PESTE 100 DE ZILE PANA LA EXPIRAREA TERMENULUI DE TRANSPUNERE IN ROMANIA A DIRECTIVEI 2011/7/UE PRIVIND COMBATEREA INTARZIERII IN EFECTUAREA PLATILOR IN TRANZACTIILE COMERCIALE

Data publicarii: 23-11-2012 | Afaceri

I. DIRECTIVA 2011/7/UE PRIVIND COMBATEREA INTARZIERII IN EFECTUAREA PLATILOR IN TRANZACTIILE COMERCIALE 

  • Directiva 2011/7/UE privind combaterea intarzierii in efectuarea platilor in tranzactiile comerciale a fost adoptata la data de 16 februarie 2011 si cuprinde urmatoarele prevederi:
  • Se aplica tuturor platilor efectuate ca remuneratii pentru tranzactii comerciale, stabilind termene specifice pentru plata facturilor si dreptul la despagubire in cazul intarzierii efectuarii platilor in toate tranzactiile comerciale, indiferent daca sunt realizate intre intreprinderi sau intre autoritati publice si intreprinderi.
  • Statele membre garanteaza ca in tranzactiile comerciale in care debitorul este o autoritate publica termenul de plata de regula nu depaseste 30 de zile calendaristice de la data primirii de catre debitor a facturii sau a unei cereri echivalente de plata. 
  • Statele membre se asigura ca, in tranzactiile comerciale in care debitorul este o autoritate publica, creditorul este indreptatit, la expirarea termenului de 30 de zile sa perceapa dobanda legala pentru efectuarea cu intarziere a platilor, fara a fi necesara o notificare; 
  • Ca o regula generala, in cazul intreprinderilor, termenul de plata stabilit in contract nu ar trebui sa depaseasca 60 de zile calendaristice, in afara cazului in care contractul prevede in mod expres dispozitii contrare si cu conditia ca acest lucru sa nu fie vadit inechitabil pentru creditor;
  • In cazul in care scadenta sau termenul de plata nu sunt stabilite in contract, creditorul este indreptatit sa perceapa dobanda pentru platile intarziate dupa 30 de zile calendaristice de la data primirii de catre debitor a facturii sau a unei cereri echivalente de plata;
  • In cazul in care si-a indeplinit obligatiile contractuale si nu a primit suma datorata la scadenta, creditorul este indreptatit sa perceapa dobanda pentru efectuarea cu intarziere a platilor, fara a fi necesara o notificare;
  • Se prevad compensatii pentru costurile de recuperare, reprezentate de o suma fixa de 40 de euro, pe care creditorul are dreptul sa o obtina de la debitor ca despagubire minima, fara a fi necesara o notificare;
  • Creditorul este indreptatit sa solicite o despagubire rezonabila de la debitor pentru orice cheltuieli de recuperare care depasesc suma fixa respectiva, precum cheltuielile suportate pentru angajarea unui avocat sau a unei firme de colectare a creantelor; 
  • Clauzele contractuale sau practicile care exclud achitarea unor dobanzi sau compensarea cheltuielilor de recuperare pentru efectuarea cu intarziere a platilor sunt considerate ca fiind vadit inechitabile; 
  • Directiva prevede ca se poate obtine un titlu executoriu inclusiv printr-o procedura de urgenta si indiferent de suma datorata, in mod normal in termen de 90 de zile calendaristice de la inaintarea actiunii creditorilor sau de la solicitarea adresata instantei sau altei autoritati competente, cu conditia ca suma datorata sau aspecte ale procedurii sa nu fie contestate.
  • Organizatiile recunoscute oficial ca reprezentante ale intreprinderilor sau ca organizatii avand interese legitime in reprezentarea acestora pot sa se adreseze, in conformitate cu legislatia nationala aplicabila, instantelor de judecata sau organelor administrative competente, in cazul in care clauzele contractuale sau practicile sunt vadit inechitabile si, in consecinta, pot aplica mijloacele potrivite si eficiente pentru a impiedica aplicarea acestora.

Transpunerea Directivei trebuie asigurata pana cel tarziu la data de 16 martie 2013.

II. SITUATIA TRANSPUNERII IN ROMANIA A DIRECTIVEI 2011/7/UE 

Solutiile de drept substantial reglementate de Directiva 2011/7/UE sunt partial transpuse prin: 

Noul Cod civil si 

Ordonanta Guvernului nr.13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar (care transpune doar art. 2 pct. 6 din Directiva 2011/7/UE). 

Aspectele procedurale se regasesc in Noul Cod de procedura civila (care a preluat reglementarea ordonantei de plata din  Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.119/2007 si care va fi aplicabil incepand cu data de 1.02.2013). 

Nu sunt inca transpuse dispozitiile principale ale Directivei 2011/7/UE privind: 

  • instituirea termenului de plata obligatoriu de 30 de zile in contractele de achizitii publice si perceperea dobanzii legale pentru efectuarea cu intarziere a platilor, fara a fi necesara o notificare;
  • reglementarea termenului de plata de 60 de zile calendaristice in tranzactiile comerciale dintre intreprinderi, cu exceptia cazului in care contractul prevede in mod expres dispozitii contrare si cu conditia ca acest lucru sa nu fie vadit inechitabil pentru creditor; 
  • determinarea dobanzii legale penalizatoare si a daunelor interese minimale; 
  • reglementarea despagubirilor rezonabile de la debitor pentru orice cheltuieli de recuperare; 
  • dispozitii in baza carora organizatiile recunoscute oficial ca reprezentante ale intreprinderilor pot sa se adreseze instantelor de judecata sau organelor administrative competente, in cazul in care clauzele contractuale sau practicile sunt vadit inechitabile si, in consecinta, pot aplica mijloacele potrivite si eficiente pentru a impiedica aplicarea acestora.  

III. PROIECTUL DE LEGE PENTRU TRANSPUNEREA DIRECTIVEI 2011/7/UE 

Pe site-ul Ministerului Justitiei este publicat un "Proiect de lege privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati publice”, care cuprinde prevederi privind: 

Stabilirea unor termene maximale de plata (contractuale si legale): 

in raporturile intre profesionisti:

a) termen contractual: max. 60 de zile (pot fi admise termene superioare, dar care sa nu fie abuzive fata de creditor)

b) termen legal: 

30 de zile de la data primirii facturii;

30 de zile de la data primirii bunurilor sau prestarii serviciilor, daca data primirii facturii este incerta; 

30 de zile de la data finalizarii procedurii de receptie - durata perioadei de receptie: max. 60 de zile (clauze diferite in contract, dar care sa nu fie inechitabile pentru creditor).

in raporturile dintre profesionisti si autoritati publice: 

a. termen legal: 

30 de zile de la data primirii facturii; 

30 de zile de la data primirii bunurilor sau prestarii serviciilor, daca data primirii facturii este incerta; 

30 de zile de la data finalizarii procedurii de receptie.

data primirii facturii nu poate face obiectul unei clauze contractuale;

b) termen legal derogatoriu  (60 de zile) pentru intreprinderile publice si entitatile publice din domeniul sanatatii;

c) termen contractual: max. 30 de zile, cu posibilitate de derogare pana la max. 60 de zile (prelungire justificata in mod obiectiv tinand cont de natura sau caracteristicile specifice ale contractului). 

- durata perioadei de receptie: max. 60 de zile (clauze contrare in contract, dar care sa nu fie abuzive fata de creditor).

2. Reglementarea institutiei "daunelor-interese suplimentare”: 40 euro - despagubire minima, la care creditorul are dreptul automat, din prima zi de intarziere la plata.

3. Prevederea unei liste neexhaustive de clauze abuzive si de criterii de determinare a clauzelor si practicilor abuzive.

IV. PROPUNERILE CNIPMMR PRIVIND TRANSPUNEREA IN ROMANIA IN REGIM DE URGENTA A DIRECTIVEI 2011/7/UE 

CNIPMMR solicita transpunerea in regim de urgenta in Romania a Directivei 2011/7/UE, atragand atentia ca mai sunt doar 114 zile pana la expirarea termenului de transpunere. 

Referitor la "Proiectul de lege privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati publice”, publicat pe site-ul Ministerului Justitiei, CNIPMMR considera ca sunt necesare modificari si completari pentru asigurarea pe deplin a transpunerii Directivei 2011/7/UE, solicitand organizarea unei dezbateri cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national, pentru consultarea acestora si implicarea lor in procesul decizional.

CNIPMMR considera ca sunt necesare imbunatatiri ale prevederilor proiectului de lege privind dobanda legala penalizatoare in cazul contractelor de achizitie publica, astfel incat acestea sa aiba acelasi nivel cu cel al penalitatilor si dobanzilor penalizatoare stabilite pentru creante bugetare.

Proiectul de lege mentioneaza ca data de intrare in vigoare, data de 16 martie 2013, care reprezinta de fapt data limita pentru transpunerea Directivei 2011/7/UE.  CNIPMMR atrage atentia asupra necesitatii adoptarii unor masuri legislative si bugetare importante inainte de data de 16 martie 2013, pentru a face posibila aplicarea efectiva a prevederilor Directivei 2011/7/UE, pentru contractele de achizitie publica si pentru celelalte tranzactii comerciale. 

CNIPMMR subliniaza importanta reglementarii unor dispozitii in baza carora organizatiile recunoscute oficial ca reprezentante ale intreprinderilor (confederatiile patronale reprezentative la nivel national, conform art. 72-74 din Legea nr. 62/2011) sa poata sa se adreseze instantelor de judecata sau organelor administrative competente, in cazul in care clauzele contractuale sau practicile sunt vadit inechitabile, inclusiv in contractele de achizitie publica si, in consecinta, sa poata actiona cu mijloace potrivite si eficiente pentru a impiedica aplicarea acestora. Capitolul al VII-lea - Cadrul organizatoric al organizatiilor neguvernamentale ale profesionistilor din proiectul de lege nu asigura transpunerea art. 7 alin. 5 din Directiva 2011/7/UE si nu asigura mijloace eficiente de actiune in cazul existentei clauzelor contractuale sau practicilor vadit inechitabile, actiuni deosebit de importante in special pentru apararea intereselor intreprinderilor mici si mijlocii. 

Comunicat de presa

Ultimele stiri pe BankNews.ro: