Factoring-ul in Romania, de 400 de ori mai mic decat in UE

Data publicarii: 22-11-2006
"Doar cateva sute de IMM-uri apeleaza la finantarea prin factoring a afacerilor, piata romaneasca a factoringului fiind de peste 400 de ori mai redusa decat cea din UE", a afirmat ieri Mihaela Dimitriu, directorul de factoring al BRD, cu ocazia intalnirii anuale a companiilor de factoring grupate in jurul Societe Generale, aflam din cotidianul Gandul. Astfel, daca piata romaneasca a factoringului este de circa 1 miliard de euro, in UE incasarile anuale din factoring ating 400 de miliarde de euro. Putin cunoscut la noi, factoringul este "pe val" in Europa.

Concret, firma de factoring cumpara facturile pe care le are de incasat o companie, platindu-i acesteia, pe loc, 80% din valoarea bruta a facturilor. Restul de 20% se va achita in momentul platii lor, de catre debitor. De pilda, o companie poate avea de incasat 100 de facturi, in valoare de 100 de milioane de euro, dar are in acelasi timp nevoie de lichiditati pentru derularea afacerilor.

In acest caz, se adreseaza firmei de factoring, care ii plateste pe loc 80 de milioane de euro, urmand ca diferenta sa o achite dupa ce debitorii platesc la randul lor. In plus, firma de factoring poate sa asigure si protectia contra riscului de neplata al debitorilor pana la 80% din contravaloarea facturilor la intern si pana la 100% din contravaloarea facturilor de export.

Clientii trebuie sa aiba in vedere doua costuri care se solicita in cadrul contractului de factoring: dobanda (care se aplica la partea finantata a facturii, de 80%), similara cu cea practicata de bancile comerciale (BUBOR sau EURIBOR, plus marja). In schimb, comisionul de factoring se aplica la valoarea totala a facturii, care este negociabil. "Clientul vine la noi, isi depunde cererea, noi analizam dosarul, vedem care e vulnerabilitatea afacerii, cine sunt debitorii, iar apoi stabilim un plafon de factoring", explica Dimitriu.

In fapt, se face o analiza financiara a fiecarui client, in urma careia se acorda un rating bazat pe bilantul clientului respectiv (lichiditate, profit net etc). Cele mai vandute produse de factoring pana in prezent au fost cele in moneda nationala (factoring intern).

In prezent, principalii jucatori de pe piata de factoring sunt BRD, BCR, Raiffeisen Bank, ING Bank, Compania de Factoring si Unicredit. Lider de piata este BRD, cu o cota care ar putea ajunge la 42 la suta.

Citeste tot articolul in Gandul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: