Relu Fenechiu: CSAT a aprobat privatizarea CFR Marfa; sper sa vindem cat mai putin peste 50%

Data publicarii: 06-02-2013 | Actualitate

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a confirmat marti, intr-o conferinta de presa, ca privatizarea CFR Marfa se va realiza cu un investitor strategic, in urma avizului dat de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii (CSAT), care a aprobat vinderea pachetului majoritar de actiuni al companiei.

'CSAT a aprobat astazi (marti n.r) privatizarea pachetului majoritar de actiuni al companiei CFR Marfa, insa eu sper sa vindem cat mai putin peste 50 la suta, deoarece, daca societatea va fi preluata de o companie puternica si va fi dezvoltata, atunci, ulterior, pachetul de actiuni ramas in portofoliul statului, va putea fi valorificat pe o suma mult mai mare', a spus ministrul Transporturilor.

Acesta a precizat ca in avizul acordat de CSAT nu se specifica pachetul exact de actiuni ce poate fi vandut ci doar ca societatea va vinde pachetul majoritar catre un investitor strategic. 

Ministrul a mai precizat ca in perioada imediat urmatoare va fi facuta o simulare impreuna cu consultantul angajat de statul roman pentru privatizare tocmai pentru a fi stabilita valoarea exacta a companiei. Fenechiu a subliniat ca statul roman nu va vinde infrastructura feroviara sau active fixe ale CFR Marfa, ci doar obiectul de activitate ale companiei, care are 30.000 de vagoane, 900 de locomotive si detine 60% din piata de transport feroviar de marfa din Romania. 

'La ora actuala, compania are datorii totale de 1,89 miliarde lei, din care 1,33 miliarde reprezinta datorii catre stat, din care 678 milioane lei catre bugetul de stat si cel al asigurarilor sociale, si 583 milioane lei catre CFR SA', a spus ministrul Transporturilor.

Premierul Victor Ponta a anuntat marti, la Palatul Parlamentului, ca privatizarea CFR Marfa va fi discutata miercuri in sedinta de Guvern. 

"Privatizarea majoritara, un investitor strategic, minim 10 milioane euro garantie pentru calificare si conditii foarte clare care sa ne asigure ca aceia care vin sunt companii puternice", a explicat Ponta conditiile in care se va face privatizarea acestei companii.

CSAT a aprobat, in sedinta de marti, proiectul pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfa, solicitand privatizarea cu un investitor strategic. 

"La solicitarea Guvernului Romaniei, CSAT a avizat proiectul Hotararii Guvernului Romaniei pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa 'C.F.R. Marfa' - S.A. Consiliul Suprem de Aparare a Tarii a avizat acest proiect solicitand privatizarea cu un investitor strategic si respectarea obligatiilor pe care 'C.F.R. Marfa' - S.A. le are fata de MApN, NATO si alte structuri de securitate", se arata intr-un comunicat al Administratiei Prezidentiale. 

Ministrul Transporturilor anunta, saptamana trecuta, ca investitorii strategici interesati sa preia pachetul majoritar de actiuni la compania CFR Marfa vor trebui sa plateasca o garantie de participare la licitatie de zece milioane euro, conditia fiind prevazuta pentru a fi descurajati investitorii neseriosi. 

'Pentru a descuraja eventualii investitori neseriosi, garantia de participare la licitatie va fi de zece milioane euro, reprezentand 17% din valoarea nominala a actiunilor CFR Marfa. Va fi o licitatie cu oferte preliminare neangajate, iar apoi vor fi depuse oferte in plic de catre investitorii strategici interesati de privatizare', declara ministrul Transporturilor. 

De asemenea, Relu Fenechiu a subliniat ca au existat discutii cu reprezentantii FMI, Comisia Europeana si Banca Europeana astfel incat datoriile CFR Marfa sa fie sterse, iar infrastructura feroviara aflata in subordinea companiei sa fie transferata la CFR SA - administratorul infrastructurii feroviare. 

Seful misiunii FMI, Erick de Vrijer, a declarat la inceputul saptamanii, pentru AGERPRES, ca CFR Marfa reprezinta 'un punct cheie in programul cu institutia financiara internationala, are un rol cheie in sistemul de transport din Romania, face pierderi, are arierate, noi arierate. Ar trebui sa fie o companie profitabila care sa investeasca in traficul feroviar. Privatizarea CFR Marfa cu un investitor strategic este cea mai buna solutie.' 

La randul sau, premierul Victor Ponta semnala, dupa intalnirea cu delegatia FMI, ca la CFR Marfa trebuie tratata problema datoriilor istorice, pentru a nu fi considerate ajutor de stat, deoarece nu va veni nimeni sa preia datoriile. 

La finele anului trecut, CFR Marfa avea, conform datelor publicate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), o datorie de peste 411,8 milioane lei, din care 222,3 milioane lei provin din taxa pe valoarea adaugata, 176,8 milioane lei din dobanzi si penalitati de orice fel, peste 2,7 milioane lei din impozitul pe profit, 9,5 milioane lei din alte impozite si taxe si 418.000 lei din impozitul pe venitul din salarii.

Sursa: AGERPRES

Ultimele stiri pe BankNews.ro: