Campeanu: Romania este data ca exemplu in toate tarile din UE pentru siguranta sistemului de asistenta sociala

Data publicarii: 08-01-2014 | Economie

Cele sase milioane de euro determinate de Curtea de Conturi ca fiind platite necuvenit de Ministerul Muncii reprezinta doar 0,3% din totalul sumelor platite, iar Romania este data ca exemplu in toate tarile din Uniunea Europeana pentru siguranta sistemului de asistenta sociala, a declarat, marti, ministrul de resort, Mariana Campeanu.

'Nu se poate vorbi la un moment dat despre o suma oarecare, pentru ca fiecare an se inchide cu un sold, cu un debit ramas de recuperat. Pe parcursul anului, se descopera o serie de alte debite care se recupereaza si, la sfarsitul anului, ramai din nou cu un sold care ramane de recuperat in perioada urmatoare. Cifra de 38% care a fost scrisa in raport (al Curtii de Conturi - n. r.) este la data incheierii procesului verbal, care a fost la mijlocul anului 2013. Pana la sfarsitul anului, probabil ca banii au fost recuperati. Vreau sa va spun ca aceasta cifra reprezinta 0,3% din sumele platite si noi suntem dati ca exemplu in toate tarile din UE pentru siguranta sistemului. Chiar in luna mai, cred, o sa mergem in Croatia, sa prezentam sistemul si modul in care noi am ajuns la aceasta cifra atat de buna. In general, se accepta un procent intre 3 si 5% de erori in sistem', a explicat Mariana Campeanu, la Romania TV.

Aceasta a precizat ca, la sfarsitul anului 2011, nu au existat decat in jur de opt milioane lei datorii pentru ca pana in 2012 nu s-a facut niciodata o incrucisare de baze de date pentru a vedea daca oamenii declara corect sau nu.

'Incepand cu iulie 2012, am inceput sa incheiem protocoale cu ANAF, cu Casa de Pensii, cu Agentia de Șomaj, astfel incat, prin incrucisarea de date, sa-i descoperim pe cei care au accesat ajutoare sociale si nu aveau dreptul. Va spun ca, pe parcursul anului 2012, s-au constatat debite de 105 milioane de lei si s-au recuperat peste 93 de milioane de lei, deci mult mai mult decat a ramas si a constatat Curtea de Conturi in momentul controlului. Este un proces care se desfasoara continuu', a mai spus ministrul Muncii.

In legatura cu 'Auditul fundamentarii necesarului de resurse si de acordare a unor beneficii de asistenta sociala', realizat de Curtea de Conturi, Ministerul Muncii precizeaza, printr-un comunicat postat pe site-ul propriu, ca prin intreaga sa activitate, institutia are in vedere toti cei 20,2 milioane cetateni, 'de la nastere si pe intreg parcursul vietii'.

'Anual, MMFPSPV, prin Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala (ANPIS), gestioneaza aproximativ doua miliarde de euro pentru un volum mediu de sapte milioane de plati lunare. O atentie deosebita este acordata acestor plati de beneficii de asistenta sociala, volumul mare al sumelor rulate, dar si al platilor efectuate impunand masuri de verificare. Daca obiectivul principal al beneficiilor este acela de a sprijini cetatenii pentru asigurarea participarii acestora la viata economica si sociala, dublul obiectiv asumat prin reforma sistemului de asistenta sociala este acela de focalizare a sprijinului catre cei aflati in nevoie reala si, respectiv, de reducere a erorilor si fraudei, inclusiv printr-o finantare a sistemului in conditii de eficienta, eficacitate si, de ce nu, economicitate', se spune in comunicat.

ANPIS este institutia subordonata MMFPSPV care are ca atributii principale, pe de o parte, stabilirea drepturilor si efectuarea platilor, iar pe de alta parte, prin componenta de inspectie sociala, controlul si verificarea modului in care sunt stabilite si respectate drepturile de asistenta sociala.

Din anul 2009, la nivelul ANPIS functioneaza programul informatic SAFIR care asigura prelucrarea datelor si a informatiilor cuprinse in cererile si documentele justificative depuse de solicitanti (potentiali beneficiari).

'Trebuie sa facem precizarea ca pentru trei dintre beneficiile de asistenta sociala - ajutor social, alocatie pentru sustinerea familiei si ajutor pentru incalzire - drepturile sunt stabilite de catre primari, acestia, prin aparatul de specialitate, avand si obligatia verificarii celor inscrise de cetateni in cererile de acordare a drepturilor. Ținand cont de categoria de beneficiari, riscul aparitiei unor date eronate sau a unor omisiuni in cele declarate este relativ crescut. De asemenea, filtrul de verificare constituit de administratia publica locala, dat fiind si personalul insuficient de la acest nivel si imposibilitatea accesarii si a altor baze de date, poate avea unele deficiente', mai precizeaza reprezentantii MMSFPV.

Potrivit acestora, auditul Curtii de Conturi a Romaniei a relevat existenta acestor deficiente, dar si eforturile depuse de MMFPSPV si ANPIS in luarea de masuri pentru diminuarea erorilor si fraudei.

'Cele sase milioane de euro determinate de Curtea de Conturi ca fiind platite necuvenit reprezinta doar 0,3% din totalul sumelor platite. Daca ne gandim ca eroarea statistica acceptabila intr-un sistem este de 3-5%, un procent de 0,3% este nesemnificativ, ceea ce denota eforturile noastre in stabilirea cat mai corecta a drepturilor. Pe categorii de beneficii, aceste sume necuvenite, raportate la total plati efectuate, sunt de 3% pentru ajutorul social si alocatia pentru sustinerea familiei, de 0,07% pentru alocatia de stat pentru copii si de 0,3% pentru indemnizatia de crestere a copilului', mai arata comunicatul.

De asemenea, reprezentantii Ministerului Muncii semnaleaza ca, din informatiile pe care le au, nu exista sisteme de beneficii, la nivel mondial, in care sa nu fie inregistrate erori sau fraude. Sunt sisteme in care, deliberat, pentru o perioada scurta de timp (maximum trei luni), drepturile se acorda doar pe baza declaratiilor beneficiarilor, urmand ca in aceasta perioada sa fie realizate verificari ale datelor beneficiarilor, fara a fi considerat un drept necuvenit daca verificarile atesta ca beneficiarul nu indeplinea conditiile de eligibilitate. 

Sursa: AGERPRES

Ultimele stiri pe BankNews.ro: