Inasprirea controalelor la frontierele statelor europene ar putea afecta productia (sefii Opel, Ford Europe si Daimler)

Data publicarii: 02-03-2016 | Economie

Industria auto neprofitabila este vulnerabila la orice inasprire a controalelor la frontierele statelor europene, pe fondul crizei refugiatilor din regiune, au avertizat miercuri sefii Opel, Ford Europe si Daimler, prezenti la Salonul Auto de la Geneva, transmite Reuters.

Perspectiva colapsului spațiului Schengen — zona de liberă circulație fără pașaport din Europa — îi îngrijorează pe directorii generali ai celor trei producători auto deoarece înăsprirea controalelor de frontieră ar putea de asemenea afecta traficul de bunuri.

"Dezmembrarea spațiului Schengen ar fi îngrozitoare pentru noi", le-a declarat jurnaliștilor șeful Opel, Karl-Thomas Neumann. Acesta a adăugat că Opel depinde de transportul neîngrădit de bunuri și componente de la fabricile din Germania, Spania, Polonia, Marea Britanie și Italia.

Opel, divizia europeană a companiei General Motors din SUA, vrea să revină pe profit în 2016, un obiectiv reafirmat și la Salonul Auto de la Geneva. Anul trecut, GM a raportat în Europa o pierdere ajustată înainte de taxe și dobânzi de 800 milioane de dolari, după pierderi de 1,4 miliarde de dolari în 2014.

Bernhard Mattes, șeful operațiunilor Ford din Germania, a afirmat că orice restricții privind traficul de bunuri în Europa ar putea afecta semnificativ producția.

"Avem fabrici în Germania, România, Spania și Marea Britanie. Sistemul nostru logistic prevede livrarea la timp a produselor de care au nevoie fabricile noastre. Aceasta este baza eficienței producției în Europa și desigur vrem să o menținem", a explicat Bernhard Mattes.

Daimler este deja la limita capacității de producție datorită cererii pentru vehiculele de lux, inclusiv noile GLC și E-Class. Componentele trebuie să ajungă la fabrici pentru ca sistemul de producție să funcționeze adecvat, a precizat șeful companiei germane, Dieter Zetsche.

Colapsul spațiului Schengen ar putea costa UE până la 1.400 de miliarde de euro în următorul deceniu, arată un studiu publicat săptămâna trecută de Fundația Bertelsmann din Germania.

În cel mai pesimist scenariu, în care reintroducerea controalelor la frontierele Europei va duce la majorarea prețurilor produselor din import cu până la 3%, Germania și Franța, cele mai mari economii europene, vor înregistra în perioada 2016 — 2025 costuri de până la 235 miliarde de euro și, respectiv, 244 miliarde de euro.

În cazul unui impact minim, în care prețurile produselor din import ar crește cu 1%, UE se va confrunta cu costuri de aproximativ 470 miliarde de euro în următorul deceniu, estimează Fundația Bertelsmann. Costurile ar putea urca în UE la 1.400 de miliarde de euro (sau 10% din PIB) în cel mai rău scenariu.

Pe lângă lovitura de imagine dată Europei, colapsul spațiului Schengen va duce la creșterea perioadelor de timp necesare transportării mărfurilor în regiune, ceea ce va spori costurile pentru companii și consumatori.

26 de state fac parte din spațiul Schengen, din care 22 sunt membre UE. Înființat în urmă cu 30 de ani, spațiul Schengen se află sub o presiune severă din cauza emigranților veniți în special din Orientul Mijlociu și Africa. Pentru a contracara intrările de emigranți pe teritoriile lor, multe state membre ale spațiului Schengen au reintrodus în ultimele luni controale la frontiere, ceea ce a provocat temeri privind colapsul întregului sistem.

Colapsul spațiului Schengen, combinat cu efectele încetinirii Chinei și problemele din SUA, ar majora costurile pentru statele din afara zonei la o sumă cuprinsă între 91 și 280 de miliarde de euro, în perioada 2016 și 2025, conform studiului.

Luna trecută, Organizația Internațională pentru Migrație (OIM) a anunțat că numărul imigranților și refugiaților ajunși în Europa pe mare în primele șase săptămâni ale anului este de 10 ori mai mare decât cel din perioada similară a anului trecut.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: