Cat costa deszapezirea kilometrului de autostrada? 5.000 de euro in Germania, 67.000 de euro in Romania

Data publicarii: 06-12-2012 | Economie

Dupa ce a raportat premierului costuri cu deszapezirea cu 30% mai mici in aceasta iarna fata de anul trecut, Compania de Drumuri va plati si 67.000 de euro pe curatarea unui kilometru. Suma este de 12 ori mai mare decat cea platita in Germania pe un kilometru de autostrada.

Ajunsa in pragul iernii fara contracte de deszapezire pen-----tru portiuni in-tregi ale autostra-zii A2 si la finele unui an in care nu a fost in stare sa selecteze firmele care sa efectueze astfel de lucrari, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a selectat in pripa cateva firme care sa curete de zapada si gheata autostra-da in iarna aceasta. Preturile sunt pe masura, ajungand pana la 67.000 de euro pe kilometru.

Potrivit unui studiu al institutului german Fraunhofer ISI, pretul mediu pentru intretinerea unui kilometru de autostrada in aceasta tara este de 5.000 de euro, de cinci ori mai mare decat cel pentru un drum national. Suma include un cost fix de 3.200 de euro pe an, precum si unul variabil de 145 de euro pe zi, ceea ce inseamna ca nemtii iau in calcul 12 zile de ninsoare pe an. Aceste preturi sunt la randul lor cu aproximativ 20% mai mari fata de cele platite in Finlanda.

Contracte acordate de CNADNR in ultimele saptamani (ultimul contract fiind publicat ieri) indica preturi uriase pentru curatarea de zapada a unui kilometru de autostrada in Romania care in Germania sunt platite pentru deszapezirea a 10 kilometri.

Preturi record pe Autostrada Soarelui

Potrivit unui anunt de atribuire publicat pe siteul de licitatii publice in data de 20 noiembrie 2012 CNADNR a semnat cu firma Selina, detinuta de un rege al asfaltului din vestul tarii, anume Beniamin Rus, un contract in valoare de 9,11 milioane de lei pentru intretinerea in urmatoarele 5 luni a lotului 6 din autostrada Soarelui. Acesta are o lungime de 30 de kilometri (Cernavoda-Medgidia). Pretul pe kilometru rezulta deci 67.400 de euro. Contractul nu a fost precedat de o licitatie, ci doar de o cerere de oferta. S-au prezentat doua firme, dintre care una nu indeplinea conditiile cerute de catre CNADNR. Explicatia acordarii contractului fara licitatie, doar prin negociere, a fost: "situatie de urgenta extrema, survenita in urma unor evenimente care nu puteau fi prevazute de autoritatea contractanta".  Intr-adevar, companiei de drumuri i-a fost greu sa prevada venirea iernii.

Prin aceeasi procedura, compania de stat a acordat zilele trecute un alt contract firmei italiene Astaldi pentru deszapezirea segmentului Medgidia-Constanta, a nodului rutier de la intrarea in municipiu si a centurii Constanta. Pentru cei 46,5 kilometri, CNADNR va plati 7,31 milioane lei, tot doar pentru urmatoarele 5 luni, adica 35.000 de euro pe kilometru. De data aceasta, doar de 7 ori mai mult decat in Germania. Pentru curatarea primului tronson dinspre Bucuresti, anume cel care se sfarseste la Lehliu, Nelu Iordache, va primi prin firma sa 25.000 de euro pe kilometru.

Integral in Romania Libera