ANEVAR: Circa 50.000 de rapoarte de evaluare pentru impozitarea cladirilor, realizate de la 1 ianuarie

Data publicarii: 10-03-2016 | Economie

Aproape 50.000 de rapoarte de evaluare pentru impozitarea cladirilor au fost realizate de la 1 ianuarie pana in prezent pentru a fi depuse la autoritatile locale din toata tara, potrivit datelor Asociatiei Nationale a Evaluatorilor Autorizati din Romania /ANEVAR/, prezentate, joi, intr-o conferinta de presa.

Din acest total, 68% dintre rapoarte au fost realizate de persoanele fizice, iar 80% dintre clădirile evaluate au utilizare ne-rezidențială, respectiv 62.447. În acest context, 9.260 de clădiri au fost declarate cu utilizare mixtă (12%), în timp ce 6.411 au utilizare rezidențială (8%).

În ceea ce privește numărul de clădiri, raportul este mai echilibrat, astfel că, la ora actuală, 53% dintre clădirile evaluate aparțin persoanelor fizice (41.050), iar 47% persoanelor juridice (37.068).

'Este primul an în care persoanele fizice care dețin clădiri nerezidențiale și mixte trebuie să solicite rapoarte de evaluare pentru a nu plăti impozit majorat, conform noului Cod fiscal. Dacă persoanele juridice erau obișnuite cu această reglementare și își re-evaluau portofoliile de clădiri o dată la 3 ani și până acum, pentru persoanele fizice este o situație nouă. Este bine de știut faptul că multe dintre persoanele fizice nu au aflat încă despre această nouă prevedere din Codul Fiscal, dar mai au la dispoziție 20 de zile pentru se conforma', a declarat Daniel Manațe, președintele ANEVAR.

La rândul său, Adrian Vașcu, membru în boardul ANEVAR și președinte al Asociației în perioada 2014 — 2015, a menționat că este greu de estimat numărul total al celor care ar trebui să-și evalueze clădirile pentru nu plăti impozit majorat.

'O estimare a numărului total al celor care vor trebui, conform Codului fiscal, să își evalueze clădirile pentru a nu plăti impozit majorat este dificil de realizat. Unii dintre proprietarii clădirilor mixte vor plăti impozit la fel ca pentru clădirile rezidențiale, alții, nu știm deocamdată câți, vor trebui să își facă evaluare pentru a li se calcula cotele de spațiu ne-rezidențial. Acest an este unul foarte important, pentru că ne va da exact această măsură a predictibilității pentru anii următori, iar Baza de Informații Fiscale va putea oferi statistici și cifre foarte utile pentru autorități, pentru contribuabili, dar și pentru evaluatori', a spus Vașcu.

Conform standardului referitor la evaluarea pentru impozitarea clădirilor (GEV 500), care a intrat in vigoare la 31 decembrie 2015, toți evaluatorii autorizați din România trebuie să înregistreze în Baza de Informații Fiscale (BIF) rapoartele de evaluare pe care le realizează pentru stabilirea valorii impozabile a clădirilor.

Termenul limită până la care persoanele fizice care dețin clădiri nerezidențiale mixte și persoanele juridice mai pot depune rapoarte de evaluare este 31 martie 2016.

Cotele de impozitare pentru cei care nu realizează rapoartele de evaluare până la data limită vor fi de 2% pentru persoanele fizice care dețin clădiri nerezidențiale, respectiv de 5% pentru persoanele juridice, indiferent de utilizarea clădirii. Persoanele fizice sau juridice care nu se încadrează în termenul prevăzut de lege pentru depunerea raportului de evaluare pot face acest lucru în anul următor, dar nu în decursul acestui an, după data de 31 martie 2016.

Rapoartele introduse până în prezent în BIF se referă la peste 78.118 de clădiri evaluate.

Lista la zi a evaluatorilor autorizați se găsește pe site-ul ANEVAR, la secțiunea Noutăți, și conține, la ora actuală, un număr de 1.436 de evaluatori disponibili.

Asociația Națională a Evaluatorilor Autorizați din România a fost înființată în anul 2011, în baza Ordonanței Guvernului României nr. 24/2011 privind unele măsuri în domeniul evaluării bunurilor, aprobată cu modificări Și completări prin Legea nr. 99/2013, cu modificările Și completările ulterioare, ca organizație profesională de  utilitate publică, fără scop patrimonial, din care fac parte evaluatorii autorizați care dobândesc această calitate, în condițiile prevăzute de lege.

ANEVAR are drept scop organizarea, coordonarea și autorizarea exercitării profesiei de evaluator autorizat în România, reprezentarea și protejarea intereselor profesionale ale membrilor săi, asigurarea exercitării independente a profesiei de evaluator autorizat cu respectarea deontologiei profesionale și a unui înalt nivel de calificare profesională, precum și promovarea standardelor, metodelor și tehnicilor de evaluare în activitatea evaluatorilor autorizați.

Asociația, ce reprezintă aproximativ 4.000 de evaluatori autorizați și 400 de companii care dețin calitatea de membri corporativi, este membră a Consiliului pentru Standarde Internaționale de Evaluare (IVSC), al Grupului European de Asociațiilor de Evaluatori (TEGoVA), al Asociației Mondiale a Organizațiilor de Evaluatori (WAVO), membru observator al European Mortgage Federation (EMF) și a stabilit relații de cooperare și cu alte organizații profesionale de profil din SUA și Europa.

Sursa: Agerpress

Ultimele stiri pe BankNews.ro: