Nici o institutie din Romania nu poate controla daca taxele si comisioanele bancilor sunt abuzive
Data publicarii: 19-10-2006In aceste situatii, nici Directia de Supraveghere din cadrul BNR, nici Consiliul Concurentei si nici Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului nu pot apara clientii bancilor de eventualele abuzuri. Reprezentantii Bancii Centrale spun ca nivelul taxelor si comisioanelor este un drept intern al fiecarei banci, pe care BNR nu are cum sa il incalce. "Banca Nationala nu are nici o atributie legata de controlul asupra taxelor si comisioanelor practicate de banci. Discutam aici despre dreptul de administrare al unei banci, in care Banca Nationala nu are cum sa intervina, decat in masura in care se produc ilegalitati, din punctul de vedere al normelor noastre.
Cu alte cuvinte, asupra nivelului comisioanelor, taxelor ori dobanzilor, nu opereaza, din partea Bancii Centrale, decat masurile de politica monetara. In rest, piata este cea care face selectia. Daca de pilda, o banca are comisioane prea mari, normal ar fi ca si clientii sa o ocoleasca. BNR nu are cum sa ceara vreunei banci din sistem sa modifice un anumit comision pentru ca respectivul comision ar fi prea ridicat", ne-a spus Nicolae Cinteza, seful Directiei de Supraveghere al BNR.
Si reprezentantii Consiliului Concurentei recunosc ca au mainile legate in ceea ce priveste corectitudinea cu care bancile isi fixeaza comisioanele. "Nivelul taxelor sau comisioanelor bancare tine de politica fiecarei banci, iar noi ca autoritate de concurenta nu avem cum interveni. Atributiile noastre se limiteaza la cercetarea regulilor de concurenta - daca mai multe banci nu fac intelegeri intre ele privind un anume tarif al unui serviciu, de pilda. Daca un serviciu bancar se modifica unilateral de catre o banca, asta deja nu mai tine de noi", au afirmat surse din cadrul Consiliului de Concurenta.
Situatii similare
O serie de banci din Franta au fost amendate pentru ca s-au inteles intre ele in privinta dobanzilor cu care operau pe piata. In urma cu cativa ani, Consiliul Concurentei din Franta a amendat cu cate un sfert de miliard de euro BNP, Societe Generale, Credit Lyonnaise, pentru intelegeri care au dus la alterarea mecanismului concurentei pe piata franceza a creditului. E drept, comisarii de concurenta din Franta au lucrat circa 7 ani pentru a reusi sa demonstreze aceste intelegeri frauduloase.
Ce e de facut?
"Teoretic, fiecare client poate sa isi negocieze contractul cu banca. Discutam de un contract aici si, ca orice contract, el ar trebui sa fie negociat", recomanda seful supravegherii bancare din Banca Centrala. Clientii nu sunt obligati sa semneze contractele de creditare pe loc, ci pot sa ia documentele acasa sa le studieze, ori sa mearga insotiti de un avocat specializat pe drept comercial. De fapt, contractele pe care bancherii le pun sub nasul clientilor sunt doar de "adeziune", prin care trebuie numai sa semnezi ca esti de acord cu toate conditiile bancii. Daca incerci sa schimbi un paragraf din contract, te impotmolesti in birocratia bancara.
Legea nr. 289 / 2004 privind regimul juridic al contractelor de credite pentru consum arata ce trebuie sa contina acest tip de contracte: sa aiba inscrise foarte clar rata, dobanzile, ca si nivelul si modul in care pot fi modificate comisioanele. De asemenea, contractul trebuie sa prevada clauzele privind nerespectarea unora dintre angajamentele celui imprumutat, specificandu-se clar si cu ce costuri se va face aceasta.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut