Romania a platit deja dobanzi de 1,6 mld. euro catre FMI si UE. Cat 320 km de autostrada
Data publicarii: 28-06-2013 | Finante-Banci"Imprumutul salvator" de 20 mld. euro mananca acum din spatiul fiscal pentru autostrazi, cai ferate si spitale. BNR si Finantele au luat efectiv 17,9 mld. euro si au de dat inapoi 21 mld. euro.
"Centura de siguranta" pe care Romania si-a pus-o in urma cu patru ani sub forma uriasului imprumut de 20 mld. euro negociat cu FMI si UE a scos pana acum 1,23 mld. euro din Trezoreria statului, din care 700 mil. euro au reprezentat numai dobanzile si comisioanele (57%). Alte 4 mld. euro au fost achitate deja de BNR, incluzand dobanzi de peste 900 mil. euro, potrivit datelor bancii centrale.
Pana in anul 2023 imprumutul asumat pe nepusa masa la inceputul lui 2009 de triada Traian Basescu, Mugur Isarescu, Emil Boc va manca inca 8,6 mld. euro din bugetul Romaniei, dobanzile si comisioanele ajungand la circa 900 mil. euro din aceasta suma. BNR singura mai are de rambursat rate de 6,9 mld. euro si dobanzi de 230 mil. euro, adica un total de 7,14 mld. euro, calendarul sau de plata urmand sa se incheie mai devreme, in 2016, iar singurul creditor fiind FMI.
Din factura totala de 21 mld. euro (rate, dobanzi si comisioane), BNR si Finantele au achitat pana acum numai un sfert.
Costurile pachetului salvator ies in evidenta in contextul in care Guvernul se plange permanent de lipsa spatiului fiscal pentru investitii si pedaleaza steril pe ideea prioritizarii proiectelor. Cu alte cuvinte, din putinul spatiu fiscal Mi-nisterul Finantelor si-a asumat o factura de aproape 10 mld. euro pe perioada 2009 - 2023, marele efort de 8,6 mld. euro de-abia urmand sa vina la plata in ur-matorii zece ani.
Cu banii dati pe dobanzile de 1,6 mld. euro achitate pana acum, statul ar fi putut finanta construirea a 320 km de autostrada la un pret mediu generos de 5 mil. euro pe kilometru, a 30 de spitale mari dotate la standarde de varf sau a 4.500 de scoli cu cate opt sali de clasa.
La finalul calendarului de rambursare a imprumutului catre FMI, UE si BM dobanzile totale platite de Romania vor fi insumat peste 2,7 mld. euro. Tradus in kilometri de autostrada - unitate de ma-sura a incapacitatii dra-matice a autoritatilor de a dezvolta infrastructura de transport - pretul ar acoperi con-structia a circa 450 de kilometri, adica suma necesara pentru toate proiectele aflate in prezent in lucru, dar care in ultimele luni au batut pasul pe loc tocmai din cauza absentei alocarilor de la buget.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut