Antreprenorii romani vor finantare dar vor sa-si pastreze si independenta in deciziile de business

Data publicarii: 26-09-2013 | Afaceri

Imbunatatirea accesului la finantare pentru companii este una dintre cele mai importante parghii prin care antreprenoriatul poate fi sustinut la nivel global si in Romania. Antreprenorii tineri romani care au companii cu venituri pana la 1 milion de EUR considera ca finantarea se obtine dificil in Romania. Totusi, pentru ei, factorul decisiv in alegerea sursei de finantare este pastrarea independentei in deciziile de business, conform studiului EY Romania  - Perceptia antreprenorilor asupra accesului la finantare.

Studiul analizeaza perceptiile a 107 antreprenori romani, care au raspuns chestionarului EY in perioada 22 august - 18 septembrie, 59% dintre ei avand sub 40 de ani, iar 74% detinand companii cu venituri sub 1 milion de EUR.

Marea majoritate (75%) a antreprenorilor care au raspuns chestionarului  considera ca autoritatile nu faciliteaza accesul la finantare al companiilor, spre deosebire de 8% care mentioneaza un sprijin oferit de guvern in acest sens. Printre ariile pe care guvernul ar trebui sa se concentreze pentru a imbunatati accesul la finantare, antreprenorii au subliniat: facilitatile fiscale pentru investitiile in companiile mici (34 raspunsuri), promovarea unei legislatii eficiente si echitabile a muncii (27), sisteme de reglementare simplificate si mai eficiente ale afacerilor (25) si oferirea de fonduri pentru scheme de finantare (20).

In marea lor majoritate, antreprenorii tineri romani se orienteaza spre creditul bancar, dar iau in considerare si alte surse de finantare ca fondurile europene si joint ventures cu parteneri de afaceri. Cei mai multi antreprenori au nevoie de finantare pentru investitii (49%), pentru capitalul circulant (20%) si pentru proiectele noi de tip start-up (20%).

"Conform studiului EY, antreprenorii considera ca business plan-ul este cel mai important pentru a obtine finantare (36% dintre antreprenorii respondenti). Dupa business plan, urmeaza in ordinea importantei perceputa de antreprenori, echipa si experienta anterioara de business (27%) si garantiile oferite (14%). De asemenea, factorul decisiv pentru antreprenori in alegerea tipului de finantare il reprezinta pastrarea independentei in deciziile de business (30% dintre antreprenori), urmat pe locul al doilea de costurile cele mai mici (29%) si pe al treilea de garantiile solicitate (17%)”, spune Mihai Pop, Manager in departamentul de Asistenta in Tranzactii, EY Romania.

41% dintre antreprenori sustin ca au obtinut finantare in ultimul an, iar aproape unul din trei au obtinut finantare in ultimele 6 luni - o rata foarte buna in contextul contractarii finantarii din ultimii ani. Sumele obtinute au fost, insa, de cele mai multe ori mici, 44% dintre antreprenorii respondenti afirmand ca au primit o finantare de sub 25.000 de EUR.

Sectoarele in care antreprenorii considera ca sunt cele mai usor finantabile sunt cele din IT si online (39%), agricultura (21%) si energie verde (13%). 

”Antreprenorii ajuta economia sa se miste si creeaza locuri de munca, de aceea merita orice sprijin de care au nevoie. Probabil cea mai importanta resursa pentru multi dintre ei acum este reprezentata de optiuni bune de finantare. Prin acest studiu am vrut sa vedem care sunt semnalele pe care le trimit pe aceasta tema mai ales antreprenorii aflati la inceputul drumului, dar nu numai. Concluzia este ca antreprenorii sunt din ce in ce mai informati in privinta optiunilor de finantare, printre care angel investors, venture capital, fonduri europene si chiar crowdfunding. De asemenea, am observat un optimism printre antreprenorii care ne-au raspuns, 48% avand asteptari pozitive de la mediul de finantare din Romania in urmatorii ani”, spune Mihaela Matei, Supervising Marketing Specialist, EY Romania, si coordonatoarea studiului EY anual Antreprenorii vorbesc - Barometrul antreprenoriatului.  

Despre studiu

Studiul Perceptia antreprenorilor asupra accesului la finantare analizeaza perceptiile a 107 antreprenori asupra mediului de finantare din Romania. Studiul are la baza un chestionar aplicat in perioada 22 august - 18 septembrie 2013. 59% dintre antreprenorii care au raspuns au sub 40 de ani, iar companiile lor au in proportie de 74% venituri sub 1 milion de EUR. 

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 167.000 de angajati in 700 de birouri din 140 de tari si venituri de aproximativ 24,4 miliarde de dolari in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2012. Reteaua noastra este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le oferim clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume. In Romania, EY este unul dintre liderii de pe piata serviciilor profesionale inca de la infiintare, in anul 1992. Cei peste 500 angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, asistenta in tranzactii si servicii de asistenta in afaceri catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. De la 1 iulie 2013, Ernst & Young a devenit EY, logo-ul s-a schimbat pentru a raspunde acestei modificari, iar noul tagline al companiei este "Building a better working world”. Aceasta redefinire a identitatii vizuale vine sa reflecte noua strategie a companiei, Vision 2020. Pentru mai multe informatii, vizitati pagina noastra de internet: www.ey.com.