Consumatorii europeni se tem ca legislatia Uniunii Europene privitoare la plati va face utilizarea cardurilor mai dificila

Data publicarii: 17-02-2014 | Finante-Banci

Consumatorii europeni sunt ingrijorati de faptul ca propunerile legislative aflate in acest moment in discutie la nivelul Uniunii vor face platile cu cardul sa devina mai scumpe si mult mai complicate. Conform unui studiu recent desfasurat in 13 tari europene, 2 din 3 consumatori considera ca propunerile de a reduce comisioanele interbancare vor face ca utilizarea cardurilor sa devina mai dificila, iar 8 din 10 persoane nu se asteapta ca retailerii sa transfere asupra lor economiile de costuri, prin reducerea preturilor.

Studiul  a  fost  realizat  de  IPSOS  pentru MasterCard  si  a  avut  ca  scop  aflarea  opiniei  consumatorilor  cu privire la propunerea Comisiei Europene de a reduce comisioanele de interchange (contributia retailerilor la sistemul de plati electronic) si a introduce unele masuri care vor afecta folosirea cardurilor.

"Orice noua legislatie asupra platilor electronice ar trebui sa fie in interesul utilizatorilor de carduri. Am comandat acest studiu din cauza ingrijorarii crescute ca scaderea fortata a comisioanelor va duce la o crestere a costurilor de utilizare a cardurilor pentru consumatori si va impiedica jucatorii pietei sa functioneze pe baza acelorasi reguli. Conform rezultatelor studiului, consumatorii din Europa impartasesc aceste ingrijorari si cred ca masurile propuse nu sunt in interesul lor", declara Javier Perez, presedinte MasterCard Europa.

Conform  rezultatelor studiului, 65% din consumatori se tem ca o limitare inflexibila a comisioanelor de interchange va face mai dificila utilizarea cardurilor pentru ei.  Un procent si mai mare (82%) considera ca  retailerii  nu  vor transfera  economiile  rezultate  din  diminuarea  contributiei lor la  costurile  sistemului electronic de plati.

MasterCard  si-a  exprimat  in  mod  constant  ingrijorarea  ca  propunerea  de  reducere  a  comisioanelor  de interchange  va mari  costurile  de  utilizare  a  cardurilor  pentru  consumatori.  Aceasta  neliniste  are la  baza experienta  practica,  recenta,  din tari  ca  Spania,  unde legislatia  de micsorare  a  comisioanelor  a  dus la  o crestere de costuri pentru posesorii de carduri - cu peste 50%. In plus, nu exista nicio dovada ca retailerii ar  transfera  economiile  rezultate,  catre  clienti,  prin  micsorarea  preturilor.  Ingrijorarea  rezulta  si  din absenta oricarei justificari pentru  impunerea acelorasi taxe in peste 30 de tari, desi conditiile pietei variaza considerabil de la o tara la alta.

 "Nu este foarte clar cum poate fi justificata abordarea "one-size-fits-all” privind limitarea comisioanelor de interchange pentru plati interne si internationale. Aceasta nu este o ingrijorare teoretica - este bazata pe dovezi din tari ca Spania, unde comisioanele de interchange au fost reduse artificial si consumatorii au fost cei care au achitat nota de plata”, am mai spus Perez. 

Studiul indica, de asemenea, ca reactia consumatorilor este una deosebit de critica privind reglementarea propusa, de a da comerciantilor dreptul de a stabili ce carduri accepta si ce carduri nu accepta. Incalcarea regulii  privind  acceptarea  tuturor  cardurilor  ("Honour  All  Cards  Rule”)  i-ar  priva  pe  consumatori  de calitatea numarul unu  pe care o cauta la cardurile de plata - siguranta ca le pot folosi oriunde in lume. 8 din 10 consumatori (77%) din Europa considera ca aceasta masura va face utilizarea cardurilor mai dificila pentru ei. In mod similar, 60% sunt ingrijorati ca propunerile de a permite ca mai multe logo-uri sa apara pe un card vor avea un impact negativ asupra consumatorilor. 

In concluzie, Perez a spus: "La MasterCard, avem acelasi obiectiv ca si Comisia Europeana de a crea o piata de plati eficienta, competitiva si inovatoare. Totusi, ne preocupa faptul ca unele dintre propunerile facute nu vin in sprijinul acestor obiective, ci vor dauna si vor reprezenta un inconvenient pentru consumatori.”