Ai infiintat un SRL sau un PFA. Stii ce obligatii ai din acest moment?
Data publicarii: 12-11-2012 | Afaceri
Din momentul ridicarii certificatului de inmatriculare aveti mai multe obligatii.Trebuie cumparate registrele obligatorii, trebuie date decizii de facturare, cumparata casa de marcat si multe altele, in functie de specificul activitatii. Gasiti enumerate si explicate mai jos "temele” pe care orice posesor de PFA sau societate comerciala ar trebui sa si le faca.
"Orice obligatie omisa este pasibila de amenda. Uneori sumele sunt considerabile si incep de la 500 lei pentru o banala declaratie nedepusa pana la zeci de mii de lei pentru nerespectarea legislatiei in vigoare" spune Elena Radulescu de la firma de contabilitate Conta Radulescu, care a raspuns unor intrebari ale cititorilor Romaniei Libere pe acest subiect.
Obligatiile unei societati comerciale
Toate societatile nou infiintate sunt din start neplatitoare de TVA, urmand sa devina platitoare de TVA in urma unei optiuni sau a depasirii unui plafon al cifrei de afaceri. Presupunem ca societatea pe care ati infiintat-o este platitoare de impozit pe profit si ati declarat un punct de lucru. In termen de 30 zile de la infiintarea punctului de lucru sunteti obligat sa depuneti o declaratie informativa la administratia financiara. Amenda de nedeclarare in termen este de 500 lei. De asemenea, pana pe data de 25 a lunii urmatoare sunteti obligat sa va calculati impozitul pe profit, sa-l declarati si sa-l achitati la bugetul de stat.
Tipul declaratiilor financiare, numarul acestora si frecventa lor difera in functie de statutul ("vectorul") societatii, care este definit de urmatorii indicatori: impozit 16% pe profit/impozit 3% pe venit; platitor TVA/ neplatitor TVA; cu salariati/fara salariati.
Daca societatea pe care ati infiintat-o este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, in termen de 60 zile de la data infiintarii sunteti obligat sa aveti angajati. Exista foarte multe sanse ca la data infiintarii sa se fi optat in mod eronat pentru indicatorul de impozit 3%. Aceasta eroare poate fi remediata prin depunerea unui formular la Administratia financiara, in cea de-a 61-a zi, prin intermediul caruia notificati neangajarea de personal, prin urmare pierderea calitatii de platitor de impozit de 3% asupra veniturilor si obtinere a celei de platitor de impozit de 16% pe profit.
Alta obligatie care intervine de la data infiintarii societatii este achizitia in termen de 30 zile a registrului unic de control. Acest registru se poate achizitiona doar de la Administratia financiara si in cazul in care omiteti achizitia in termenul legal sunteti pasibil de amenda in valoare de 500 lei.
In cazul in care vindeti produse catre populatie, iar contravaloarea lor o incasati cu numerar, va trebui sa achizitionati o casa de marcat si sa declarati comisionul aplicat de societate la administratia financiara.
Sunt exceptati de la obligativitatea achizitiei casei de marcat agentii economici care desfasoara activitati de livrari de bunuri prin automate comerciale, vanzare de ziare prin distribuitori specializati, comertul cu amanuntul prin curierat precum si prin corespondenta, servicii de intretinere si reparatii asupra bunurilor prestate la domiciliul clientului, furnizarea de internet.
Obligatiile PFA
Dupa infiintarea PFA (Persoana Fizica Autorizata), ca si in cazul societatilor comerciale, intervin anumite obligatii care, in cazul in care sunt ocolite, va fac pasibil de amenda.
Astfel, in 15 zile de la infiintarea PFA, sunteti obligat sa depuneti declaratia de impunere privind veniturile estimate pentru anul curent. Achizitia registrului unic de control, este o alta obligatie, termenul fiind de 30 zile de la data infiintarii.
Daca intentionati sa efectuati importuri de bunuri din tari non UE veti avea nevoie de un cod EORI care este acordat de autoritatea vamala in vederea vamuirii marfurilor.
Acest numar este oferit de catre Autoritatea nationala a vamilor si reprezinta un numar unic in Comunitatea Europeana, pe care autoritatile vamale il atribuie operatorilor economici si altor persoane interesate, in vederea utilizarii acestuia incepand cu 1 iulie 2009 la toate operatiunile vamale derulate de acestea pe intreg teritoriul Uniunii Europene.
Societatile care doresc sa efectueze achizitii sau livrari intracomunitare sunt obligate sa se inregistreze in Registrul operatorilor intracomunitari.
In cazul platitorilor de TVA , inregistrarea in registrul operatorilor intracomunitari se efectuiaza prin depunerea unei solicitari la administratia financiara de care apartine acea societate.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall