Deloitte Consultanta: Optimizarea afacerii in perioade dificile depinde de un proces inteligent de restructurare

Data publicarii: 07-11-2012 | Afaceri

Actuala etapa a crizei economice obliga companiile sa-si examineze cu un ochi extrem de critic structura de costuri. Spre deosebire de etapele precedente ale recesiunii, sau poate chiar din cauza acestora, de aceasta data conducerea companiilor trebuie sa acorde o importanta deosebita echilibrului dintre necesitatea de a reduce costurile (deci, deseori, si numarul de angajati) pe de o parte, iar pe de alta parte, de a anticipa imperativele strategice pe termen mediu si lung. Sarcina este cu atat mai dificila cu cat in fiecare domeniu de activitate se pot construi nu unul singur, ci mai multe scenarii diferite ale evolutiei contextului economic in urmatorii ani.

Apar cel putin doua intrebari de interes crucial:

  • Care este forma optima a structurii organizationale, cea care sa permita unei companii sa reactioneze rapid si in forta de indata ce apar oportunitati pe piata?
  • Care este punctul de echilibru dintre reducerile semnificative ale numarului de angajati si pastrarea capacitatii de performanta operationala?

In aceasta etapa a contextului economic dificil nu mai este suficient sa aplici masuri de ordin cantitativ; preocuparea pentru salvgardarea calitativa a activitatilor companiei va fi cea care va face diferenta dintre campioni si restul.

Pana acum, multe companii s-au concentrat asupra transformarii si optimizarii functiilor suport (in principal resurse umane, departamentul financiar, IT). Chiar daca mai exista inca posibilitatea unor imbunatatiri incrementale, in linii mari, eficienta care poate fi generata de astfel de reduceri a fost obtinuta. Inevitabil, incepe sa apara necesitatea reducerilor la nivelul capabilitatilor si operatiunilor principale. Evident, aceasta noua faza de reduceri este insotita de un nivel de risc incomparabil mai mare. Este necesar sa existe un mare grad de certitudine ca schimbarile efectuate la nivelul activitatilor cheie nu pun in pericol chiar ceea ce face succesul unei companii: eficienta sa operationala si calitatea produselor sau serviciilor furnizate. 

"Companiile au nevoie de ceea ce in terminologia de specialitate se numeste redimensionare inteligenta”, explica Doina Patrubani, Director Deloitte Consultanta si expert cu o vasta experienta internationala in domeniul Capitalului Uman. "In continuare ne confruntam cu un mediu de afaceri dificil, evenimentele de peste hotare nu sunt dintre cele mai incurajatoare; viitorul unui business este rezultatul unei decizii pe care managementul o ia astazi. O asemenea decizie trebuie luata in mod strategic, informat, fundamentat pe criterii clare”. 

Redimensionarea inteligenta a unei companii depinde de cativa factori cheie, explica in continuare expertul Deloitte. Compania trebuie sa stie foarte bine ce doreste sa obtina in urma unui astfel de proces (sa aiba un obiectiv clar). De asemenea, trebuie sa detina si sa interpreteze cu acuratete date despre angajatii sai (cati oameni are in fiecare echipa, cum sunt organizati, care este rolul definit pentru fiecare, cum se masoara performanta, unde exista excedent si unde exista, poate, deficit de competente, unde se creeaza maximum de valoare, etc.). Structura organizatiei trebuie sa decurga direct din strategia sa de afaceri, care - la randul sau, trebuie sa fie clara si transmisa in mod coerent tuturor angajatilor, indiferent de nivelul in ierarhie. Compania trebuie sa aiba un sistem foarte eficient de management al performantei. Și i-ar mai trebui si…Factorul X. 

"Factorul X este acel 'ingredient' care confera unicitate unei companii de succes. Poate fi instinctul privind evolutia sau tendintele pietei de profil, viziunea, maturitatea afacerii si a managementului, modul cum se obtine eficienta si productivitate, gradul de angajament si aliniere la strategie al personalului sau calitatile de lider de care da dovada directorul companiei”, explica Doina Patrubani. Sau toate la un loc.

Procesul redimensionarii inteligente a fost dezbatut in cadrul unui workshop organizat saptamana trecuta de HR Club, la care au participat directori de resurse umane din diverse companii romanesti. Prezentarea au fost sustinuta de catre Adam King, Director Consultanta, Deloitte Marea Britanie, si Doina Patrubani. 

"Experienta colegului nostru, care conduce un departament de consultanta activ pe una dintre cele mai mature piete din lume, este fara indoiala de un real folos pentru mediul local de afaceri”, arata Doina Patrubani. "De-a lungul discutiei, participantii au identificat tendinte si dificultati specifice fiecarui domeniu de activitate. Evident, solutiile de reorganizare trebuie adaptate fiecarei companii si fiecarui sector, insa regulile de baza raman aceleasi. Uneori, in perioade dificile, tentatia de a reduce costurile in mod nediscriminat este foarte mare. Liderii companiilor trebuie insa sa vada mai departe de reducerea de costuri imediata si sa se asigure ca, indiferent de deciziile pe care le iau, organizatia lor dispune de resursele necesare pentru a-si atinge obiectivele de business si in prezent, dar si in perspectiva anilor urmatori - precum si in lumina diverselor evolutii previzibile pe piata”. 

Departamentul de consultanta al Deloitte detine cunostinte aprofundate si un spectru larg de oferte de servicii care permit furnizarea de consultanta profesionala in afaceri intr-o varietate de domenii, de la strategie pana la implementare.

Experienta Deloitte include design organizational, stabilire de obiective si de indicatori de performanta la nivel de companie, departamente si roluri, optimizarea modelului de compensatie si beneficii, managementul performantei, managementul schimbarii, strategii de resurse umane, transformarea functiei de resurse umane, transformarea culturii organizationale. Metodologiile Deloitte au ca numitor comun preocuparea de a sprijini companiile sa transpuna in realitate obiectivele strategice si economice pe care si le fixeaza. 

Echipa locala Deloitte Consultanta este formata din aproape 60 de profesionisti, care beneficiaza la randul lor de sprijin si de know-how provenind din partea unei retele globale cu birouri in peste 150 de tari. Experienta Deloitte in domeniul consultantei in resurse umane a atras recunoastere internationala la cel mai inalt nivel, compania fiind desemnata ani la rand drept lider mondial prin studii realizate de agentii importante de cercetare. 


Ultimele stiri pe BankNews.ro: