Ai infiintat un SRL sau un PFA. Stii ce obligatii ai din acest moment?

Data publicarii: 12-11-2012 | Afaceri

Din momentul ridicarii certificatului de inmatriculare aveti mai multe obligatii.Trebuie cumparate registrele obligatorii, trebuie date decizii de facturare, cumparata casa de marcat si multe altele, in functie de specificul activitatii. Gasiti enumerate si explicate mai jos "temele” pe care orice posesor de PFA sau societate comerciala ar trebui sa si le faca.

"Orice obligatie omisa este pasibila de amenda. Uneori sumele sunt considerabile si incep de la 500 lei pentru o banala declaratie nedepusa pana la zeci de mii de lei pentru nerespectarea legislatiei in vigoare" spune Elena Radulescu de la firma de contabilitate Conta Radulescu,  care a raspuns unor intrebari ale cititorilor Romaniei Libere pe acest subiect.

 Obligatiile unei societati comerciale

Toate societatile nou infiintate sunt din start neplatitoare de TVA, urmand sa devina platitoare de TVA in urma unei optiuni sau a depasirii unui plafon al cifrei de afaceri. Presupunem ca societatea pe care ati infiintat-o este platitoare de impozit pe profit si ati declarat un punct de lucru. In termen de 30 zile de la infiintarea punctului de lucru sunteti obligat sa depuneti o declaratie informativa la administratia financiara. Amenda de nedeclarare in termen este de 500 lei. De asemenea, pana pe data de 25 a lunii urmatoare sunteti obligat sa va calculati impozitul pe profit, sa-l declarati si sa-l achitati la bugetul de stat.

Tipul declaratiilor financiare, numarul acestora si frecventa lor difera in functie de statutul ("vectorul") societatii, care este definit de urmatorii indicatori: impozit 16% pe profit/impozit 3% pe venit; platitor TVA/ neplatitor TVA; cu salariati/fara salariati.

Daca societatea pe care ati infiintat-o este platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, in termen de 60 zile de la data infiintarii sunteti obligat sa aveti angajati. Exista foarte multe sanse ca la data infiintarii sa se fi optat in mod eronat pentru indicatorul de impozit 3%. Aceasta eroare poate fi remediata prin depunerea unui formular la Administratia financiara, in cea de-a 61-a zi, prin intermediul caruia notificati neangajarea de personal, prin urmare pierderea calitatii de platitor de impozit de 3% asupra veniturilor si obtinere a celei de platitor de impozit de 16% pe profit.

Alta obligatie care intervine de la data infiintarii societatii este achizitia in termen de 30 zile a registrului unic de control. Acest registru se poate achizitiona doar de la Administratia financiara si in cazul in care omiteti achizitia in termenul legal sunteti pasibil de amenda in valoare de 500 lei.

In cazul in care vindeti produse catre populatie, iar contravaloarea lor o incasati cu numerar, va trebui sa achizitionati o casa de marcat si sa declarati comisionul aplicat de societate la administratia financiara.

Sunt exceptati de la obligativitatea achizitiei casei de marcat agentii economici care desfasoara activitati de livrari de bunuri prin automate comerciale, vanzare de ziare prin distribuitori specializati, comertul cu amanuntul prin curierat precum si prin corespondenta, servicii de intretinere si reparatii asupra bunurilor prestate la domiciliul clientului, furnizarea de internet.

Obligatiile PFA

Dupa infiintarea PFA (Persoana Fizica Autorizata), ca si in cazul societatilor comerciale, intervin anumite obligatii care, in cazul in care sunt ocolite, va fac pasibil de amenda.

Astfel, in 15 zile de la infiintarea PFA, sunteti obligat sa depuneti declaratia de impunere privind veniturile estimate pentru anul curent. Achizitia registrului unic de control, este o alta obligatie, termenul fiind de 30 zile de la data infiintarii.

Daca intentionati sa efectuati importuri de bunuri din tari non UE veti avea nevoie de un cod EORI care este acordat de autoritatea vamala in vederea vamuirii marfurilor.

Acest numar este oferit de catre Autoritatea nationala a vamilor si reprezinta un numar unic in Comunitatea Europeana, pe care autoritatile vamale il atribuie operatorilor economici si altor persoane interesate, in vederea utilizarii acestuia incepand cu 1 iulie 2009 la toate operatiunile vamale derulate de acestea pe intreg teritoriul Uniunii Europene.

Societatile care doresc sa efectueze achizitii sau livrari intracomunitare sunt obligate sa se inregistreze in Registrul operatorilor intracomunitari.

In cazul platitorilor de TVA , inregistrarea in registrul operatorilor intracomunitari se efectuiaza prin depunerea unei solicitari la administratia financiara de care apartine acea societate.

Integral in Romania Libera