Bugetul de cadouri depaseste 1.250 lei in acest an, in crestere cu 20% fata de 2011

Data publicarii: 06-12-2012 | Lifestyle

Suma medie ce va fi alocata de familiile de oraseni in 2012 pentru cadourile de Craciun si Revelion este cu peste 200 lei mai mare decat in ultimii doi ani dar inca sub "varful” din 2009. Explicatiile? Reintregirea salariilor bugetarilor, intrarea crizei in… cotidian, cresterile de preturi.

Este vorba de  un studi realizat pe un esantion reprezentativ pentru Bucuresti si orasele cu peste 100.000 locuitori de compania de cercetare de piata Mednet. Sumele pe care familiile participantilor la sondaj intentioneaza sa le cheltuie in 2012 (1255 lei) s-au majorat fata de anii trecutii, desi raman sub cei 1523 de lei alocati pentru bugetul de Craciun si Revelion in 2009. O explicatie este ca in 2009 exista o anumita inertie consumista din anii de boom economic iar odata cu taierile brutale de venituri din 2010 multe bugete s-au ajustat dramatic. Din acest an insa avem reintregirea salariilor bugetarilor si, intr-o oarecare masura, criza a intrat in cotidian dupa mai bine de 4 ani de la debutul sau oficial in Romania ("e greu dar nu e totusi sfarsitul lumii"). In plus, alocarile suplimentare din bugetul pentru acest an (1255 lei fata de 1046 lei in 2011 si 1052 in 2010) pot fi puse si pe seama majorarii preturilor la anumite articole, in special alimentare, dupa un an agricol prost. Vestea buna este ca 86% dintre respondenti intentioneaza sa ofere cadouri de Craciun si Revelion, cu 2% mai mult decat anul trecut (sa remarcam ca mosul Nicolae este mai sarac, doar 77% vor oferi daruri cu aceasta ocazie).

Lista mosului Nicolae 

Suma medie estimata pentru a fi cheltuita pentru cadourile din ghete este in acest an de 208 lei. Majoritatea au ales dulciurile (52%), jucariile (30%), articolele de imbracaminte / incaltaminte (28%). Din bugetul sau mai mic, deducem ca mosul Nicolae are in agenda mai mult adresele copiilor, adultii resemnandu-se cu ghetutele neumplute pana la Craciun.

Lista renului Rudolf 

Pentru "de-ale gurii" (produse alimentare), sunt pusi de-o parte, in medie, 501 lei in acest an (fata de 422 in 2011, 491 in 2010 sau 556 lei in 2009. Pentru haine, incaltaminte, cosmetice, etc ("produse nealimentare) orasenii au pastrat 414 lei (fata de 397 in 2011, 302 in anul 2010 si 321 lei in 2009). Pentru iesiri romantice la restaurant cu perechea (sau stresante, cu copii) s-au pus de-o parte 372 lei (cel mai mare buget din ultimii 4 ani) iar calatoriile/excursiile, prizate de numai 12% dintre participantii la studiu, au alocate 1.384 lei (din nou, cel mai mare buget din perioada de criza).

Am devenit ecologisti?

Doar 35% dintre subiectii studiului intentionau sa cumpere brad natural, 45,7% il vor folosi pe cel artificial din anii trecuti, iar 9,3% au declarat ca nu vor avea un brad de Craciun. Peste o treime dintre respondenti se vor uita lung la anumite produse neputand sa si le permita: 19% la ..carne (porc, curcan, etc), 15% la ultimele gadgeturi din IT, 12% la electronice si 8,6% la electrocasnice.

Cabana "Plapumioara"

88% vor petrece Revelionul acasa, in tara, in timp ce numai 3,8% vor pleca in strainatate, 2,3% dintre oraseni lucrand de Revelion. Dintre cei care vor petrece Revelionul in tara, marea majoritate (78%) vor sarbatori acasa, in propria locuinta sau in locuinta prietenilor/rudelor. Numai 12,3% dintre acestia vor merge la un restaurant/club, in timp ce 7,5% vor petrece intr-o statiune montana/balneara iar 9% vor tremura in aer liber (petrecerea din Piata Universitatii etc). Studiul a fost realizat telefonic, in perioada 23-29 noiemebrie, pe un esantion reprezentativ de 800 de persoane, cu varsta cuprinsa intre 18-65 de ani si are o marja de eroare de +/-3,46%.

Sursa: Romania Libera