
- Masurarea rezultatelor procesului de management al impozitelor directe si stimulentelor prin adoptarea unor indicatori cheie de performanta care vizeaza obiectivele lantului de aprovizionare.
"Companiile trebuie sa fie constiente de accentul tot mai pronuntat pe care autoritatile fiscale il pun pe respectarea obligatiilor privind impozitele indirecte. Intr-o masura tot mai mare, organizatiile din diverse tari incep sa utilizeze tehnologii avansate de raportare a obligatiilor fiscale, colectare a informatiilor si auditare a activitatilor desfasurate de compania in cauza. Cu toate ca un numar tot mai mare de state solicita companiilor sa depuna datele in format electronic, gradul de armonizare a cerintelor de raportare a obligatiilor privind impozitele indirecte este inca redus in anumite state, ceea ce se adauga obligatiilor de respectare a legislatiei in domeniu la nivel mondial, existand riscul de a face erori”, explica Jean-Marc Cambien, Indirect Tax Partner, in cadrul Ernst & Young Romania.
Informatii privind raportul
Ernst & Young a adresat unui numar de peste 500 de directori executivi din domeniul fiscal si financiar, precum si membri ai comisiilor de audit din 18 tari un set de intrebari privind informatiile recente si prognozele de viitor ale acestora. Pentru a obtine o perspectiva completa asupra sectorului, am intervievat de asemenea un numar mare de administratii fiscale si factori de decizie din acest domeniu
In prezentul raport, termenul "impozite indirecte” se refera la o gama larga de impozite colectate pentru producerea, vanzarea si comertul international de bunuri si servicii, inclusiv TVA si GST, impozite unice pe vanzari, taxe de mediu, accize si taxe vamale care pot fi percepute la nivel national, statal si local. Studiul trateaza de asemenea impactul "taxelor de mediu” si ia in considerarea stimulentele fiscale oferite in mai multe tari si regiuni pentru incurajarea activitatilor economice.
Despre Ernst & Young
Ernst & Young este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 152.000 de angajati in 700 de birouri din 140 de tari si venituri de aproximativ 22,9 miliarde dolari in anul 2011. Reteaua noastra este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le acordam clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume. In Romania, Ernst & Young este unul dintre liderii de pe piata serviciilor profesionale inca de la infiintare, in anul 1992. Cei peste 450 angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, asistenta in tranzactii si servicii de asistenta in afaceri catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Iasi, Timisoara si Chisinau. Pentru mai multe informatii, vizitati pagina noastra de internet: www.ey.com
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor