Rentabilitatea capitalului uman in Romania (HC ROI) a scazut cu 9%, potrivit editiei de anul acesta a studiului PwC Saratoga
Data publicarii: 08-11-2012 | HR/Cariere
Rentabilitatea Capitalului Uman in Romania continua sa scada, inregistrand anul trecut o reducere cu 9% comparativ cu 2010, potrivit studiului PwC Saratoga 2012, de la 1,34 la 1,22. Acest indicator analizeaza Rentabilitatea Capitalului Uman, exprimata ca venitul brut generat de fiecare angajat pentru fiecare unitate monetara (fie ea euro, dolar american sau leu) platita de angajator sub forma de remunerare. In acelasi timp, costurile cu forta de munca raportate la costurile totale ale companiilor au crescut cu 13%, de la 10,13% in 2010, la 11,45% in 2011.
"Din pacate, companiile romanesti s-au vazut confruntate anul trecut cu o erodare a profitabilitatii, corelata cu o crestere a costurilor cu forta de munca. In acest context, rentabilitatea capitalului uman din Romania a ramas in urma celorlalte state din Europa Centrala si de Est, acolo unde media este de 1,57. Acest lucru afecteaza competitivitatea Romaniei si atractivitatea sa ca destinatie de investitii. Pentru redresare este nevoie de controlul costurilor salariale, astfel incat orice noua crestere sa fie la nivelul castigurilor de productivitate, sau chiar sub acestea”, a declarat Horatiu Cocheci, Senior Manager, Liderul echipei de consultanta in resurse umane, PwC Romania.
"Daca per total indicatorii de rentabilitate a muncii s-au deteriorat, au existat si sectoare in care am vazut o imbunatatire a indicatorilor financiari si de rentabilitate a capitalului uman in 2011. Astfel, castiguri de productivitate au fost inregistrate in domeniul tehnologiei informatiei si in industria telecomunicatiilor. In schimb, rentabilitatea capitalului uman s-a deteriorat mult in sectorul bancar, in industria bunurilor de larg consum si in industrie”, a adaugat Horatiu Cocheci.
In ceea ce priveste fluctuatia de personal, aceasta se apropie de valorile medii inregistrate in Europa Centrala si de Est, anul trecut 15,6% din angajati parasindu-si organizatiile pentru care lucrau (media in Europa Centrala si de Est este de 16,7%), ceea ce indica o fluctuatie normala de personal si o revitalizare a pietei muncii. Pe de alta parte, exista diferente puternice intre sectoarele economice. In retail, fluctuatia de personal este deosebit de ridicata (41,3%), in vreme ce in industrie numai 7,6% din angajati au parasit organizatiile pentru care lucrau anul trecut, mai putin de jumatate fata de media nationala. In plus, 74% dintre plecari la nivel national sunt plecari voluntare prin demisie (fata de media din Europa Centrala si de Est de 63%), la acelasi nivel ca si anul trecut.
In ultimii patru ani, in incercarea de optimizare a costurilor, companiile au recurs la o redimensionare a departamentelor. Cea mai pronuntata schimbare s-a simtit la nivelul departamentului administrativ, acolo unde de la raportul de un angajat cu functie administrativa la 31 de angajati s-a redus in prezent la 1 la 91. In mod similar, departamentele cu grad mare de specializare au fost redimensionate prin reducerea numarului de angajati, un exemplu in acest sens il reprezinta departamentul juridic, prin externalizarea partiala a serviciilor juridice. In schimb, angajatii specializati in IT au fost la mare cautare in aceasta perioada, ponderea lor in organizatii crescand de la raportul de 1 specialist in IT la 87 de angajati la 1 IT-ist la 58 de angajati.
In privinta absenteismului, Romania ramane printre tarile cu un nivel redus al absenteismului (1,4%), de 3 ori mai scazut decat media din Europa Centrala si de Est (4,3%). Anul trecut s-a resimtit o scadere a investitiilor in cursuri de specializare, alocandu-se 15 ore per angajat, fata de 25 de ore in 2010. In privinta cheltuielilor efective ale companiilor pentru activitatile de formare, acestea se cifreaza la 144 de EUR per angajat, sub media central si est europeana de 186 de euro per angajat.
Studiul PwC Saratoga Romania 2012 prezinta date exhaustive referitoare la indicatori ai Capitalului Uman pe baza datelor colectate de la 84 de companii participante din cinci ramuri economice (telecomunicatii, tehnologie, produse industriale, industria farmaceutica, industria bunurilor de larg consum, retail, industria hoteliera si sectorul bancar).
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut