Anton (ARF): Piata de franciza nu va depasi 1,5 miliarde euro in 2013

Data publicarii: 13-08-2013 | Afaceri
Valoarea pietei de franciza nu va depasi 1,5 miliarde de euro in 2013, iar domeniile de interes raman restaurantele si cafenelele, serviciile si retail-ul, a declarat, luni, pentru AGERPRES, Constantin Anton, presedintele Asociatiei Romane de Franciza (ARF).

,,Din pacate, tendinta curenta este de stagnare. Domeniile de interes raman restaurantele si cafenelele, servicii si retail. Companiile francizoare provin atat din Europa (Italia, Franta, Turcia, Bulgaria, Grecia), SUA, Canada, cat si din Asia, in special din India, dar si din Africa de Sud', a aratat Constantin Anton.

Francizorii sunt atrasi, de regula, de zone geografice similare din punct de vedere demografic si economic cu zona de origine.

,,Un francizor care are o unitate pilot in Bucuresti va fi interesat sa isi extinda reteaua in orase mari. Insa nu este o regula generala, fiecare are propria sa politica de extindere, care ar trebui sa fie corelata cu rezultatele unor studii de fezabilitate. Ideal este ca orice francizor care se respecta sa nu inceapa procedurile de extindere fara sa analizeze temeinic daca momentul ales este unul oportun, daca pretul de intrare in franciza si celelalte costuri pot fi amortizate intr-o perioada rezonabila, in regiunile unde se doreste extinderea', a spus Anton.

ARF lucreaza, in prezent, la o serie de proiecte pentru dezvoltarea afacerilor in regim de franciza. Unul dintre aceste proiecte vizeaza realizarea de emisiuni la diverse posturi de televiziune, care vor viza, in special, franciza. De asemenea, ARF va edita un ghid de franciza, in colaborare cu specialisti din tara si strainatate, o lucrare ce va avea drept scop punerea laolalta de informatii utile pentru cei interesati de acest domeniu.

,,Factorii care influenteaza piata francizelor sunt multi si vizeaza conjunctura socio-economica, cea politica, nivelul de educatie antreprenoriala, nivelul investitional (taxa de intrare, costuri cu amenajarea spatiului, echipamente, chirii, materii prime), soliditatea afacerii respective, concurenta, competitivitatea acelei francize, pretul final al acelor produse sau servicii, alegerea francizatilor potriviti. Toate acestea pot constitui, de la caz la caz, fie o frana in extinderea unei retele de franciza, fie un stimulent in dezvoltarea sa. De asemenea, as putea mentiona cu un gust amar lipsa de interes a Guvernului si a bancilor fata de elaborarea unor programe menite sa protejeze francizorii adevarati si sa incurajeze obtinerea de credite de catre antreprenorii interesati sa devina francizati', a mai spus presedintele ARF.

In prezent, exista un interes crescut pentru zona de franciza din turism, inclusiv pe partea hoteliera.

,,Ca argument, as dori sa aduc in sprijinul meu faptul ca, la editia din acest an a IFBE, Accor Grup din Franta (prezent in Romania cu lanturile Ibis, Novotel) a lansat alte cateva branduri noi. Evolutia va fi una pozitiva, insa nu spectaculoasa, din cauza costurilor destul de piperate pe care le implica o astfel de franciza, de la cateva zeci de mii euro, pana la cateva sute de mii ori milioane de euro, in cazul hotelurilor', a mai precizat Constantin Anton.

Sursa: Agerpres.ro.
Ultimele stiri pe BankNews.ro: