ASSAI: Proiectul de lege al RCA, rod al negocierilor cu usile inchise; contine brese legislative

Data publicarii: 08-03-2016 | Economie

Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) considera ca forma proiectului de lege a RCA propusa si inaintata Parlamentului de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) contine brese legislative ce pot fi speculate de piata de asigurari in relatia cu asiguratii si pagubitii, precum si prevederi ambigue si interpretabile sau propuneri "de-a dreptul toxice" pentru pagubitii RCA si favorabile multinationalelor din asigurari.

Într-un comunicat remis AGERPRES, ASSAI reclamă faptul că ASF a ținut în secret redactarea acestui proiect de lege, iar până la momentul remiterii documentului către Parlament nu a fost transmis spre analiză niciunui participant al grupului de lucru. ASSAI consideră că proiectul de lege este rodul unor negocieri cu ușile închise a unor părți cu interese financiare din piața de asigurări.

"Dacă ar fi să dau o notă proiectului de lege propus de ASF, aș nota cu 4, în condițiile în care materialul este realizat de niște angajați ai statului cu salarii de nota 10, care ar fi trebuit să protejeze consumatorii produselor de asigurări și nu pe cei care le achită salariile prin contribuții", a precizat Cristian Muntean, președintele ASSAI.

Asociația a prezentat și câteva dintre prevederile din proiectul de lege transmis Parlamentului de către ASF pe care le consideră nocive, precum art. 4, potrivit căruia 'contractul RCA se încheie pe o perioadă de 12 luni și se prelungește de drept, la fiecare 12 luni, dacă asiguratul nu denunță contractul RCA cu cel puțin 30 de zile înainte de expirarea acestuia'.

"Cu această prevedere, ASF și asigurătorii urmăresc introducerea unui contract de asigurare multianual, care să mențină asiguratul RCA captiv cât mai mult timp, la fel cum a fost în cazul contractelor de telefonie mobilă (cu clauze de denunțare dovedite a fi abuzive). Este o situație în care asigurătorul RCA poate atrage asiguratul RCA cu un cost mic de primă, în primul an, urmând să profite de neatenția asiguratului la termenele de denunțare, iar în anul următor să îi majoreze semnificativ prima de asigurare", atrage atenția ASSAI.

ASSAI face referire și la articolul 18 (4) în care se propune ca despăgubirea să fie plătită de asigurătorul RCA în maximum 15 zile de la data depunerii ultimului document necesar stabilirii răspunderii și cuantificării daunei. Asociația susține că, în acest caz, ASF și piața de asigurări urmăresc să prelungească termenul de plată a despăgubirii de la 10 zile la 15 zile.

"Asistăm de ani buni la comportamente abuzive ale pieței de asigurări în relația cu consumatorii. ASF, în loc să introducă măsuri suplimentare de protejare a asiguraților și să înăsprească sancțiunile aplicate celor care fac profit din aceste abuzuri, face exact contrariul: le relaxează în favoarea celor care comit abuzuri. Este greu de înțeles acest comportament pro-asigurător și anti-asigurat din partea ASF și solicit Parlamentului României să ia act de aceste derapaje evidente și repetate ale Autorității', punctează Muntean.

ASSAI precizează că a transmis Parlamentului un set de propuneri menite să corecteze noul proiect de lege al RCA. Propunerile au fost realizate de două echipe mixte de avocați și specialiști în domeniul asigurărilor auto și sunt rezultatul unei analize comparative cu alte legislații din țări europene, adoptate în perioada 29 februarie — 7 martie.

Principalele modificări transmise de ASSAI sunt următoarele: posibilitatea încheierii unei polițe RCA pentru o perioadă de o lună sau 12 luni, în funcție de nevoia asiguratului; polița RCA rămâne valabilă până la expirarea termenului chiar și în condițiile în care asiguratul RCA nu a achitat la timp ratele, însă, asiguratorul are dreptul să aplice în acest caz, penalități de întârziere de 0,2% pentru ziua de întârziere, iar polița RCA să reprezinte titlu executoriu; posibilitatea suspendării poliței RCA la cererea asiguratului; la solicitarea persoanei prejudiciate, asiguratorul e obligat să transmită acceptul de plată păgubitului RCA, pentru evitarea staționării nejustificate în service a autovehiculului până când asiguratorul achită despăgubirea; termenul de plată a despăgubirii să fie de 10 zile calendaristice și nu de 15 zile, așa cum a propus ASF.

De asemenea, ASSAI cere ca penalitățile de întârziere pentru neplata daunelor să rămână la nivelul actual de 0,2% și nu înjumătățite, așa cum a propus ASF; orice diminuarea a plății de despăgubire va fi temeinic argumentată în baza unui raport tehnic realizat de către un expert autorizat și se va realiza într-un program autorizat de către producătorul mărcii autovehiculului avariat, spune ASSAI.

Potrivit ASSAI, polița RCA trebuie să acopere următoarele costuri de despăgubire: decontarea închirierii unui autovehicul similar al celui avariat, pentru perioada în care păgubitul RCA nu își poate utiliza autovehiculul avariat; în cazul daunelor totale, păgubitul RCA trebuie pus în situația în care se afla înainte de producerea evenimentului asigurat și astfel, trebuie despăgubite și costurile aferente radierii, transportului unui nou autovehicul, precum și a taxei de înmatriculare a unui nou autovehicul; costuri aferente expertizelor, precum și costuri cu avocați, în desele situații de conflict ce apar în relația cu societățile de asigurări, atunci când acestea trebuie să acorde despăgubirea legală; costuri cauzate de diminuare a valorii bunurilor asigurate după efectuarea reparației.

Asociația Societăților de Service Auto Independente precizează că se așteaptă ca UNSAR să respingă aceste propuneri existente în alte țări europene, fără să țină cont de realitățile și așteptările asiguraților din România, să ignore prevederile existente în spațiul comunitar și să prezinte aceleași contraargumente precum ca, aceste propuneri conduc la majorarea primei RCA.

"Atunci când o societate de asigurări are costuri lunare de închiriere a unui singur spațiu de birouri în București achitând câteva sute de mii de euro/lună, iar clădirea se află în proprietatea aceluiași acționar al societății de asigurări sau când aceiași societate de asigurări achita un cost de reasigurare uriaș, supradimensionat, unei societăți de reasigurare aflată în cadrul aceluiași 'grup mamă', putem înțelege cu toții cauzele pentru care 'săracii asiguratori' sunt pe pierdere de peste 7 ani doar în România, nu au bani să achite daunele, intră în faliment sau sunt nevoiți să crească prețul unei polițe de asigurări obligatorii", a mai declarat Cristian Muntean, președinte ASSAI.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: