Erik de Vrijer: Autoritatile romane trebuie sa ia masuri urgente la Oltchim, Hidroelectrica si CFR Marfa

Data publicarii: 30-01-2013 | Economie

Seful Misiunii Fondului Monetar International /FMI/, Erik de Vrijer, a afirmat, intr-un interviu acordat AGERPRES, ca Oltchim, Hidroelectrica si CFR Marfa sunt cele mai importante companii de stat unde autoritatile romane ar trebui sa ia masuri urgente. De asemenea, a spus oficialul FMI, privatizarea nu este un scop in sine, dar de regula nu exista alta cale pentru ca o companie de stat sa functioneze bine, sa fie profitabila si sa contribuie la buget. Erik de Vrijer s-a mai referit la problema arieratelor, absorbtia fondurilor europene, impozitarea agriculturii si reducerea contributiilor sociale.

AGERPRES: Considerati ca masurile incluse in premiera in proiectul de Lege a bugetului pe 2013 vor duce la rezolvarea problemei arieratelor administratiei locale, unde tinta a fost ratata din nou? 

Erik de Vrijer: Da, credem ca da, daca aceste masuri vor fi implementate corect. Sunt doua tipuri de masuri, masuri care ajuta autoritatile locale sa plateasca arieratele pe care le au, utilizand credit - punte, si masuri pentru pentru a preveni cresterea arieratelor in viitor, in particular printr-o gestionare mai buna a proiectelor de investitii care sunt co-finantate. 

AGERPRES: Care este tinta pentru arieratele locale, 0 sau 300 de milioane de lei? 

Erik de Vrijer: Pentru finalul acestui an tinta este aproape de zero, dar la sfarsitul anului 2012 tinta era de 300 milioane lei, iar nivelul lor a fost de 840 milioane lei, dar oricum un nivel mai bun decat 1,3 miliarde lei la sfarsitul lunii septembrie 2012. Ca o preconditie pentru evaluarea acordului, am cerut Guvernului sa atinga tinta din decembrie 2012, iar apoi sa le elimine, daca este posibil pana la finalul anului 2013. Suntem preocupati de faptul ca in cazul unor autoritati locale arieratele sunt mai mari, in unele cazuri mult mai mari, decat veniturile proprii. Probabil acestea vor beneficia de un credit punte de la administratia centrala, pe care il vor rambursa intr-o perioada mai lunga de un an. 

AGERPRES: Ati stabilit tinte trimestriale pentru bugetul pe 2013? 

Erik de Vrijer: Nu. Pentru ca aceasta este ultima evaluare si programul se va termina dupa aceasta evaluare, nu am stabilit tinte trimestriale, dar cand am discutat cu Guvernul bugetul pe 2013 am avut discutii tehnice despre evolutiile trimestriale ale bugetului in acest an. Guvernul are deja tinte lunare, tinte trimestriale, noi am avut discutii tehnice cum putem ajuta ca aceste tinte sa fie indeplinite, dar nu am convenit criterii de performanta de acest gen. 

AGERPRES: Ati discutat despre reducerea CAS? 

Erik de Vrijer: Nu. Am atins acest subiect, Guvernul l-a initiat si noi am facut unele analize. Sunt probleme pe piata muncii care au nevoie de mai multa interventie si care trebuie sa astepte cresterea economiei pentru a fi abordate. Ma gandesc, in particular, la rata scazuta de ocupare a populatiei. In acest context, Guvernul a actualizat planul national de ocupare, cu accent pe facilitatile de formare profesionala, pe ucenicie, credem ca este un pas bun pentru a ajuta tinerii sa gaseasca un job pe piata muncii. Am cazut de acord ca vom analiza reducerea CAS si ceea ce trebuie facut pentru a ajuta la crearea de noi locuri de munca in anii urmatori. Avem nevoie de timp pentru a analiza acest lucru. Este un subiect complicat pentru ca daca reduci CAS-urile la angajator, care sunt relativ ridicate, cum gasesti resurse sa finantezi sistemul de pensii sau de sanatate, sa platesti indemnizatiile de somaj? Este important sa nu existe disfunctionalitati in sistemul de protectie sociala si in finantarea sistemului de sanatate. Trebuie sa analizam daca pot fi eliminate anumite exceptari de la plata CAS, daca se poate largi baza de taxare. Poate veti avea nevoie de venituri bugetare care sa compenseze reducerea CAS. Suntem in favoarea unor taxe care nu au efecte negative pentru munca sau investitii - poate taxele de proprietate sau accizele. 

AGERPRES: FMI considera realista tinta privind absorbtia fondurilor europene? 

Erik de Vrijer: Este un lucru foarte bun ca Guvernul a declarat ca prioritate faptul ca economia sa beneficieze mai mult de aceste resurse. Ceea ce am facut in buget este sa punem accent pe sursele interne pentru co-finantarea si pre-finantarea fondurilor europene. Este loc in buget pentru atragerea unor astfel de resurse si atingerea acestei tinte ambitioase, dar acest lucru nu depinde doar de alocarea bugetara pentru co-finantari si pre-finantari, ci si de modul cum aceste proiecte sunt gestionate, cum sunt gestionate achizitiile, de modul cum sunt finalizate procedurile administrative. Este necesar un efort mai mare din partea Ministerului Fondurilor Europene, a autoritatilor de management si din partea celor care implementeaza proiectele. Speram ca aceasta tinta sa fie atinsa, pentru ca din punct de vedere al constructiei bugetului totul a fost prevazut pentru a face posibila aceasta tinta. 

AGERPRES: Care ar fi cele mai importante trei companii mari unde Guvernul trebuie sa ia masuri urgente? 

Erik de Vrijer: Cred ca Oltchim este foarte importanta, pentru ca este de fapt falimentara. Trebuie sa intre in insolventa, ca un prim pas, ar trebui redusa dimensiunea acestei companii si gasit un cumparator privat pentru partile viabile ale combinatului. Nu este intelept sa pui bani publici in aceasta companie, cum s-a intamplat pana acum, iar daca Guvernul doreste acest lucru trebuie sa obtina aprobarea CE. Hidroelectrica este o alta companie. Acum este timpul sa se ia masuri pentru ca atunci cand iese din insolventa sa functioneze bine si sa devina profitabila, sa contribuie la buget, asa cum ar trebui. Credem ca ar fi bine sa fie numit deja un CA profesionist. Inainte de a incepe un meci de fotbal e bine sa te incalzesti mai intai, sa faci stretching, sa alergi putin. Daca trebuie sa intre pe teren, vor fi gata. Nu stai in fotoliu inainte sa intri pe terenul de fotbal. 

CFR Marfa este un punct cheie in programul cu FMI, are un rol cheie in sistemul de transport din Romania, face pierderi, are arierate, noi arierate. Ar trebui sa fie o companie profitabila care sa investeasca in traficul feroviar. Privatizarea CFR Marfa cu un investitor strategic este cea mai buna solutie. 

AGERPRES: Ati avut discutii care au durat cinci ore cu ministrul delegat pentru Energie, au fost dificile negocierile? 

Erik de Vrijer: Nu au fost cinci ore, dar am avut discutii lungi. Pentru compania Oltenia am agreat la evaluarea precedenta ca va fi ales un consultant pentru privatizarea majoritara, primul pas fiind o oferta initiala IPO pentru 15% din actiuni, iar apoi privatizarea majoritara. Guvernul a explicat ca a numit noi manageri si ca nu a vrut sa mearga mai departe cu IPO de 15%, dar a reevaluat privatizarea majoritara, pentru ca discuta la acest moment cu o alta firma, un joint venture care sa dezvolte o noua centrala energetica. Scopul nostru nu este o privatizare de dragul privatizarii, ci ca aceasta companie sa functioneze mai bine. Daca aveti o implicare privata printr-un pachet minoritar, manageri buni, joint venture cu alte firme care sa aduca capital si know - how este in regula daca vor fi rezultate. Nu este un scop ca aceasta companie sa fie publica sau privata. Noi ne orientam spre privatizare pentru ca societatile de stat de regula nu functioneaza bine si nu vedem alta cale, dar nu este un scop. Este bine sa schimbi managementul pentru un nou start. 

AGERPRES: Noile modificari ale Codului Fiscal, ma refer la agricultura, vor pune presiune pe inflatie in 2013? 

Erik de Vrijer: Agricultura este un sector care evita in general orice taxa in acest moment in Romania, dar cei din sector beneficiaza de servicii medicale, de sistemul de pensii, de bunuri publice, precum drumurile. Trebuie sa aiba macar o minima contributie la 'portofelul' comun, este normal. Nu este o chestiune de preturi mai mari sau de inflatie. 

AGERPRES: Care au fost cele mai dificile discutii la aceasta vizita in Romania? Ati avut discutii lungi si in Parlament, cu usile inchise. 

Erik de Vrijer: Discutia in Comisia de buget - finante din Parlament a fost lunga si buna, de o maniera constructiva. Sunt fericit ca in discursul de inceput, presedintele ne-a impartasit din temerile pe care le are populatia fata de programul Romaniei cu FMI, ce se intampla cu bugetul, cu programul economic, cu societatile de stat. A fost mai bine ca aceste discutii sa nu apara in presa. Daca era si presa ar fi influentat cat de deschise si detaliate ar fi fost discutiile. Cele mai dificile discutii la aceasta vizita au fost despre CFR Marfa si care este calendarul potrivit, dar nu a fost un dezacord. Am convenit ca solutia cea mai buna este privatizarea majoritara cu un investitor strategic bun. 

Sursa: AGERPRES