Cinci indicii ca firma ta are nevoie de o redresare urgenta, pentru a nu intra in insolventa

Data publicarii: 10-10-2012 | Afaceri

Companiile care au supravietuit crizei sunt cele care au reusit sa se reinventeze si sa identifice noi nise de desfacere pentru produsele si serviciilor lor. Una dintre cele mai vechi firme de audit si contabilitate din Romania, Orenstein, Ostro & Associated Group, fondata in anul 2001, a lansat si ofera servicii de consultanta pentru redresarea companiilor afectate de mediul economic nefavorabil. 

"De la inceputul anului, avem deja in portofoliu trei companii pentru care am regandit intreaga activitate, astfel incat sa nu intre in insolventa. Acestea sunt proiecte complexe ce implica, dincolo de evaluarea companiei respective, crearea unor solutii personalizate si implicarea directa si nemijlocita in procesul de aplicare a acestor solutii”, a declarat Dan Orenstein, fondatorul Orenstein, Ostro & Associated Group.

Redresarea este un proces ce incepe inainte ca firma respectiva sa ajunga sa intre in insolventa, tocmai pentru a se evita acest lucru. Cele trei firme pe care Orenstein, Ostro & Associated Group le consiliaza sunt din domeniile productiei, distributiei si serviciilor. "Atunci cand decidem ce solutie vom aplica, tinem cont de o multitudine de factori care influenteaza firma respectiva, precum disciplina de plata a clientilor acesteia, starea fluxului de numerar si nu numai. De fapt, exista cinci semnalmente care pot indica daca o firma se indreapta spre faliment”, explica Dan Orenstein. 

Primul semnalment ca lucrurile ar merge intr-o directie gresita este scaderea cu peste 10% a fluxului de numerar in cursul unui trimestru, in conditiile in care activitatea ramane constanta. Dan Orenstein spune ca "fluxul de numerar poate inregistra fluctuatii periodice, in functie de sezonalitatea afacerii si multi alti factori, insa orice abatere de la aceasta matrice trebuie imediat remediata”. 

Un al doilea indiciu il constituie cresterea numarului de angajati care presteaza servicii interne, asa numitul personal TESA. Daca proportia dintre personalul TESA si contribuabilii directi la venituri (productie si vanzari) se deterioreaza, atunci compania va ajunge in mod cert in dificultate financiara. "O companie din domeniul productiei care are, sa spunem, 600 de angajati, poate avea maxim 10-15% personal TESA, altfel devine neprofitabila”, este de parerea finantistul.

Un alt semnalment este cresterea numarului de reclamatii de la clienti. Orice companie are un oarecare numar de clienti nemultumiti, dar daca numarul acestora trece de 5% din numarul total de clienti, atunci inseamna ca discutam de o scadere a calitatii serviciilor/produselor, care va atrage dupa sine numeroase rezilieri de contracte. 

Al patrulea indiciu il constituie rata fluctuatiei clientilor - daca pierzi clienti mai rapid decat ii castigi, atunci sigur compania va intra rapid in dificultate. 

In fine, al cincilea semnalment este legat de angajati, care in mod invariabil, intra in "zona de confort” dupa o anumita perioada de timp - dezvolta rutine, executa sarcinile mecanic si fara creativitate si protesteaza la orice este nou. "Compania ai carei angajati desfasoara in 2012 aceleasi activitati ca in  2007 are toate sansele sa iasa de pe piata. Un bun manager trebuie sa stie sa isi scoata oamenii din acesta zona de confort si sa le ofere noi provocari, care sa genereze performanta”, spune Dan Orenstein. 

"Traversam o perioada in care mai mult ca niciodata, trebuie sa ne mobilizam cu totii - noi, managerii si antreprenorii - pentru a scoate economia din criza in care se zbate deja de cativa ani de zile. Sunt sfaturi bune, urmati-le si veti vedea cum situatiile dumneavoastra financiare vor fi apreciate de catre actionari si asociati”, a declarat Dan Orenstein. 

Dan Orenstein are o experienta de peste 30 de ani in finante si fiscalitate, dintre care ultimii 18 ani i-a petrecut in Romania ajutand zeci de companii mari sa isi diminueze costurile in favoarea cresterii profitabilitatii. El spune ca pentru a putea evalua obiectiv cele cinci semnalmente mentionate, managerii si antreprenorii trebuie sa renunte la a considera criza economica principalul factor responsabil pentru scaderea afacerilor. Criza este doar un context economic diferit, ce testeaza gradul de adaptabilitate al managerilor si firmelor pe care le conduc - si faptul ca numarul de insolvente a crescut de la an la an in perioada 2009 - 2011, inclusiv la inceputul anului 2012, o demonstreaza din plin.